Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Consumatorii pot fi afectati negativ de o prevedere a unei ordonante care vrea sa-i protejeze

Autor: Alin Iacob |

Publicat in: Plati

 
Consumatorii pot fi afectati negativ de o prevedere a unei ordonante care vrea sa-i protejeze Consumatorii pot fi afectati negativ de o prevedere a unei ordonante care vrea sa-i protejeze

Ordonanta de urgenta 34/2014, prin care s-a transpus Directiva UE 83 din 2011, contine un articol care, daca va ramane in forma actuala, i-ar putea afecta negativ pe consumatori. Acestia ar putea fi obligati sa suporte comisioane la platile cu cardul, in conditiile in care in prezent perceperea acestora este interzisa.

Directiva Serviciilor de Plati adoptata de Uniunea Europeana in anul 2007 si intrata in vigoare in anul 2009 a dat posibilitatea statelor membre sa decida modul in care sunt tratate platile prin card – si anume daca este permisa sau nu aplicarea unui comision suplimentar de catre comercianti. Alaturi de multe alte state membre, Romania a decis sa interzica perceperea unui comision suplimentar atunci cand consumatorii aleg sa plateasca prin card un produs sau un serviciu.

Astfel, art. 117 din OUG 113/2009 precizeaza foarte clar ca “beneficiarul platii nu poate solicita platitorului un pret suplimentar pentru utilizarea unui anumit instrument de plata”.


Au existat insa si cateva state membre care nu au implementat in legislatia nationala “no surcharge rule”, asa cum este cunoscuta in termeni tehnici aceasta prevedere, astfel incat comerciantii puteau percepe consumatorilor comisioane la platile cu cardul, care uneori depaseau cu mult costurile platite de ei catre banci sau institutiile de plata acceptatoare.

Autoritatile romane nu au inteles filosofia noii directive europene

Prin  intermediul unei directive adoptate la finalul anului 2011 si care a intrat in vigoare saptamana trecuta, Uniunea Europeana a stabilit mai multe reguli de protectie a consumatorilor.

Printre acestea se numara si cea referitoare la interzicerea a ceea ce in termeni tehnici se numeste “excessive surcharging”, adica perceperea de catre comercianti de la consumatori (la folosirea cardurilor pentru plata unor produse sau servicii) a unor comisioane mai mari decat cele care le sunt impuse lor.

Art. 19 din directiva, care a fost preluat intr-o forma usor adaptata dar in acelasi sens si in OUG 34/2014 spune ca “Statele membre interzic comerciantilor sa perceapa de la consumatori comisioane aferente utilizarii unui anumit mijloc de plata care depasesc costul suportat de comerciant pentru utilizarea unor astfel de modalitati de plata”.

Practic, directiva isi doreste sa-i protejeze pe consumatori de practicile comerciantilor din acele tari care nu au interzis “surcharging”-ul de a le impune comisioane mai mari decat cele pe care ei le platesc pentru acceptarea la plata a cardurilor. Bunaoara, daca un comerciant plateste bancii sau institutiei de plata acceptatoare un comision de 2%, de acum inainte nu va mai putea percepe consumatorului un comision mai mare de 2%.

Un pas inapoi care poate si trebuie sa fie evitat


Insa a introduce in legislatia nationala a unei tari care a interzis in mod expres “surcharging”-ul o prevedere care il permite este nu doar o eroare legislativa, ci si un important pas inapoi, care ii poate afecta extrem de negativ pe consumatori.

Evident ca in legislatia nationala nu pot coexista doua prevederi total diferite ca efect asupra consumatorilor – una care interzice perceperea de comisioane suplimentare de la consumatori si alta care le permite, cu conditia sa nu fie mai mari decat cele pe care le platesc acestia bancilor sau institutiilor de plata acceptatoare.

Ideal ar fi ca Guvernul sa revina de urgenta asupra propriei ordonante de urgenta si sa o corecteze. Insa daca acest lucru nu se va intampla, Parlamentul are posibilitatea de a repara eroarea cu ocazia dezbaterii actului normativ.

In aceasta ultima varianta insa, exista riscul ca, pana la modificarea textului ordonantei prin legea de aprobare, unii comercianti sa se prevaleze de noua reglementare si sa ii taxeze suplimentar pe consumatorii care vor plati cu cardul.

Alte articole din Plati

Plati

Reguli mai clare pentru consumatorii europeni de servicii financiare

Parlamentul European a adoptat raportul privind serviciile financiare de retail. Documentul reprezinta un raspuns la planul de actiune al Comisiei Europene de a facilita cumpararea de servicii financiare transfrontaliere pe pietele financiare europene, in conditii de protectie sporita a consumatorilor. Citeste mai mult

Cum se schimba obiceiurile financiare ale romanilor?

Peste doua treimi dintre participantii la cursurile de educatie financiara BaniIQ si comert online Banii pe Net au reusit sa economiseasca in ultimele sase luni, iar un procent similar din cei care au finalizat cursurile utilizeaza instrumente de monitorizare a cheltuielilor lunare, arata un studiu privind impactul celor doua programe. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook