Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Comisia Europeana: bancile trebuie sa ofere pachete de cont curent mai usor de accesat

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Info banci

 

Comisia Europeana a trasat principiile de baza ce ar putea guverna o viitoare directiva privind serviciile financiare pentru consumatori. Prin aceasta, se doreste asigurarea accesului fiecarui cetatean la un cont bancar, prin care sa deruleze operatiuni standard. In prezent, 30 milioane de europeni nu au posibilitatea sa isi deschida un cont bancar.

Pentru o mare parte din cetatenii Uniunii Europene chiar si detinerea unui cont bancar poate fi problematica, precizeaza Comisia Europeana intr-un raport lansat in dezbatere publica. Acest lucru este de neacceptat deoarece accesul la servicii financiare a devenit o conditie aproape obligatorie in vederea integrarii in societate, atat din punct de vedere economic cat si social.

Conform datelor oficiale, aproximativ 30 milioane de cetateni europeni, cu varsta peste 18 ani, nu au acces la un cont bancar, prin care sa deruleze operatiuni de baza, precum plati sau incasari.

Lipsa unui cont are implicatii negative majore. Fara el nu se poate accesa piata online, cetatenii nu pot beneficia de promotiile oferite de comertul in mediul electronic, trebuie sa suporte costurile mai mari ale tranzactiilor cu cash si intampina dificultati atunci cand doresc sa inchirieze o locuinta, sa isi primeasca salariul, drepturile banesti sau sa plateasca taxe.

Pe de alta parte, in ciuda eforturilor de autoreglementare a sistemului bancar, in anumite state membre, piata nu ofera facilitati moderne astfel incat toti cetatenii sa beneficieze de servicii financiare.

Eliminarea barierelor intre categoriile sociale


Conform Comisiei Europene, unul dintre principiile de baza pe care urmeaza sa fie desenata reglementarea viitoare este ca fiecare cetatean sa beneficieze prin contul curent, de un minim de functionalitati:


-    sa il poata deschide si inchide oricand;

-    sa aiba posibilitatea de a primi bani si de a retrage sume, atat fizic cat si electronic;

-    sa poata atasa un card de debit, de pe care sa retraga numerar sau cu care sa faca plati.

Aceste functionalitati trebuie sa fie accesibile oricarui cetatean al UE, indiferent de nationalitate sau rezidenta in cadrul spatiului unic.

De asemenea, criterii precum nivelul venitului, daca este sau nu angajat, istoricul de plata, gradul de indatorare nu pot fi luate in cosiderare la deschiderea contului.

Mai mult, Comisia Europeana doreste si stabilirea unui cost “rezonabil” al pachetului de cont curent standard, definirea notiuni de rezonabil urmand sa fie stabilita ulterior.

Totusi, facilitatea de overdraft nu trebuie sa faca parte din pachetul de baza. Accesul la credit nu este considerat o componenta necesara, oricare ar fi scopul sau forma liniei de credit oferite.

In ceea ce priveste disputele cu furnizorii de servicii financiare, statele membre trebuie sa puna la dispozitia clientilor posibilitatea de a le rezolva si in afara instantei, intr-un cadrul organizat si transparent, guvernat de reguli simple si nediscriminatorii.

Reglementarile vor aduce un grad sporit de accesibilitate


In consecinta, in noiembrie 2007 Comisia Europeana a transmis o solicitare catre toate partile implicate pentru a gandi o modalitate prin care aceste inegalitati pot fi eliminate, iar fiecarui cetatean sa ii fie facilitat accesul la un cont.

Acest lucru va fi posibil prin stabilirea unui cadru de reglementare unic pentru toate cele 27 de state ale Uniunii.

O runda de consultari publice a avut loc in 2009, iar in prezent este in derulare o noua sesiune. Fiecare cetatean al Uniunii Europene, organizatie sau autoritate publica isi poate trimite punctul de vedere pana pe 17 noiembrie pentru stabilirea variantei finale pe care se va baza viitorul act normativ.

Alte articole din Info banci

Info banci

Isarescu: Credibilitatea bancilor s-a erodat in ultimii ani

Credibilitatea bancilor in ochii clientilor s-a erodat in ultimii ani, iar numarul litigiilor in care acestea sunt implicate le afecteaza capitalul, sustine guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), Mugur Isarescu. El sfatuieste bancile sa isi cultive clientii si sa inceapa educatia financiara cu omul de la ghiseu. Citeste mai mult

Romanii prefera interactiunea umana la banca

Consumatorii romani de produse si servicii financiare sunt mai reticenti decat cei din alte tari cand vine vorba de interactiunea complet digitala cu o institutie financiara. Romanii prefera in mare masura interactiunea cu un angajat al bancii si declara ca au mai mare incredere intr-o banca cu sucursale. Citeste mai mult

Opinii recente

de Aristeidis Karamessinis

"Client Premium Banking, am depus o solicitare pentru credit ipotecar vizitand reprezentantul premium banking la agentia Amzei - Bucuresti. Am solicitat pre-aprobarea creditului ..."

Facebook