Care este regimul TVA pentru servicii informatice intracomunitare?


Intrebare:

Sunt PFA platitor de TVA (prestari servicii informatice) si as dori sa va intreb daca pentru a factura firme din UE trebuie sa fiu inscris in ROI. As dori sa stiu daca eu trebuie sa emit factura cu TVA pentru clientii de afara sau va fi cu TVA 0, urmand ca eu sa nu platesc TVA in Romania pentru aceste incasari. Tinand cont ca este si diferenta de TVA (de ex. UK are 20%), cum se procedeaza?

Calin Alexandru, Bucuresti



Tratamentul privind taxa pe valoarea adaugata


In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata intelegem ca ceea ce presteaza PFA-ul reprezinta servicii informatice (servicii furnizate pe cale electronica), drept urmare din punct de vedere al locului prestarii acestea se incadreaza pe regula generala care prevede ca locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila este locul unde beneficiarul care primeste serviciile este stabilit.

Aceste servicii sunt numite servicii intracomunitare daca prestatorul si beneficiarul sunt stabiliti in UE. In concluzie, in conditiile in care clientii PFA-ului sunt persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in una din statele membre UE, facturile se vor emite fara TVA, beneficiarii fiind obligati la plata TVA-ului prin mecanismul taxarii inverse.

Prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in UE.

Este foarte important, ca inainte de emiterea facturilor, sa va asigurati ca beneficiarul este o persoană impozabila stabilită in alt stat UE si serviciul este prestat catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix aflat in alt stat al UE decat Romania.

Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice sau, dupa caz, a unui sediu fix din UE, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru.

In caz contrar si anume, daca beneficiarul care este stabilit in alt stat membru decat Romania nu comunica un cod valabil de TVA si/sau prestatorul(PFA-ul) nu obtine confirmarea validitatii codului de TVA al clientului sau, se va considera ca prestarea de servicii este realizata catre o persoana neimpozabila si astfel factura se va emite cu TVA  aplicand cota de 24%.

Mentionam de asemenea faptul ca pe langa cele mentionate mai sus, aveti in plus si obligatia declararii prestarilor de servicii informatice in declaratia recapitulativa lunara cod. 390, privind livrarile / achizitiile / prestarile intracomunitare, declaratie care are termen de depunere pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice pentru operatiunile efectuate in luna anterioara.

Registrul Operatorilor Comunitari

In primul rand mentionam faptul ca obligativitatea inregistrarii in Registrului Operatorilor Intracomunitari a fost introdusa in Romania incepand cu data de 1 august 2010. Astfel, conform noilor prevederi, Registrului Operatorilor Intracomunitari cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare, de natura:

   - livrarilor intracomunitare de bunuri;

   - prestarilor de servicii intracomunitare;

   - achizitiilor intracomunitare de bunuri;

   - achizitiilor intracomunitare de servicii

Pe cale de consecinta, daca intentionati sa efectuati una sau mai multe operatiuni intracomunitare de natura prestarilor de servicii, catre firme din UE, atunci aveti obligatia de a solicita inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - IMM


Programul IMM Invest: Cum sa iei bani de la stat cu dobanda zero?
Programul IMM Invest: Cum sa iei bani de la stat cu dobanda zero?

IMM Invest, programul prin care statul isi propune sa ajute firmele mici si mijlocii cu garantarea imprumuturilor si subventionarea dobanzilor pentru creditele pentru capital de lucru si investitii a demarat, zece zile mai tarziu, in viteza.

29 Aprilie 2020 | IMM

Termen final pentru deconturile Start-up Nation 2017! Nu va fi prelungit!

Firmele participante in Programul Start-up Nation 2017 mai au doar trei saptamani pentru depunerea decontului de cheltuieli. Termenul limita maxim este 29 septembrie si nu va fi prelungit, anunta Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat.

6 Septembrie 2018 | IMM

Ajutoare de stat pentru firme! Ce sume pot obtine?
Ajutoare de stat pentru firme! Ce sume pot obtine?

Firmele care desfasoara activitati de comert si servicii pot depune, in aceasta perioada, cereri de ajutoare de stat nerambursabile pentru promovarea produselor si dezvoltarea afacerii, in cadrul unui program al Ministerului pentru IMM-uri. Institutia a derulat un program similar si pentru microindustrializare.

30 August 2018 | IMM

S-a dat startul pentru accesarea fondurilor europene de catre fermieri

De la 1 august, tinerii fermieri si fermele mici pot depune cereri de finantare prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2014 – 2020. Fondurile totale disponibile in 2018 prin submasurile 6.1 si 6.3 se ridica la 62,5 milioane de euro.

1 August 2018 | IMM

Inapoi sus