Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Consiliul Concurentei: Debitorii sunt captivi bancilor

Autor: Conso |

Publicat in: Asigurari

 

Concurenta pe piata bancara din Romania este satisfacatoare, insa nivelul ridicat de indatorare conduce la reducerea gradului de mobilitate a clientilor, noreaza Consiliul Concurentei in raportul sau anual. In asigurari, Concurenta a constata ca doar 7 din 10 masini au RCA.

„Situatia sectorului bancar din perioada analizata (2010 – 2014) indica o evolutie favorabila din punct de vedere concurential in sectorul bancar romanesc. In ultimii 4 ani se observa o tendinta de reducere a diferentialului dintre dobanda la credite si cea la depozite. De asemenea, indicii de concentrare arata un grad mic spre mediu de concentrare in sector”, se mentioneaza in raport.

In schimb, autoritatea de Concurenta subliniaza faptul ca sporirea restrictiilor privind creditarea, coordonata cu un nivel ridicat al gradului de indatorare a clientilor conduce la reducerea gradului de mobilitate a acestora.

„Asa cum se cunoaste, un nivel crescut al gradului de mobilitate a clientilor este efectul unui mediu concurential normal, iar scopul legislatiei de concurenta il reprezinta tocmai mentinerea si stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal, in vederea promovarii intereselor consumatorilor”, se arata in raportul Consiliului Concurentei.

In ceea ce priveste gradul de concentrare, se observa o diferenta mare intre primii doi jucatori si ceilalti, diferenta care s-a erodat in timp.

”Principalii doi jucatori au pierdut cota de piata in detrimentul urmatorilor. De asemenea, la finalul anului 2014, primii 7 jucatori de pe piata detineau impreuna aproximativ 67% din piata, in timp ce urmatorii 33 detineau aproximativ 33%”, se mentioneaza in raport.

Desi este obligatorie, doar 7 din 10 masini au RCA

Pe piata asigurarilor auto obligatorii, Consiliul Concurentei constata ca aproximativ 90% din piata este controlata de 7 companii si pare sa prezinte „anumite trasaturi oligopoliste”, atenuate oarecum de valorile efective ale cotelor asiguratorilor autorizati sa emita astfel de polite.

In plus, cifrele  Concurentei arata ca o parte importanta a vehiculelor inmatriculate in Romania nu sunt asigurate RCA. „Gradul de cuprindere in asigurare a RCA, calculat ca procent al vehiculelor asigurate in totalul vehiculelor inmatriculate, este inferior nivelului ideal de 100%”, se arata in analiza CC. Potrivit cifrelor institutiei, gradul de cuprindere in asigurare a RCA a fost in 2011 de 74,1%, in 2012 - 73,6%, in 2013 - 71,6% si in 2014 - 71,3%.


Caracterul obligatoriu al politelor RCA, transparenta crescuta a pietei, relativa omogenitate a produselor de asigurare si cresterea sustinuta a subscrierilor din ultima perioada plaseaza acest segment de piata in grupul industriilor caracterizate de o presiune concurentiala redusa.

Numarul de asiguratori RCA a scazut de la 17 la 9 in 10 an
i

Institutia remarca faptul ca, in perioada 2005 – 2015, numarul asiguratorilor autorizati sa emita polite RCA a scazut de la 17 la 9, o evolutie similara fiind intalnita si in cazul companiilor care emit polite facultative CASCO, de la 31 la 21.

RCA detine cea mai mare cota in randul claselor de asigurare, raportat la totalul subscrierilor pietei asigurarilor, care a atins 8,09 miliarde de lei in 2014, de 34,6%, de la 30,3% în 2013. La finele anului trecut, primii trei jucatori pe segmentul RCA, conform ASF, au fost Euroins Romania – cu o cota de 18,94%, Carpatica Asig – 16,81% si Astra – 16,38%.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Noi acuzatii privind plata despagubirilor pe RCA

O alta companie de asigurari din piata RCA este acuzata de societatile de service ca intarzie platile, diminueaza despagubirile la care asiguratii au dreptul si face presiuni pentru reparatii ieftine. Este vorba de noul leader al pietei, Asirom, despre care reprezentantii service-urilor spun ca a preluat practicile Astra si Carpatica. Citeste mai mult

Transportatorii vor un asigurator de stat pentru RCA

Dupa ce au obtinut plafonarea tarifelor pentru asigurarile obligatorii auto RCA, transportatorii vor si o companie cu capital de stat care sa incheie astfel de asigurari. Ei motiveaza aceasta cerere prin faptul ca plafonarea expira peste sase luni, si atunci se vor trezi, din nou, cu tarifele marite. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook