Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

BCR: 42 euro penalizare pentru o restanta de 1 cent

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 
BCR: 42 euro penalizare pentru o restanta de 1 cent BCR: 42 euro penalizare pentru o restanta de 1 cent

Dobanda penalizatoare aplicata de BCR in cazul contractelor de credit arde rau la buzunar. Asta a simtit si un client din Bucuresti care a platit 42 euro penalitati pentru o restanta de 1 eurocent intr-o luna. Cauza: BCR aplica dobanda penalizatoare la intreg soldul imprumutului, nu doar la suma restanta.

In iulie 2009, unui client BCR i-a fost retinuta din contul curent rata la creditul de nevoi personale cu ipoteca. Insa banca a transferat in contul de credit cu 1 eurocent mai putin decat ar fi fost normal, conform graficului de rambursare.

Fara sa isi dea seama de eroarea comisa si nefiind anuntat sa mai depuna bani in cont, clientul s-a trezit dupa o luna de zile ca din cont, pe langa rata aferenta lunii august, i-au fost retrasi inca 42 euro sub forma de penalitati.

Penalitati de 4.000 ori mai mari decat restanta



Contrariat, clientul a incercat sa obtina raspunsuri. Astfel, a aflat de la banca ca cei 42 euro sunt penalizarile aferente restantei din luna anterioara. Restanta de 1 eurocent.


Intr-adevar, in contractul de credit semnat, se mentioneaza ca dobanda in cazul intarzierilor este cu cateva puncte procentuale mai mare decat dobanda curenta. Cum s-a ajuns insa ca penalitatea sa fie  de 4.000 ori mai mare decat restanta in numai o luna?

Cauza este modalitatea in care BCR calculeaza penalitatile de intarziere.  Daca apar restante, banca majoreaza rata dobanzii cu cateva puncte procentuale, ceea ce face ca rata lunara sa creasca semnificativ. In acest fel, dobanda penalizatoare se aplica la intregul sold al creditului, nu numai la restanta.

Clientii sunt astfel penalizati in mod egal, indiferent de valoarea restantei, si nu se face nicio diferentiere intre un client care nu achita deloc rata si unul care a ramas dator cu doar un eurocent.


Rambursarea anticipata creste datoria fata de banca



O alta clienta, tot din Bucuresti, a platit rate de 10.000 lei timp de 1 an la un credit de 33.000 lei. La finalul anului, s-a trezit ca datoria ei catre BCR nu numai ca nu a scazut, ci a crescut la 33.500 lei.

Chiar daca sumele platite au depasit cu mult ratele lunare din graficul de rambursare, clienta in cauza a inregistrat intarzieri, iar cei 10.000 lei abia au acoperit dobanzile si penalizarile. In  cazul ei, dobanda penalizatoare creste, conform contractului, de la 14,5% in conditii de rambursare integrala in termen la 21,5%, in caz de restanta.

Contactati in repetate randuri pe aceasta tema de Conso.ro, reprezentantii BCR nu au facut pana acum nici un comentariu referitor la modul in care se aplica dobanda penalizatoare. Totusi, dupa multe insistente si reclamatii scrise, clientul penalizat cu 42 de euro pentru 1 eurocent s-a trezit la un moment dat cu banii inapoi in cont, banca asumandu-si implicit eroarea comisa. Daca era eroarea clientului, ramanea la fel: dobanzi penalizatoare de 42 de euro pentru 1 eurocent.

Bancherii tin cu dintii de modul de calcul



Pentru a elimina astfel de practici, Protectia Consumatorului a inceput inca din 2008 un demers de a reglementa modul de calcul al dobanzii penalizatoare.

Intr-un proiect de ordonanta de urgenta propus de conducerea ANPC in vara lui 2008 era clar stipulat faptul ca, daca se percep dobanzi penalizatoare, acestea nu trebuie aplicate decat la valoarea restantei.

Lobby-ul bancherilor a fost insa mai puternic decat sustinerea ANPC, iar respectiva prevedere nu s-a mai regasit in forma finala a Ordonantei de urgenta nr. 174/2008.

La finalul lunii februarie, ANPC a adus din nou in discutie acest aspect printr-un nou proiect de ordonanta de urgenta, care transpune in legislatia nationala prevederile unei directive europene. Printre multe alte puncte care ar trebui sa protejeze clientii se numara si obligatia bancilor de a calcula penalizarile numai la restanta inregistrata, nu la tot soldul.

Ramane insa de vazut daca de aceasta data prevederea va trece, caz in care bancile nu vor mai putea transforma la fel de usor 1 eurocent in zeci sau sute de euro.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata. Citeste mai mult

CSALB invata clientii la ce trebuie sa fie atenti cand aplica pentru un credit

In urma analizei solicitarilor formulate de catre clientii care se adreseaza Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), entitatea a elaborat cateva recomandari de care ar trebui sa tina seama cei care intentioneaza sa contracteze un credit de la o banca sau de la o institutie financiara nebancara (IFN). Citeste mai mult

Opinii recente

de Emil Mugurel Ana

"Detin un produs unit-linked Activ Plus la ing de mai bine de 10 ani si mi-e groaza sa fac un calcul mai detaliat ..."

Facebook