Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Comisioanele de plata impuse de companiile aeriene incep sa fie interzise in UE

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Carduri

 

Comisioanele impuse de companiile de zbor pentru plata online a biletelor incep sa fie interzise in unele tari din UE. Autoritatile din Marea Britanie au recomandat companiilor sa renunte la astfel de taxe in cel mai scurt timp si doresc sa modifice legislatia in acest sens. La noi, autoritatile spun ca nu pot face nimic.

Printre practicile considerate a fi inselatoare in comertul online se numara diversele comisioane suplimentare dezvaluite clientilor abia la finalizarea comenzii.

Este si cazul companiilor aeriene, in special cele low-cost, care solicita comisioane la plata cu cardul, ce cresc semnificativ pretului biletului.

Comisionul nu este aditionat in suma totala de plata decat dupa ce clientul completeaza diverse formulare online si trece prin 3-4 pagini web necesare pentru achizitionarea biletului.

Anglia a luat masuri la cererea consumatorilor

Autoritatile din Marea Britanie au solicitat companiilor de zbor sa renunte la practicile inselatoare prin care comisioanele impuse la plata cu cardul sunt dezvaluite abia in final, considerate neconforme cu legislatia nationala privind protectia consumatorilor.

Mai mult, companiilor li s-a recomandat sa renunte momentan la aceste taxe in cazul platii cu cardurile de debit,  urmand ca in cel mai scurt timp sa fie pusa la punct o noua reglementare in acest sens.

Impunerile se bazeaza pe o investigatie de 90 zile derulata de autoritatea pentru concurenta si protectia consumatorilor din Marea Britanie (Office for Fair Trading). Aceasta a demarat procesul in urma unei plangeri primite de la principala organizatie pentru protectia consumatorilor din Anglia, Which?.

“Cresterea comertului online a adus beneficii majore, dar impunerea de taxe suplimentare la plata cu cardul nu este unul dintre ele. Nu poti sa cumperi online cu cash, iar clientii devin frustrati cand li se solicita sa plateasca pentru a putea face o plata”, a precizat Cavendish Elithorn, director in cadrul OFT.

Conform calculelor facute de OFT, in 2009 cetatenii englezi au platit 300 milioane de lire sub forma de taxe suplimentare pentru achitarea biletelor de avion cu cardul.

Companiile aeriene au reusit sa scape de ochiul legii pana acum

Decizia autoritatilor britanice de a interzice taxele suplimentare s-ar putea constitui intr-o premiera in Europa, in conditiile in care pana in prezent au existat diverse controale si rapoarte, insa nicio reglementare concreta in acest sens.

Inca din 2007, Comisia Europeana a verificat 447 de companii aeriene si a descoperit ca principala practica ce nu respecta cerintele de baza ale unei vanzari corecte este chiar impunerea de comisioane pentru plata cu cardul si, in plus, dezvaluirea lor abia la finalul tranzactiei.

Chiar si asa insa, companiile au continuat sa vanda biletele de avion in acelasi mod si, pana in prezent, nu a fost emisa nicio reglementare la nivelul Uniunii in acest sens.

Clientii romani, ramasi fara protectie

In 2010, Conso.ro a facut o investigatie pe marginea subiectului, luand in considerare principalele doua companii low-cost ce isi deruleaza activitatea in Romania, Wizz Air si Blue Air.

Problema a fost preluata si in Parlament de catre senatorul Iulian Urban sub forma unei interpelari adresata Autoritatii Nationale pentru protectia Consumatorilor (ANPC).

Autoritatea nu poate interveni insa in practicile companiei maghiare Wizz Air, aceasta neavand reprezentanta legala in Romania.

“Pentru incetarea acestei practici urmeaza sa ne adresam Autoritatii de Supraveghere competente din Ungaria, cu solicitarea de a ne sprijini in solutionarea acestei probleme”, au precizat reprezentantii ANPC la momentul respectiv.

Problema a fost ridicata si in atentia Centrului European al Consumatorilor – ECC Net. Raspunsul a fost insa descurajator si in acest caz.

“Am intrebat colegii din Ungaria daca au informatii despre cazul dv., iar raspunsul a fost in sensul ca operatorul de transport aerian reclamat nu accepta reclamatia dv. spre solutionare, deoarece consumatorii sunt informati in cursul procesului de achizitionare a biletelor despre taxele incluse in pretul biletului”, au precizat reprezentantii ECC la reclamatia facuta de un client Wizz Air.

Ambele companii aeriene impun in continuare comisioane la plata biletelor cu cardul sau prin transfer bancar, iar nivelul acestora este aditionat in pretul biletelor abia in ultimul pas al procesului de achizitie online.

Cat costa plata cu cardul?

Pretul mic al biletelor low-cost poate fi atragator insa nu putini sunt clientii care afla cu stupoate abia la finalul achizitiei online ca mai au de plata 5 - 10 euro daca doresc sa obtina biletele.

Suma poate parea redusa, in special in conditiile in care si pretul biletelor de avion este mult mai mic fata de nivelurile practicate de companiile traditionale. Dar avand in vedere numarul mare de bilete achizitionate, aceste comisioane ajung sa devina un generator important de venit pentru companii.

In plus, comisionul este calculat pe zbor, pe pasager. Astfel, o familie formata din patru persoane care doreste achizitionarea de bilete dus-intors, trebuie sa suporte de 8 ori valoarea comisionului, chiar daca toate cele 8 bilete se achita printr-o singura plata online.

In Romania, Wizz Air percepe in prezent o taxa de 25 lei pe zbor, pe pasager, indiferent daca plata se face prin card sau prin transfer bancar. Nivelul este mai mare decat cel impus in urma cu doi ani.

Blue Air a redus usor comisionul de plata cu cardul, de la 6 euro la 5 euro pe zbor, pe pasager. Nivelul este considerat rezonabil de catre companie.

In Anglia, comisioanele variaza intre 0 si 8 lire sterline pentru plata cu cardul de debit si intre 2,5 si 8 lire pentru plata cau cardul de credit, conform BBC.

Alte articole din Carduri

Carduri

Cati romani ar prefera sa renunte la cash?

Unul din trei europeni declara ca ar vrea o viata fara cash insa, cu toate acestea, aproape 90% apeleaza tot la bancnote pentru platile cotidiene de mica valoare. In Romania, procentul care si-ar dori o viata fara numerar este mai mare, de 38%. Citeste mai mult

MFP incearca sa deblocheze Legea "cash-back"

Legea “cash-back”, intrata in vigoare la inceputul acestui an, nu este inca aplicabila, pentru ca nu are norme de aplicare si nu este corelata cu Legea caselor de marcat. Ministerul Finantelor Publice (MFP) a elaborat, in sfarsit, proiectul de norme care ar putea debloca actul normativ. Citeste mai mult

Opinii recente

de Catalin Boiceanu

"Am avut nefericita ocazie sa solicit o oferta de leasing de la BCR Leasing, desi in prima faza lucrurie au functionat normal, am ..."

Facebook