Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Ce beneficii aduce clientilor directiva privind comisioanele?

Autor: Conso |

Publicat in: Plati

 

Actul normativ care transpune in legislatia romaneasca Directiva privind conturile de plati si comparabilitatea comisioanelor a intrat in vigoare la aproape un an si jumatate de la expirarea termenului legal. Astfel, cei care nu detin un cont bancar isi pot deschide unul de baza cu comision zero la o serie de operatiuni.

In plus, clientii vulnerabili vor avea comisioane gratuite la toate operatiunile aferente unui cont de baza, iar cei nevulnerabili doar la o parte dintre acestea.

Ce inseamna consumator vulnerabil

Clientul vulnerabil este definit ca fiind cel al carui venit lunar nu depaseste echivalentul a 60% din salariul mediu brut pe economie. Asadar, in prezent, in aceasta categorie intra consumatorii cu salariul brut de 2.497 de lei.

Clientii din aceasta categorie beneficiaza de gratuitate la deschiderea si inchiderea unui cont de plati, la administrarea contului si a serviciilor ce permit depunerile de bani in cont. Insa retragerile de bani la ghisee sau bancomate vor fi gratuite doar in Romania, nu si in alte tari UE.

Totodata, in cazul cetatenilor cu venituri mici, vor fi gratuite primele zece operatiuni lunare de plata pe teritoriul UE (debitarile directe, platile cu cardul si transferurile de credit). Legea a fost, astfel, modificata, avand in vedere ca in Comisia de Buget Finante din Camera Deputatilor se convenise, la propunerea Asociatiei Utilizatorilor de Servicii Financiare din Romania, ca primele 15 operatiuni lunare sa fie gratuite.

Clientii care nu se incadreaza in categoria celor vulnerabili vor avea, si ei, gratuitate la inchiderea, deschiderea, administrarea si depunerea de cash doar in contul curent de baza. In plus, au gratuitate si la retragerile de numerar pe teritoriul Uniunii Europene (UE) dintr-un cont de plati, la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al bancii. De asemenea, pentru celelalte operatiuni bancile au obligatia de a percepe “comisioane rezonabile”.

Usurinta pentru mutarea contului de la o banca la alta

In plus, actul normativ prevede reguli clare si precise in legatura cu dreptul de schimbare a conturilor de la un prestator de servicii de plata la altul, la cererea consumatorilor.

Totodata, consumatorii vor primi mai multe informatii, exprimate mult mai clar, un exemplu elocvent in acest sens fiind constituit de accesul gratuit, o data pe an, la situatia comisioanelor care le-au fost percepute in ultimele 12 luni pentru serviciile legate de un cont de plati.

Tot la propunerea AURSF, s-a instituit obligativitatea pentru prestatorii de servicii de plata de a transmite, ori de cate ori fac modificari ale costurilor, informatii pentru actualizarea site-ului national de comparatii privind conturile de plati, care va fi dezvoltat si gestionat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

De asemenea, la initiativa AURSF, asociatiile de consumatori vor avea dreptul expres de a sesiza ANPC in cazul in care constata incalcari ale legii.

Bancile care nu respecta prevederile Legii care transpune directiva risca sa fie amendate cu sume cuprinse intre 10.000 si 50.000 de lei. In plus, institutiile vor putea fi obligate sa restituie banii incasati ilegal, altfel vor risca amenzi intre 50.000 si 100.000 de lei. De constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se vor ocupa reprezentantii Protectiei Consumatorilor, fie la sesizarea consumatorilor sau a asociatiilor de consumatori, fie din oficiu.
Directiva 92/2014, care sta la baza promulgarii legii 258/2017, a fost implementata in Uniunea Europeana cu scopul de a bancariza intreaga populatie din Uniune si cu adresabilitate celor care nu au un cont bancar si eventual au si venituri modeste. Aceasta confera tuturor rezidentilor legali din UE dreptul de a detine un cont de plati de baza la un tarif rezonabil, indiferent de locul de resedinta.

Directiva ar fi trebuit transpusa in legislatia nationala inca din septembrie 2016.

Alte articole din Plati

Plati

Cu ce te poate ajuta un robot la banca?

Preluarea anumitor activitati de catre “roboti” este deja o certitudine, inclusiv in domeniul bancar. In drumul catre digitalizare, masinaria care ia locul omului de la ghiseu, pentru anumite servicii deocamdata, este prezenta in majoritatea unitatilor bancare locale. Cel mai recent, CEC Bank a anuntat instalarea unor astfel de automate de plata. Citeste mai mult

Se face lumina in impozitarea veniturilor independente!

Persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente vor depune, incepand din acest an, o singura declaratie pentru impozitul pe venit si contributii sociale. Aceasta inlocuieste 7 formulare, se depune o data pe an, iar termenul de plata este tot anual. Pentru anumite activitati, insa, se mentine sistemul de retinere la sursa. Citeste mai mult

Opinii recente

de Daniel Grigore

"Angajatii - Raiffeisen Bank -dau dovada de incompetenta, nu-ti pot furniza informatii ce tin de institutia pt. care lucreaza si despre serviciile oferite de ..."

Facebook