Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Statul clarifica impozitarea cladirilor cu destinatie mixta

Autor: Conso |

Publicat in: IMM

 

Statul a clarificat modul in care se impoziteaza cladirile cu destinatie mixta, atat ca sediu de firma cat si ca locuinta. Astfel, daca intr-un imobil cu o astfel de destinatie suprafetele nu sunt clar delimitate, cat se aloca firmei si cat locuintei, decontarea utilitatilor va face diferenta.

Precizarile sunt cuprinse in Normele Codului Fiscal, modificate in acest scop. Noile norme au fost publicate in Monitorul Oficial in data de 21 martie 2016, cu doar zece zile inainte de expirarea termenului pentru depunerea declaratiilor privind impozitarea cladirilor la directiilor locale, adica 31 martie.

Impozitul pe o cladire cu destinatie mixta depinde de deducerea utilitatilor

Potrivit prevederilor documentului mentionat, in cazul unui imobil de locuit unde este inregistrat si un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza conform art. 458 din Codul Fiscal, adica pentru nerezidential (cotele pentru firme), daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica.

In cazul in care nu de deduc cheltuielile cu utilitatile pe firma inregistrata la acel domiciliu, impozitul se calculeaza conform prevederilor art. 457 din Codul Fiscal, adica rezidential, sau pe persoana fizica.

Cheltuielile cu utilitatile sunt cheltuieli comune aferente imobilului, respectiv energia electrica, gaze naturale, termoficare, apa, canalizare, se mai precizeaza in document.

In plus, persoanele care detin cladiri mixte, unde spatiile nu sunt distincte si nu se deduc cheltuielile, vor declara acest lucru pe propria raspundere, fara sa fie obligati sa aduca documente justificative, cum ar fi actul de proprietate, raportul de evaluare etc.

Pentru cladirile in care firma este delimitata de locuinta, este necesar raportul de evaluare


Pe de alta parte, in cazul in care spatiile dintr-un imobil sunt clar delimitate, de exemplu potrivit contractului de comodat sau de inchiriere, atunci impozitul va fi rezidential pentru suprafata de locuit si nerezidential pentru cea alocata activitatii economice. Asadar, in acest caz va fi necesar un raport de evaluare pentru toata cladirea, iar impozitul se va calcula, conform prorata, prin insumarea celui calculat pentru cladiri nerezidentiale pentru partea destinata sediului sau activitatii firmei sau PFA cu cel datorat pentru suprafata destinata locuintei.

Totodata, daca in cladire este inregistrata o societate sau PFA, dar nu se desfasoara activitate (conform unui certificat constatator de la registrul comertului, de exemplu), atunci impozitul este rezidential. Ramane, insa, conditia ca utilitatile sa nu se deduca pe firma respectiva.

Alte articole din IMM

IMM

Apar primele sincope in promisiunile Guvernului

Masurile de relaxare fiscale continua, conform programului anuntat pe partidul aflat la guvernare, insa unele dintre ele ar putea fi amanate fata de termenele anuntate. Ministerul Finantelor Publice reconfirma angajamentele potrivit carora impozitul pe dividende se va elimina, iar cota unica de impozitare va fi de 10%. Citeste mai mult

Cat costa listarea companiilor la bursa de la Bucuresti?

Pe langa obtinerea de finantare prin banca sau proiecte europene, companiile au posibilitatea de a obtine capital pentru dezvoltare prin listarea pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB). Acest proces presupune insa costuri de listare pentru firma, care pleaca de la 950 lei si pot ajunge pana la 22.200 lei, in functie de dimensiunea companiei. Citeste mai mult

Opinii recente

de Iudita Torok

"Dezinformare totala! Amavut un credit de nevoi personale cerut din 2006 . Am ramas in urma cu plata ratei si de atunci tot platesc ..."

Facebook