Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

  • Sfatul expertului

Ce se intampla daca banca nu respecta gradul de solvabilitate impus de BNR?

Print Get a PDF version of this webpagePDF
-A +A
Elena Iacob, senior associate la casa de avocatura Zamfirescu Racoti Predoiu

AUTOR:

Elena Iacob, senior associate la casa de avocatura Zamfirescu Racoti Predoiu

Data publicarii:

Intrebare: Ce se intampla cand o banca straina nu mai mentine filialele locale in parametrii de solvabilitate ceruti de BNR ? Ce proceduri/sanctiuni si optiuni are banca in acest caz ? Bal Bogdan, Cluj Napoca

Raspuns: Filialele bancilor straine sunt persoane juridice romane si sunt supuse supravegherii de catre autoritatea romana competenta, Banca Nationala a Romaniei. Aceasta urmareste sa previna reducerea nivelului capitalului unei institutii de credit, persoana juridica romana, sub nivelul minim necesar pentru acoperirea riscurilor specifice activitatii desfasurate de aceasta si solicita adoptarea de catre institutia de credit a unor masuri urgente de remediere, daca acest nivel nu este mentinut sau restabilit.

n cazul incalcarii prevederilor legale, a reglementarilor emise sau a masurilor dispuse de Banca Nationala a Romaniei, aceasta poate aplica sanctiuni constand in avertisment scris, amenda aplicabila institutiei de credit, intre 0,05% si 1% din capitalul social al acesteia, amenda aplicabila membrilor consiliului de administratie si conducatorilor, intre 1-6 salarii medii nete pe institutia de credit, retragerea aprobarii acordate administratorilor si conducatorilor, retragerea autorizatiei acordate institutiei de credit.  

Banca Nationala a Romaniei poate dispune ca orice institutie de credit, persoana juridica romana, care nu respecta cerintele legale sau nu da curs unei recomandari a Bancii Nationale a Romaniei, sa intreprinda masurile necesare pentru a asigura redresarea situatiei in cel mai scurt timp, incluzand, fara a se limita la urmatoarele masuri:

  • sa oblige institutia de credit sa dispuna de fonduri proprii la un nivel mai mare decat cel prevazut prin reglementarile generale,
  • sa solicite institutiei de credit imbunatatirea cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor si mecanismelor implementate,
  • sa solicite institutiei de credit sa aplice o politica specifica de provizionare sau un tratament specific al expunerilor din perspectiva cerintelor de fonduri proprii,
  • sa restrictioneze sau sa limiteze activitatea, operatiunile sau reteaua de sucursale ale institutiei de credit, inclusiv prin retragerea aprobarii acordate pentru infiintarea sucursalelor din strainatate,
  • sa solicite institutiei de credit reducerea riscurilor aferente operatiunilor, produselor si/sau sistemelor acesteia,
  • sa dispuna institutiei de credit inlocuirea persoanelor desemnate sa asigure conducerea sucursalelor institutiei de credit,
  • sa limiteze participatiile calificate in entitati financiare sau nefinanciare. 
De asemenea, Banca Nationala a Romaniei poate decide instituirea masurii de supraveghere speciala sau administrare speciala a institutiei de credit, in cazul carora comisia de supraveghere speciala, respectiv administratorul special, exercita atributii si are competente prevazute de lege in scopul monitorizarii, reducerii pierderilor, conservarii valorii activelor sau propunerii de masuri pentru redresarea activitatii.

In cazul institutiilor de credit din state membre ale Uniunii Europene, care exercita activitate pe teritoriul Romaniei direct sau prin intermediul unei sucursale, supravegherea este exercitata de autoritatea competenta din statul de origine.

Daca Banca Nationala a Romaniei constata ca o institutie de credit din alt stat membru, care are o sucursala sau furnizeaza servicii in mod direct in Romania, nu respecta dispozitiile legale adoptate in Romania - dispozitii care intra in competenta Bancii Nationale a Romaniei, aceasta solicita institutiei de credit in cauza sa ia masuri de remediere a situatiei, stabilind si termenul de remediere a acesteia.

Daca institutia de credit in cauza nu intreprinde masurile necesare, Banca Nationala a Romaniei informeaza autoritatea competenta din statul membru de origine in vederea dispunerii de catre aceasta a masurilor considerate corespunzatoare.

Daca institutia de credit persista in incalcarea legislatiei romanesti in vigoare, contrar masurilor luate de statul membru de origine, sau din cauza faptului ca aceste masuri se dovedesc a fi inadecvate sau nu se pot aplica in Romania, Banca Nationala a Romaniei are dreptul sa dispuna masurile corespunzatoare pentru a preveni sau sanctiona faptele de incalcare a dispozitiilor legale si, daca este cazul, pentru a impiedica institutia de credit in culpa sa initieze noi tranzactii pe teritoriul Romaniei. Banca Nationala a Romaniei comunica aceste masuri institutiei de credit in cauza si autoritatii competente din statul de origine.

Sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sunt supuse autorizarii si supravegherii de catre Banca Nationala a Romaniei, similar cu situatia institutiilor de credit persoane juridice romane. Banca Nationala a Romaniei incheie acorduri de cooperare cu autoritatea competenta din statul de origine.


 

Pune si tu o intrebare!

Daca ai nelamuriri fata de un produs
financiar sau doresti sa afli mai
multe informatii financiare despre un anumit subiect, expertii Conso
iti vor raspunde.


Pune intrebare


  • Cauti un credit?
  • Vrei sa economisesti?



CAUTI UN CREDIT DE NEVOI PERSONALE?





  • Vocea clientului
Raiffeisen Banca pentru Locuinte Economisire-Creditare

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Monica Dit (Constanta)