Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

BNR: Cresterea comisioanelor de catre banci nu este o solutie

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Plati

 

Concluzia la care a ajuns atat piata cat si reglementatorii este ca bancile trebuie sa isi imbunatateasca raportul cost/venituri daca vor sa isi continue activitatea. Dar, in timp ce bancile incearca sa gaseasca surse rapide de venit, BNR atentioneaza ca o majorare a costurilor pentru clienti va avea doar consecinte negative.

De 4 ani, bancile tot incearca sa se restructureze, in timp ce sperantele privind revenirea unei perioade de cresteri similara celei din 2006-2007 au fost demult abandonate.

Totusi, modelul de business, bazat pe retelele extinse, personalul numeros si servicii scumpe, pare sa fie mai greu de modificat.

Costurile sunt greu de redus


Raportul cost/venituri se poate imbunatati prin doua metode: scazi costurile, cresti veniturile sau, cel mai indicat, o combinatie intre cele doua politici. Mai greu este insa de gasit solutii pentru a genera noi fluxuri.

“Ca sa faci profit trebuie sa iti aduci costul la sub 40% din venituri”, considera Oana Petrescu, partener in cadrul Deloitte.

Costurile principale pe care le au bancile in prezent sunt insa cele aferente personalului si retelei. In special in cazul bancilor care s-au extins foarte mult in anii de boom, prin investitii puternice, reteaua reprezinta un cost neacoperit.

Dar, inchiderea masiva a agentiilor ar insemna acceptarea esecului  politicilor de la mijlocul anilor 2000 si marcarea intreagii pierderi de catre investitori.

In 2012, bancile au scazut numarul de salariati cu aproximativ 4.000, pana la 61.739 de persoane, in timp ce numarul de unitati a scazut cu 322, pana la 5.724 de puncte de lucru.

“Procesul va continua. Le cerem de mult. Nu doar personalul sau reteaua, restructurarea inseamna mult mai mult”, a precizat Nicolae Cinteza, directorul Directiei supraveghere din BNR, in cadrul unui eveniment organizat de Finmedia.

Eficienta s-a tradus prin comisioane mai mari

Daca indicatorul costuri scade mai greu, bancile incearca sa isi creasca veniturile. Nici aici solutiile nu sunt prea multe. Bancile au preferat sa mearga pe cea mai rapida varianta de crestere a incasarilor, respectiv cresterea comisioanelor.

De la comisioane pentru administrarea conturilor curente pana la comisioane aferente operatiunilor la ghiseu, mare parte din banci au operat majorari.

 “Cresterea comisioanelor nu este o solutie. Schimbati modelul de business. Daca traiesti doar din marja de dobanda, dai chix. Nu poti sa menti costuri mari daca veniturile operationale s-au diminuat.

Faptul ca mergi pe cresteri de comisioane are un recurs”, a tinut sa precizeze Nicolae Cinteza.

Si bancherii sunt constienti ca scumpirea serviciilor nu este o reteta pe termen lung.

“BNR ne-a recomandat sa gandim “outside the box” (n.r. in afara tiparelor) pentru a gasi noi venituri”, a precizat Anthony Hassiotis, presedintele Bancpost, prezent la acelasi eveniment. El vede insa restructurarea sistemului prin cresterea calitatii serviciilor si atragerea mai multor clienti, nu neaparat prin reducerea retelelor sau scaderea personalului.

Restructurarea ar trebui sa schimbe modelul bancar

Schimbarea modelului bancar este mai complicata, considera insa consultantii. Investitiile au fost facute in Romania de catre grupuri straine din dorinta de a face profit iar aceasta dorinta nu a disparut.

“Sistemul bancar a fost dimensionat pentru o populatie de 18 milioane, nu de 8 milioane populatie bancarizata, si pentru un numar dublu de tranzactii. Planurile de afaceri ale bancilor au fost bazate pe planul cu care a intrat Romania in UE, si care presupunea eforturi de urbanizare si crestere”, a precizat Oana Petrescu.

In plus, de cele mai multe ori, strategiile nu sunt stabilite in Romania ci sunt dictate de actionarii straini. Acestia nu gandesc la nivel local ci la nivel de grup, iar in unele situatii politica de grup nu este politica optima pentru toate pietele pe care se afla respectivul jucator.

In menghina dintre asteptarile de profit ale actionarilor si nevoia de schimbare a businessului sunt prinsi clientii. Pe umerii acestora ramane povara de a sustine un sistem bancare supradimensionat pentru piata actuala, pana cand bancile isi vor da seama cum trebuie reconstruita intreaga activitate.

Alte articole din Plati

Plati

ANAF trece la poprirea electronica a conturilor

Agentia Nationala de Administrare Fiscala simplifica procedura de poprire a conturilor. Astfel, poprirea va fi instituita pe un singur cont si doar pentru suma datorata la stat. In aceste conditii, statul va incasa mult mai rapid restanta, iar debitorul va avea un singur cont blocat, pentru suma datorata si doar pana ce Fiscul isi incaseaza banii. Citeste mai mult

Romanii din strainatate pot plati taxele online

Cetatenii romani aflati in strainatate pot plati online, incepand cu aceasta luna, taxele si impozitele prin platforma ghiseul.ro. Facilitatea este valabila inclusiv pentru cardurile emise in afara tarii. Insa, pana in acest moment, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) nu este inrolata in sistem. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook