Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Fraudele si platile online

Autor: Manuela Stoica |

Publicat in: Carduri

 

Dezvoltarea internetului a dus la aparitia unor mijloace de a obtine beneficii financiare pe cai mai putin legale, dar si la expansiunea unui mod foarte comod de a face cumparaturi: plata cu cardul pe internet. Ca urmare, se ridica o problema destul de importanta: exista fraude la plata online prin card bancar? Si daca da, ce este de facut?
 
Din fericire, in Romania cazurile de frauda (reusita) la platile online sunt destul de rare. De cele mai multe ori este vorba despre folosirea cardului de catre un alt membru al familiei, in special de copii, care utilizeaza des cardurile parintilor pentru a comanda pe internet. Din acest motiv, este utila educarea copiilor cu privire la conditiile si situatiile in care acestia pot folosi cardul parintilor.
 
Un alt tip de frauda in Romania este folosirea cardurilor externe, ale caror date pot fi obtinute prin diverse metode, precum phishingul sau chiar prin achizitionarea de pe forumuri publice online.
 
In 2007, nivelul tentativelor de frauda din Romania a fost de 1,5%, iar in 2008, acesta a scazut la 1%. Cu toate acestea, posesorii de carduri trebuie sa fie foarte atenti, deoarece a crescut considerabil numarul atacurilor de phishing.
 
Exista mai multe modalitati prin care poti verifica daca o solicitare este sau nu phishing, insa cea mai sigura este sa retii ca nici o companie nu solicita prin email sau telefonic informatii confidentiale, precum numarul de cont/card, codul PIN sau alte date de acest fel.
 
Alte metode care iti protejeaza cardul de fraude sunt:
  • Inscrierea cardului in 3D Secure. 3D Secure este un standard dezvoltat de Visa si MasterCard care sporeste securitatea tranzactiilor online. Concret, inscrierea cardului se realizeaza de catre banca emitenta si consta in stabilirea unui mesaj de intampinare si a unui cod care trebuie introdus la plata online. Fara acest cod, cardul nu poate fi folosit pentru plati online. Este un sistem de securitate foarte eficient, deoarece pagina pe care trebuie introdus codul nu este gazduita nici de comerciant nici de procesator, ci de banca emitenta a cardului.
  • Nu spune nimanui datele de card, parola de 3D Secure sau PIN-ul cardului. Nici o companie nu solicita pe mail sau la telefon astfel de date, prin urmare orice solicitare de acest fel, indiferent de motivul invocat, este cu siguranta o tentativa de phishing.
  • Nu lasa cardul la vedere. Pentru plata online sunt suficiente datele inscrise pe card iar daca acesta nu este inscris in 3D Secure, datele respective vor putea fi utilizate pentru plati online.
  • Nu lasa altcuiva cardul. Spre exemplu, daca la restaurant ti se cere cardul pentru a efectua plata, nu il da chelnerului ci insoteste-l pana la POS daca restaurantul nu dispune de terminal mobil. Oricine poate copia datele si le poate folosi apoi la tranzactii pe internet in magazine din tara sau din strainatate.
Si totusi, ce se intampla in caz de frauda?
 
In primul rand, daca observi pe extrasul de cont o plata efectuata cu cardul tau pe care nu o recunosti, adreseaza-te imediat bancii emitente a cardului pentru a refuza tranzactia si a solicita returnarea banilor.
 
In general, disputele legate de plati prin card sunt reglementate de Visa si MasterCard, impreuna cu partile implicate, primul pas fiind acela de a stabili daca intr-adevar este vorba despre o frauda.
 
Desi nu exista un set de reguli bine definite care sa reglementeze aceste incidente, solutionarea fiind diferita de la caz la caz, exista cateva situatii mai clare:
  • In primul rand, este bine de stiut ca in momentul in care inscrii cardul in 3D Secure iti asumi responsabilitatea ca nu vei spune nimanui parola. Este cea mai sigura modalitate de a-ti proteja cardul, singura care nu da gres, decat daca spui si altcuiva parola. In cazul in care faci acest lucru, iar cardul este folosit ulterior fara stirea ta, vei suporta paguba pentru ca ai divulgat parola.
  • In acelasi timp insa, in cazul fraudelor cu carduri 3D Secure folosite pe site-uri non-3D Secure din afara tarii, atunci paguba poate fi suportata de comerciant.
  • De asemenea, daca banca emitenta a cardului nu este inrolata in 3D Secure, atunci nici clientul nu isi poate inrola cardul. In aceasta situatie, daca magazinul este in 3D Secure iar banca emitenta nu, banca emitenta suporta costurile.
Fiecare situatie este insa analizata separat pentru ca reglementarea sesizarilor depinde de la caz la caz, de gravitate, marimea pagubei, credibilitatea detinatorului de card, clauzele si conditiile din contractul semnat cu banca.
 
Ce trebuie sa faca un comerciant?
 
Daca un comerciant considera o comanda ca fiind suspecta de frauda poate lua mai multe masuri inainte de livrarea produselor sau a serviciilor: 
  • Contactarea clientului prin email sau telefon
  • Verificarea istoricului clientului
  • Contactarea procesatorului online pentru aflarea mai multor informatii in legatura cu comanda online (tara emitenta a cardului, istoric in sistemul procesatorului etc.)
Daca suspiciunea de frauda apare dupa livrarea produselor, atunci se poate incerca contactarea clientului telefonic sau prin email. In cazul livrarilor fizice se cunoaste adresa de livrare, deci clientul poate fi identificat mai usor. In cazul livrarilor electronice este mai greu de recuperat pierderea, clientul fiind practic foarte greu de depistat.
 
In Romania, cazurile de frauda in comertul electronic cu plata online sunt foarte rare. Pentru ca totusi sa nu aveti surprize, este suficient sa inscrieti cardul in 3D Secure, sa nu divulgati nimanui datele confidentiale si sa nu raspundeti mailurilor care solicita astfel de informatii. Daca aceste mesaje par a veni din partea unei banci sau a unei companii cu care ati mai colaborat, cel mai bine este sa sunati la organizatia respectiva pentru detalii.
 
Manuela Stoica este PR and Communication Specialist la GECAD ePayment

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook