Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Reforma pensiilor private: Desfiintarea loteriei si crearea unui fond public

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Pensii

 
Reforma pensiilor private: Desfiintarea loteriei si crearea unui fond public Reforma pensiilor private: Desfiintarea loteriei si crearea unui fond public

Guvernul ar trebui sa ia in calcul reformarea sistemului de pensii private, pentru a-l face mai competitiv. O solutie ar fi adoptarea unor masuri similare celor din Letonia, prin infiintarea unui fond public care sa preia participantii care ajung acum la loterie.

In prezent, Pilonul II asigura venituri sigure pentru administratorii fondurilor de pensii, fara ca acestia sa faca niciun efort. Acestia primesc clienti pe banda rulanta, prin sistemul de repartizare aleatorie.

Pericol pe termen lung

Asa cum Conso a aratat, in 2012, 6 din cei 9 administratori au atras clienti noi aproape exclusiv prin repartizarea aleatorie. Pe ansamblul pietei, peste 90% dintre noii clienti sunt inregimentati la fonduri prin loteria organizata de Casa de Pensii si Asigurari Sociale.


Acest mecanism face ca administratorii sa nu aiba niciun fel de motivatie pentru a-si atrage singuri clientela, cu consecinte negative atat asupra gradului de educatiei financiara a populatiei, cat si asupra eficientei de investire a banilor pe termen lung.

Infiintarea unui fond public

O posibila solutie pentru a depasi acest impas ar fi implicarea statului in rolul de administrator, pe modelul aplicat in Letonia, in primii ani de dezvoltare a Pilonului II.

Nu vorbim de o renationalizare a banilor, asa cum s-a intamplat in Ungaria, ci de a directiona toti participantii indecisi, nu catre fondurile private, ci catre un fond public, administrat de Ministerul Finantelor Publice sau de o entitate din subordinea acestuia.

Acest fond ar urma sa investeasca banii clientilor integral in titluri de stat, urmand a tine evidenta contributiilor participantilor, asa cum se intampla la orice fond privat.

Acest lucru ar avea 2 mari efecte benefice:

           -    ar incuraja administratorii sa concureze intre ei pentru atragerea de clienti;

           -    ar forta administratorii ca caute solutii mai eficiente de investire a banilor. In prezent, 75% din investitii sunt in titluri de stat. Astfel ca nu este o mare diferenta fata de un fond public, administrat de Ministerul de Finante, cu 100% titluri de stat in portofoliu.

Administratorii aduc acum foarte putina valoare adaugata pentru participanti, iar munca lor poate fi facuta la fel de eficient si de fondul public, administrat de Ministerul de Finante. Pentru a convinge clientii ca este mai avantajos un fond privat, administratorii vor fi nevoiti sa caute oportunitati de investitii mai profitabile si mai diversificate.

Ambele efecte ar impulsiona concurenta, cu efecte benefice pentru populatie.

Alte articole din Pensii

Pensii

De ce nationalizarea Pilonului II nu este posibila?

Sumele acumulate in conturile individuale de Pilon II (pensii obligatorii administrate privat) nu pot fi confiscate, pentru ca reprezinta proprietate privata. Cu toate acestea, statul poate trece administrarea acestora din privat la stat. Totusi, presedintele ASF, Misu Negritoiu, sustine ca aceasta masura nu este rentabila pentru stat. Citeste mai mult

Exista riscul nationalizarii pensiilor private obligatorii?

Situatia sistemului de pensii private obligatorii din Romania (Pilonul II) este intens dezbatuta in aceste zile, pe fondul reluarii discutiilor cu privire la riscul ca acesta sa fie desfiintat, iar sumele colectate in conturile clientilor nationalizate. Citeste mai mult

Opinii recente

de Cristian Alupoaie

"Am cardul de credit de peste 2 ani de zile, am rulat peste 6000 ron pe el si nu am avut niciodata nici ..."

Facebook