Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

1 din 5 contribuabili nu va mai putea deduce TVA

Autor: Conso |

Publicat in: IMM

 

Guvernul si-a asumat fata de FMI si Comisia Europeana obligatia de a reduce cu 20% numarul de firme eligibile pentru deducerea TVA pana in septembrie 2012. In acest scop, vor fi introduse conditii de eligibilitate mai stricte, pentru ca o firma sa isi poate deduce TVA.

Guvernul a demarat diverse proiecte care sa conduca la imbunatatirea modului de colectare a impozitelor si taxelor, dar nu s-au inregistrat imbunatatiri la acest capitol, remarca oficialii FMI.

Autoritatile au facut progrese in evaluarea mai buna a riscurilor, in segmentarea contribuabililor, in reorganizarea teritoriala si in metodele de audit. Efectele lor nu se vad inca, fapt reflectat de slaba performanta din trimestrul III din 2011, se arata in ultimul raport de tara al FMI.

Una din problemele majore este numarul mare de mici contribuabili inregistrati in scopuri de TVA, astfel ca resurse administrative importante sunt folosite pentru a verifica aceste persoane, in loc sa se verifice marii contribualii sau sa se presteze diverse servicii.

Micii contribuabili reprezinta 60% din total, dar contribuie cu numai 1% la veniturile bugetului de stat.

Initial, solutia identificata era simplificarea regimului fiscal, insa guvernul a abandonat aceasta cale, deoarece a fost perceputa ca prea costisitiare, la nivel politic, se precizeaza in raportul FMI.

Aternativa gasita a fost adoptarea unor conditii de eligibilitate mai stricte. Acestea trebuie sa conduca la reducerea cu 20% a numarului de persoane inregistrate in scopuri de TVA pana in septembrie 2012, conform conditiilor impuse de acordul cu FMI si UE.

Prin urmare, 1 din 5 contribuabili nu va mai putea deduce TVA peste cateva luni.
Conform scrisorii de intentie, masurile urmeaza a fi luate de guvern, in consultare cu experti de la FMI si Comisia Europeana.

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA

Chiar de la inceputul lui 2012 au fost luate o serie de masuri in acest sens. Organele fiscale pot anula inregistrarea in scopuri de TVA in situatia in care contribuabilul este inactiv sau se afla in inactivitate temporara sau in urmatoarele cazuri :

- in cazul in care asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise infractiuni in cazierul fiscal;
 - daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa (dar nu este inactiv), din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare semestrului calendaristic;
 - daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic (in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica) si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic (in cazul persoanelor care au perioada fiscala trimestrul calendaristic), nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare;
 - daca persona nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, la solicitarea persoanei impozabile sau din oficiu de catre organele fiscale competente;
 - in situatia scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in cazul contribuabililor care nu au depasit plafonul de scutire, la solicitarea persoanei impozabile.

Conform legii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va organiza Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA si Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata. Registrele vor fi publice si se vor afisa pe site-ul ANAF.

Alte articole din IMM

IMM

Apar primele sincope in promisiunile Guvernului

Masurile de relaxare fiscale continua, conform programului anuntat pe partidul aflat la guvernare, insa unele dintre ele ar putea fi amanate fata de termenele anuntate. Ministerul Finantelor Publice reconfirma angajamentele potrivit carora impozitul pe dividende se va elimina, iar cota unica de impozitare va fi de 10%. Citeste mai mult

Cat costa listarea companiilor la bursa de la Bucuresti?

Pe langa obtinerea de finantare prin banca sau proiecte europene, companiile au posibilitatea de a obtine capital pentru dezvoltare prin listarea pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB). Acest proces presupune insa costuri de listare pentru firma, care pleaca de la 950 lei si pot ajunge pana la 22.200 lei, in functie de dimensiunea companiei. Citeste mai mult

Opinii recente

de Iudita Torok

"Dezinformare totala! Amavut un credit de nevoi personale cerut din 2006 . Am ramas in urma cu plata ratei si de atunci tot platesc ..."

Facebook