Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Asigurarile si produsele de investitii sunt luate in vizor la Bruxelles

Autor: Conso |

Publicat in: Investitii

 

Comisia Europeana a propus saptamana trecuta o serie de acte legislative care isi propun sa amelioreze protectia consumatorilor in domeniul serviciilor financiare. Comisarul european pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, sustine ca sectorul financiar trebuie sa acorde o foarte mare importanta consumatorilor.

“Criza financiara a devenit o criza a increderii consumatorilor. Din cauza lipsei de transparenta, a nivelului scazut de informare privind riscurile si a tratarii necorespunzatoare a conflictelor de interese, consumatorilor din intreaga UE le-au fost vandute in mod repetat produse de investitii si de asigurare care  nu erau potrivite nevoilor lor. Increderea consumatorilor in sectorul financiar a fost zdruncinata.

In plus, legislatia existenta nu s-a dezvoltat suficient de rapid pentru a reflecta complexitatea tot mai mare a serviciilor financiare”, se precizeaza intr-un comunicat oficial al Comisiei Europene.

Informatii standard la vanzarea produselor de investitii


Pachetul legislativ propus de Comisia Europeana are in vedere reglementarea modului in care sunt promovate si vandute produsele de investitii si de asigurare catre populatie. Pachetul este compus din trei proiecte legislative – o propunere de regulament privind documentele care cuprind informatii esentiale pentru pachetele de produse de investitii cu amanuntul (PRIPs), o propunere de revizuire a directivei privind intermedierea in asigurari (IMD) si o propunere care vizeaza sporirea protectiei pentru cei care cumpara fonduri de investitii.

Pachetul propune ca inainte de achizitionarea unui pachet de produse de investitii, clientii sa primeasca o fisa cu informatii de baza (KID – Key Information Document), cu detalii exprimate succint, intr-un limbaj obisnuit, pentru a fi usor de inteles.

Pe langa caracteristicile principale ale produselor, fisa trebuie sa contina si detalii despre riscurile si costurile asociate investitiei in produsul respectiv.

In plus, KID va clarifica fiecarui consumator daca ar putea sau nu sa piarda bani cu un anumit produs.
Fisele vor urma un standard comun in ceea ce priveste structura, continutul si prezentarea. In acest fel, consumatorii vor putea compara mult mai usor ofertele existente.

Aceasta fisa va fi obligatorie pentru fondurile de pensii private, dar si pentru toate tipurile de fonduri de investitii, investitii asociate asigurarilor si produse structurate pentru populatie.

In trecut, Comisia Europeana a introdus o regula similara si in cazul creditelor de consum destinate populatiei, unde solicitantii unui imprumut trebuie sa primeasca o fisa stadard cu informatii personalizate, din care sa afle caracteristicile ofertei si costurile percepute.

70% dintre asigurari sunt vandute fara o consiliere adecvata


Legislatia europeana actuala nu abordeaza in detaliu vanzarea de produse de asigurare, normele difera de la un stat membru la altul si se aplica numai intermediarilor. Comisia Europeana are in vedere si modificarea Directivei privind intermedierea in asigurari, astfel incat sa asigure un grad adecvat de transparenta si de protectie clientilor, indiferent daca acestia achizitioneaza polita direct de la firma de asigurari sau printr-un intermediar.

Decizia se bazeaza pe rezultatele unor sondaje recente, care releva ca mai mult de 70% din produsele de asigurare sunt vandute fara o consiliere adecvata a clientului.

Astfel, consumatorii trebuie sa primeasca in avans informatii clare cu privire la statutul profesional al persoanei care le vinde produse de asigurare. De asemenea, se vor introduce reguli vizand o combatere mai eficace a riscurilor de conflict de interese, inclusiv divulgarea remuneratiei primite de vanzatorii de produse de asigurare. De asemenea, vanzarile de produse de asigurare vor trebui insotite de o consiliere profesionala onesta.

Reguli clare privind remuneratiile administratorilor de fonduri


Propunerea Comisiei Europene privind sporirea protectiei celor care achizitioneaza fonduri de investitii vizeaza stabilirea unor reguli clare privind remunerarea administratorilor de fonduri. Politica de remunerare va fi mai bine corelata cu interesul pe termen lung al investitorilor, in sensul ca modul de remunerare al administratorilor nu trebuie sa incurajeze asumarea de riscuri excesive.

De asemenea, propunerea Comisiei stabileste si o abordare comuna privind modalitatea de sanctionare a principalelor incalcari, precum si introducerea de standarde comune privind nivelul amenzilor administrative, pentru a se asigura ca acestea depasesc intotdeauna potentialele beneficii rezultate din incalcarea legii.

Consumatorii vor putea alege produsele in cunostinta de cauza

Standardizarea informatiilor primite de consumatori nu face altceva decat sa le ofere acestora posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza.

Produsele de investitii au luat avant si in Romania in ultimii ani. De multe ori, societatile financiare care le-au dezvoltat fac parte din grupuri bancare care actioneaza pe plan local, iar vanzarea de fonduri de investitii sau de asigurari cu componenta investitionala se face prin reteaua de unitati a bancilor.

Mai mult, au fost create produse complexe, pachete care contineau depozite bancare cu dobanzi ridicate alaturi de unitati de fond, fara ca riscurile asumate de clientii care alegeau un astfel de produs sa fie scoase in evidenta in mod corespunzator.

De asemenea, mai multa informatie in zona politelor de asigurare, inclusiv detalii despre randamentul garantat si costurile rascumpararii, ar preveni aparitia nemultumirilor in randul consumatorilor. Deseori, acestia acuza ca “au fost pacaliti” deoarece li s-a vandut un produs pe care nu il doreau.

Alte articole din Investitii

Investitii

Posibila listare la BVB, dupa trei ani de la ultima incercare

Investitori la Bursa vor avea, din a doua jumatate a acestei luni, o noua oportunitate de investitii. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat listarea operatului de servicii de sanatate, Medlife, la bursa de la Bucuresti prin vanzarea a 8,8 milioane de actiuni. Citeste mai mult

Instrument de promovare pentru companiile listate

Bursa de Valori Bucuresti (BVB) isi diversifica modalitatile de promovare a companiilor listate in fata investitorilor. Institutia pregateste lansarea unui portal care va contine informatiile referitoare la o companie grupate in acelasi loc. In plus, acestea vor fi extinse fata de cele existente in prezent. Citeste mai mult

Opinii recente

de georgiana tana

"Asemenea altor persoane am incheiat atat eu cat si sotul meu un contract cu BCR BPL de economisire-creditare . (cel cu prima ..."

Facebook