Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Serviciul ''cash back'' ramane optional pentru magazine

Autor: Conso |

Publicat in: Carduri

 

Serviciul prin care clientii pot solicita sume de bani in numerar in magazine, denumit ”cash back”, ramane optional pentru comercianti. Deputatii au dat votul final pe modificarea Legii care, initial, prevedea ca magazinele sa fie obligate sa ofere acest serviciu platitorilor cu cardul.

Legea privind modificarea OUG 193/2002 referitoare la introducerea sistemelor moderne de plati a trecut in primavara acestui an de Parlament, insa a fost retrimisa de presedintele Klaus Iohannis la reexaminare.

Senatorii au modificat-o la inceputul lunii septembrie, in sensul eliminarii obligativitatii pentru magazine de a elibera bani in numerar clientilor care platesc cu cardul. 

"Persoanele juridice (...) ofera serviciul de avans in numerar la terminalele de plata in baza contractelor incheiate cu institutiile acceptante si pot acorda avansuri in numerar", prevede proiectul de modificare a actului normativ.

Initial, legea dadea dreptul clientilor unui magazin sa solicite pana la 200 de lei bani lichizi, in urma achitarii unor cumparaturi cu cardul, iar comerciantul nu avea dreptul sa il refuze, decat in anumite circumstante. Prevederea era obligatorie pentru magazinele cu vanzari de peste 10.000 de euro anual.

De anul viitor, comerciantii pot elibera numerar clientilor

In varianta initiala, legea viza clientii din orasele mici sau de la sate care nu au la dispozitie o retea suficienta de ATM-uri si care au nevoie de bani lichizi pentru alte magazine unde nu de poate plati cu cardul. Pe langa faptul ca ar fi facilitat accesul clientului la bani cash, prevderea ar fi dus si la impulsionarea platilor cu cardul, sustineau initiatorii Legii.

Astfel, clientul ar fi putut sa isi faca o parte din cumparaturi la un comerciant care accepta plata cu cardul, de unde ar fi obtinut si numerar pentru alte plati care nu se pot efectua cu cardul.

Aceasta posibilitate va exista, de anul viitor, insa doar in magazinele care vor opta sa ofere serviciul.

In astfel de cazuri, avansul va fi evidentiat distinct pe bonul fiscal. Tranzactiile privind avansul in numerar vor fi asimilate retragerii de numerar din bancomat, iar comisioanele aferente vor fi stabilite conform contractelor in vigoare intre parti, insa, pentru titularul cardului, comisionul nu va putea depasi 1% din valoarea avansului acordat.

In cazul in care numerarul aflat la dispozitia comerciantilor nu acopera suma solicitata de catre utilizatorul de card, clientului i se poate oferi suma disponibila pentru astfel de operatiuni, astfel incat acesta din urma sa ramana cu numerar si pentru alte operatiuni, precum restul la plata.

Institutile publice, obligate sa accepte plata cu cardul

In schimb, in lege se mentine obligatia pentru furnizorii de servicii de utilitate publica si institutiile publice de a se dota cu POS-uri.

Pe de alta parte, actul normativ prevede reducerea plafonului privind cifra de afaceri de la care comerciantii sunt obligati sa accepte plata cu cardul. Astfel, daca pana acum obligatia de a accepta ca mijloc de plata cardurile era impusa comerciantilor cu amanuntul cu o cifra anuala de afaceri de peste 100.000 de euro (echivalent lei), acum acest plafon al cifrei de afaceri a fost redus la 10.000 de euro.

Alte articole din Carduri

Carduri

Cati romani cumpara de pe internet?

Romanii, desi conectati in numar tot mai mare la internet, raman codasii Europei cand vine vorba de cumparaturi online. Din datele pe 2016 publicate de Eurostat reiese ca trei din patru gospodarii din Romania au acces la internet, insa doar 18% dintre acestia au cumparat sau au comandat bunuri sau servicii online. Citeste mai mult

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Opinii recente

de elvira buzac

"Buna ziua. In anul 2013 am incheiat un contract cu BCR, banca pentru locuinte. Timp de doi ani am primit prin posta notificari ..."

Facebook