Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Pensii private: Scrisoarea anuala nu asigura o informare corecta a participantilor

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Pensii

 

Autoritatea de supraveghere nu a facut nimic in ultimul an in privinta scrisorii de informare anuale pe care fondurile de pensii o trimit catre participanti. Aceasta nu asigura nici pe departe o informare corecta a consumatorilor, multe elemente esentiale fiind omise.

Scrisoarea anuala de informare ar trebui sa prezinte consumatorilor ce s-a intamplat cu contributiile platite, cat de eficient au fost investite si in ce masura sumele acumulate sunt suficiente pentru a asigura un venit decent la pensie.

Din pacate, nici in acest an, consumatorii nu vor afla niciuna dintre aceste informatii, deoarece Autoritatea de Supraveghere Financiara – institutia care reglementeaza continutul acestei scrisori – nu s-a obosit sa faca nimic din acest punct de vedere.

Ce contine scrisoarea?

Ca si in anii anteriori, clientii vor primi o scrisoare, din care vor afla cateva franturi de informatii. Aceasta prezinta:
-    contributiile lunare platite de participant;
-    comisionul retinut din contributie;
-    conversia contributiilor in unitati de fond
-    numarul de unitati de fond acumulate si valoarea acestora la finalul anului anterior.

Aceste informatii nu asigura insa nici pe departe o infomare adecvata a participantilor, cu toate ca aceste cerinte au fost gandite chiar de autoritatea care se ocupa cu protectia consumatorilor la fondurile de pensii private.

Ce omite scrisoarea?

Scrisoarea de informare ar trebui sa prezinte peformanta fondului, riscurile si toate costurile suportate de client.

In prezent, doar comisionul retinut din contributii este inclus in scrisoare, in timp ce comisionul retinut din activul net nu este dezvaluit. De retinut, ca acest comision ascuns reprezinta costul cel mai important suportat de clienti.

De asemenea, ar fi extrem de util ca scrisoarea de informare sa ajute participantii sa estimeze de ce suma ar putea beneficia la pensie. In acest fel, acestia ar putea observa daca venitul lor la pensie va fi suficient si vor putea actiona din timp pentru a-si imbunatatii sansele de a avea un venit mai mare.

In prezent, cu totii contribuim la fondurile de pensii fara sa avem nici cea mai mica idee cu privire la pensia de care am putea beneficia. Astfel, exista riscul ca sa contribuim prea putin si sa descoperim acest lucru abia la pensionare, cand nu mai putem face nimic pentru a schimba situatia.

Nu in ultimul rand, scrisoarea de infomare trebuie separata de orice alt mesaj din partea administratorilor.

In prezent, scrisoarea se intinde de regula pe 2 pagini, iar prima pagina este folosita de administratori pentru a comunica diverse mesaje catre participanti, mai mult sau mai putin publicitare.  Situatia contului personal de la fondul de pensie ar trebui prezentata intr-un document separat, asa cum apar extrasele de la contul bancar.

Alte articole din Pensii

Pensii

Format nou pentru transmiterea petitiilor online la ASF

Clientii nemultumiti de relatia cu asiguratorul, cu administratorul pensiei private sau cu cel al investitiei pe piata de capital au la dispozitie o noua modalitate de transmitere a reclamatiilor. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a lansat, in acest scop, un nou portal electronic pentru o mai buna instrumentare a petitiilor online. Citeste mai mult

Aplicatie pentru cei care nu stiu la ce fond de pensii contribuie

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat lansarea unei aplicatii online prin care participantii la fondurile de pensii obligatorii administrate privat, Pilonul II, pot afla, in termen de maximum 10 zile, denumirea fondului la care sunt alocati. Aplicatia poate fi accesata atat de pe desktop, cat si de pe telefoane mobile. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook