Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Noul regulament pentru carduri uimeste presa romana

Autor: Alin Iacob |

Publicat in: Carduri

 

BNR a decis, la mai bine de patru ani de la emiterea precedentului regulament privind cardurile, sa opereze o serie de actualizari. Din pacate, o modificare banala a starnit o adevarata furtuna in presa. Din superficialitate sau din ignoranta, jurnalistii au indus in randul publicului o stare de disconfort in ceea ce priveste folosirea cardurilor.

Modificarea regulamentului este una de rutina si nu va aduce nici un fel de schimbari in ceea ce priveste platile prin card. Constatarea ar fi fost extrem de usor de facut de jurnalisti, daca ar fi stiut de existenta precedentului Regulament ? Nr.4 din 13 iunie 2002. Sau, presupunand ca au fost si unii care au stiut, daca le-ar fi citit cu atentie si le-ar fi comparat.

Despre ce este vorba? Opinia publica a fost informata ? de fapt dezinformata ? ca DE ACUM INCOLO va fi obligatorie prezentarea actului de identitate la platile prin card la comercianti. In fapt, prevederea exista in EXACT aceeasi forma si in regulamentul din 2002.

La art.29, se stipula extrem de clar obligatia comerciantului acceptant de a verifica, ?in conformitate cu prevederile contractului incheiat cu banca acceptanta si ale reglementarilor legale in materie, identitatea detinatorului/utilizatorului (prin verificarea actului de identitate, compararea semnaturii de pe chitanta cu cea existenta pe aversul instrumentului, solicitarea introducerii codului PIN)?.

Art. 27 din proiectul noului regulament, publicat, asa cum prevede legea pe website-ul Bancii Nationale, preia in mod identic formularea. Prin urmare, nici vorba de vreo schimbare sau de vreo obligativitate introdusa acum.

Mai mult, este important de precizat si faptul ca solicitarea actului de identitate este doar una dintre posibilitatile de verificare a identitatii, formularea fiind una enuntiativa, si nu imperativa. In plus, daca prevederea regulamentara amintita nu a produs nici un efect timp de PATRU ani, este absurd sa crezi ca va produce incepand de acum incolo.

Au existat si jurnalisti care au pus problema din alt punct de vedere. Vezi Doamne, Banca Nationala s-ar fi trezit abia acum, la mai bine de 10 ani de la aparitia cardurilor pe piata romaneasca, sa le reglementeze. Fara comentarii!

Iar altii, mai inventivi, au sugerat ca BNR va obliga de-acum incolo bancile sa publice toate comisioanele si taxele aferente cardurilor. Obligatia exista, insa, ati ghicit, in Regulamentul nr.4 din 2002.

Din 11 iulie pana pe 15 iulie, opinia publica a fost bombardata cu una dintre formularile evidentiate mai sus pe toate canalele media. Din cercetarea pe care am facut-o, asa au procedat Agentia Nationala de Presa Rompres si Agentia NewsIn, posturile TV Antena 3, Realitatea TV si TVR1, publicatiile ZIUA, Cotidianul, Adevarul, Ziarul Financiar, Curentul, Banii Nostri si portalurile web specializate ghiseulbancar.ro, bankingnews.ro, smartfinancial.ro. Si probabil ca exemplele ar putea continua.

Grav este ca asemenea abordari pot subrezi pozitia cardului in ochii utilizatorilor. Si asta in conditiile in care oricum cardurile sunt folosite de cei mai multi romani pentru retragerea de numerar si nu pentru ceea ce ele sunt de fapt create ? plata la comercianti. Ca este asa, o dovedesc reactiile pe care stirile postate pe site-urile web ale publicatiilor si televiziunilor le-au starnit in randul utilizatorilor de internet si ale comerciantilor. Reactii care variaza de la decizia de a renunta la carduri pana la invective de tot soiul adresate reprezentantilor Bancii Nationale.

Poate ca acestia din urma merita criticati, insa nu pentru propunerea de modificare a regulamentului. Ci pentru ca atunci cand au vazut ce furtuna a provocat in mass-media piatra in balta aruncata de cei care au descoperit pe site proiectul de regulament, nu au intervenit pentru a clarifica problema. Si pentru a-i asigura pe romani ca vor putea folosi, in aceleasi conditii ca si pana acum, cardurile la comercianti.

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook