Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Cine suporta pierderile la fraudele prin card?

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Carduri

 
Cine suporta pierderile la fraudele prin card? Cine suporta pierderile la fraudele prin card?

Conform legislatiei in vigoare, detinatorul unui card este responsabil doar pentru o pierdere maxima de 150 euro in cazul in care cardul sau a fost tinta unei fraude. Totusi, daca detinatorul nu poate dovedi ca a respectat toate conditiile de siguranta, atunci banca poate refuza despagubirea si pierderea va fi suportata in totalitate de client.
 
Emiterea si utilizarea cardurilor este reglementata de Regulamentul nr 6/ 2006 al BNR. Conform prevederilor acestuia, fiecare parte implicata - emitent, detinator, procesator de plata sau comerciant acceptator - are propriile drepturi si obligatii pentru buna desfasurare a activitatii.

Printre situatiile reglementate de legislatie se numara si frauda, care odata cu cresterea numarului de carduri emise a devenit tot mai evidenta.

Obligatiile detinatorului de card


Detinatorii de carduri trebuie sa stie ca exista anumite reguli pe care trebuie sa le indeplineasca, pentru a nu suporta pagubele generate de fraude.

Spre exemplu, cardul trebuie pastrat in siguranta pentru a-l proteja impotriva furtului, pierderii sau deteriorarii. In contractele de card exista anumite prevederi specifice enumerate, referitoare la acest aspect.

Codul PIN nu trebuie inregistrat intr-o forma ce poate fi usor recunoscuta, spre exemplu pe card sau pe un alt obiect pe care il pastreaza impreuna cu cardul, cum ar fi portofelul.

In cazul in care se constata pierderea cardului sau o tranzactie suspecta, clientul trebuie sa anunte imediat banca pentru a bloca cardul. Acest lucru se poate face prin intermediul numarului inscris obligatoriu pe spatele cardului si care poate fi accesat non stop.

Drepturile si obligatiile bancii


Chiar daca cardul este in permanenta in posesia clientului, banca nu este absolvita in totalitate de ceea ce se poate intampla cu acesta.

Obligatiile bancii decurg in principal din demersurile pe care aceasta trebuie sa le faca pentru a asigura confidentialitatea datelor.

De asemenea, banca nu are voie sa emita carduri daca acest lucru nu a fost solicitat de catre client, cu exceptia cazului in care se reinnoieste un card emis anterior.

Banca emitenta a cardului sau o alta institutie indicata de aceasta va trebui sa puna la dispozitia clientilor un numar de urgenta, sau un alt mijloc, prin care pierderea sau furtul cardului sa poata fi anuntate imediat.

La primirea unui anunt, banca este obligata sa ia toate masurile necesare pentru a opri imediat executarea oricarei tranzactii ulterioare prin intermediul cardului.

Tot banca are obligatia sa isi instruiasca partenerii comercianti, la care are instalate POS-uri, asupra modalitatilor de a preveni fraudele cu cardul. Acest lucru implica atat modalitatile necesare pentru verificarea identitatii posesorului de card, cat si a diferitelor metode prin care cardul ar putea fi clonat la trecerea prin POS.

Pasi de urmat in caz de frauda


Detinatorul unui card care a constatat disparitia lui sau o tranzactie suspecta trebuie sa sune imediat la numarul de pe spatele cardului si sa il blocheze. Din acel moment orice tranzactie se realizeaza din contul cardului este suportata de banca.

Pana la momentul anuntarii de catre emitent a pierderii cardului sau a constatarii unor operatiuni suspecte catre banca, clientul este raspunzator pentru toate operatiunile executate, urmand sa suporte pierderile aferente acestor operatiuni in limita a 150 euro, echivalent in lei.

Raspunderea detinatorului privind pierderile este integrala in cazul in care se dovedeste ca acesta a actionat cu neglijenta.

Nu numai banca sau clientul pot fi trasi la raspundere. Foarte multe fraude au fost inregistrate ca urmare a utilizarii cardului fara verificarea detinerii acestuia de catre cel care il foloseste.

Comerciantul are obligatia sa verifice identitatea utilizatorului, prin introducerea codului PIN sau prin compararea semnaturii de pe chitanta cu cea existenta pe aversul cardului.

Bancile detinatoare ale POS-urilor pot stabili prin contractele incheiate cu comerciantii acceptanti, in cazul nesolicitarii codului PIN sau pentru anumite valori ale tranzactiei, ca identificarea sa se faca si prin solicitarea unui act de identitate.

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook