Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Pensiile private nu vor iesi din adormire fara o interventie a statului

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Pensii

 
Pensiile private nu vor iesi din adormire fara o interventie a statului Pensiile private nu vor iesi din adormire fara o interventie a statului

Sistemul de pensii private nu are cum sa devina mai competitiv in timp, fara o interventie din partea statului.  Experienta altor state arata ca actualul sistem de pensii private trebuie imbunatatit, pentru a forta administratorii sa competitioneze intre ei.

Piata pensiilor private obligatorii a intrat intr-o etapa in care competitia aproape ca nu mai exista. Asa cum Conso.ro a semnalat in repetate randuri, atragerea clientelei a ajuns sa se faca aproape in exclusivitate prin intermediul loteriei.

In 2012, 90% dintre noii clienti au fost repartizati aleator la fondul de pensie privata. Astfel, administratorii ajung sa incaseze venituri doar pentru ca exista pe piata, indiferent de costurile pe care le practica si de randamentele obtinute.

Concurenta a devenit o problema in multe tari


Aceasta problema nu se manifesta numai in Romania, ci in mai toate tarile care au adoptat acest model de pensii private. Pilonul II a fost introdus pentru prima oara in Chile in 1981, iar dupa anii ’90 s-a raspandit in America Latina si Europa Centrala si de Est.

Lipsa de competitie intre administratori a devenit insa o problema des intalnita.

Atat Mexic cat si Chile au incercat in ultimii ani diverse metode pentru a face piata mai competitiva. Experienta mexicana este insa extrem de relevanta pentru noi, deoarece am ajuns in aceeasi situatie.

Loteria s-a transformat in model de business

In 1997, Mexic a introdus pensiile private obligatorii si a incercat sa incurajeze competitia prin inlesnirea accesului pe piata. Desi 42 de administratori si-au manifestat interesul, mai putin de jumatate au solicitat in cele din urma licenta.

Al doilea experiment a fost prin introducerea loteriilor, similar cu ceea ce se practica si acum in Romania. Solutia mexicana a fost chiar mai agresiva decat la noi, dar tot nu a functionat.

Autoritatile au decis ca participantii care nu aleg nicun fond sa fie distributi aleator, insa numai catre fondurile cu cele mai mici comisioane.

Efectul a fost unul neasteptat: administratorii au intrat pe piata doar pentru a colecta participanti la loterie. Ei nu si-au mai pus problema sa investeasca in promovare sau in marketing. Au inceput doar sa astepte “renta” de la loterie.

Modelul de business al administratorilor a depins in intregime de colectarea de comisioane de la participantii atrasi prin loterie.

Acelasi lucru se intampla de aproape 5 ani si la noi. Administratorii nu mai investesc de ani buni in marketing sau in vanzari, asteptand doar loteria lunara de la Casa Nationala de Pensii.

Ultima initiativa de schimbare a sistemului a avut loc in 2010, cand s-a modificat modul de repartizare a participantilor la loterie. CSSPP a decis ca participantii sa se imparta in mod egal intre fonduri. Rezultatul a fost un esec, dar nici nu s-a mai incercat vreo alta solutie de atunci.

Autoritatile trebuie sa vina cu noi solutii


Autoritatile statului trebuie insa sa ia masuri pentru a stimula competitia, deoarece situatia nu se va rezolva de la sine.

Conso.ro propune ca solutie infiintarea unui fond public care sa preia toti participantii care ajung acum la loterie, urmand ca fondurile private sa atraga clienti doar prin procedura directa (semnarea de catre participant in mod voluntar a actului de aderare).

Un fond public a functionat in Letonia, de la infiintarea Pilonului II pana in iunie 2007, cand lobby-ul facut de administratori i-a facut pe politicieni sa ia decizia de a-l desfiinta, conform raportului anual pe probleme de protectie sociala, pregatit de grupul de experti al Comisiei Europene. Politicienii au uitat atunci promisiunea facuta populatiei o data cu lansarea pensiilor obligatorii, ca vor avea intotdeauna posibilitatea de a-si transfera banii catre fondul public, administrat de Ministerul de Finante.

De asemenea, ar fi util ca autoritatile sa adopte masuri care sa trezeasca interesul participantilor pentru pensiile private.

De exemplu, autoritatile mexicane au impus in 2008, schimbarea modul de prezentare al informatiilor in scrisorile de informare catre participanti si au impus ca aceste scrisori sa fie trimise trimestrial.

Astfel, administratorul este obligat sa-i prezinte clientului nu doar randamentul propriului fond, ci si un tabel cu randamentele tuturor fondurilor de pe piata. In acest fel, consumatorul afla daca fondul sau a ramas in urma cu performantele si poate lua o decizie rationala pentru a-l schimba.

La noi, scrisoarea de informare se trimite doar anual, iar modul de prezentare al informatiilor nu permite clientilor sa compare performantele propriului fond cu restul pietei.

Alte articole din Pensii

Pensii

Cum ne afecteaza reducerea contributiei la Pilonul II de pensii?

Contributia la Pilonul II scade, de anul viitor, la 3,75% din salariul brut, a decis Guvernul. Ce inseamna aceasta reducere de contributie pentru viitorii pensionari? Chiar daca oficialitatile au dat asigurari ca nu va fi afectata contributia virata in suma neta, calculele economistilor le contrazic. Citeste mai mult

Un raport al Comisiei Europene releva ce va intampla cu Pilonul II de pensii

Intentia autoritatilor romane cu privire la Pilonul II de pensii prinde, pentru prima data, contur intr-un document oficial. Insa nu al Guvernului, ci al Comisiei Europene. In Raportul institutiei publicat recent se mentioneaza faptul ca Guvernul are in vedere o reversare a reformei sistemului de pensii din 2008. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook