Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Cum analizam evolutia afacerilor unei companii?

Autor: Nicu Grigoras |

Publicat in: Investitii

 

Evolutia bursiera pe termen lung a unei companii listate reflecta foarte fidel performantele economice. In pietele mature, afirmatia de mai sus este una din regulile de baza pe care investitorii isi fundamenteaza decizile pe termen lung.

Chiar daca pe termen mediu si mai ales pe termen scurt, cotatiile bursiere pot fi influentate si de alti factori, rezultatele financiare trimestriale, semestriale si anuale ar trebui sa stea la baza analizei oricarui emitent listat la bursa.

Companiile listate pe o piata reglementata au obligatii foarte stricte de raportare a rezultatelor financiare sau a evenimentelor importante care ar putea influenta pretul de tranzactionare. La finalul fiecarui trimestru, dupa un calendar dinainte stabilit, toate companiile listate la Bursa de Valori Bucruresti dau publicitatii rezultatele financiare.

In concluzie daca se fac comparatii pentru emitenti din industrii cu un puternic caracter sezonier (turism, producatori de bere, etc), evolutia rezultatelor financiare este de preferat sa fie facuta prin comparatie cu trimestrul similar din anul anterior.

In schimb daca ne aflam intr-o perioada cu o volatilitate ridicata, evolutiile economice atat la nivelul unei economii cat si la nivel macro sunt urmarite mai realistic de comparatiile fata de trimestrul anterior, bineinteles luand in calcul sezonalitatea seriilor de date. Dupa cum am mentionat deja, performantele economice obtinute de companii de la un trimestru la altul sunt foarte importante. La fel de important este si modul cum aceste performante sunt interpretate de investitori.


Ponturi pentru comparatii trimestriale


Cand vine vorba de interpretarea rezultatelor financiare pot aparea dificultatile pentru investitorii cu mai putina experienta. Evolutiile economice pot fi prezentate sub diverse forme si pot de foarte multe ori induce in eroare. Pentru a surprinde evolutia activitatii economice, rezultatele curente pot fi raportate fie la rezultatele din trimestrul similar al anului anterior fie raportate la rezultatele trimestrului anterior.

Fiecare dintre cele doua abordari de mai sus are si parti bune dar si neajunsuri care trebuie cunoscute de cei care fac aceste comparatii. Raportarea rezultatelor curente la rezultatele obtinute in trimestrul similar al anului trecut poate fi de multe ori depasita.

Un orizont de un an de zile, mai ales in contextul actual extrem de volatil datorita crizei, poate fi de multe ori o perioada mult prea mare pentru comparatii. Ca sa fie mai relevante si sa poata reflecta cat mai fidel evolutiile economice aceste comparatii trebuie sa fie facute pe termen mai scurt.

Raportarea rezultatelor curente la cele obtinute in trimestrul anterior poate crea o imagine mai fidela a realitatii economice in care isi desfasoara activitatea compania analizata.

Studii de caz

Lucrurile nu stau totusi chiar atat de simplu pentru ca daca mergem pe aceasta abordare trebuie sa tinem cont de sezonalitatea activitatii companiei analizate. Sunt foarte multe sectoare de activitate in care fenomenul de sezonalitate se manifesta foarte puternic si comparatiile de acest gen devin greu de facut. Pentru o analiza corecta sezonalitatea trebuie eliminata, insa acest aspect de multe ori nu este unul foarte simplu.

Una dintre industriile care prezinta o sezonalitate ridicata este cea hoteliera. Daca luam ca exemplu rezultatele TURISM, HOTELURI, RESTAURANTE, simbol EFO, sezonalitatea rezultatelor este cat se poate de evidenta.


Uitandu-ne la datele din tabelul de mai sus este clar ca raportarea rezultatelor de la un trimestru la altul nu are nici un fel de relevanta, in acest caz fiind necesara raportarea la trimestrul similar din anul anterior sau eliminarea sezonalitatii din cifrele prezentate.

Daca analizam un emitent din sectorul bancar, sector de activitate in care sezonalitatea nu are un efect atat de puternic analizarea rezultatelor de la un trimestru la altul poate avea o relevanta mult mai ridicata:



In concluzie daca se fac comparatii pentru emitenti din industrii cu un puternic caracter sezonier (turism, producatori de bere, etc), evolutia rezultatelor financiare este de preferat sa fie facuta prin comparatie cu trimestrul similar din anul anterior.

In schimb daca ne aflam intr-o perioada cu o volatilitate ridicata, evolutiile economice atat la nivelul unei economii cat si la nivel macro sunt urmarite mai realistic de comparatiile fata de trimestrul anterior, bineinteles luand in calcul sezonalitatea seriilor de date.  

Nicu Grigoras este broker la Intercapital Invest

Alte articole din Investitii

Investitii

Posibila listare la BVB, dupa trei ani de la ultima incercare

Investitori la Bursa vor avea, din a doua jumatate a acestei luni, o noua oportunitate de investitii. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat listarea operatului de servicii de sanatate, Medlife, la bursa de la Bucuresti prin vanzarea a 8,8 milioane de actiuni. Citeste mai mult

Instrument de promovare pentru companiile listate

Bursa de Valori Bucuresti (BVB) isi diversifica modalitatile de promovare a companiilor listate in fata investitorilor. Institutia pregateste lansarea unui portal care va contine informatiile referitoare la o companie grupate in acelasi loc. In plus, acestea vor fi extinse fata de cele existente in prezent. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook