Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

BRD a fost penalizata in justitie pentru raportarea unui incident de plata

Autor: Ramona Iluca |

Publicat in: IMM

 

Curtea de Apel Brasov a obligat BRD sa radieze o raportare la Centrala Incidentelor de Plati. Instanta a decis ca banca nu a informat corect clientul in legatura cu ora limita pentru alimentarea contului din care urma sa fie platit un bilet la ordin.

Pe 1 iulie 2009, un client BRD, persoana juridica, a fost raportat la Centrala Incidentelor de Plati. Mai exact, banca a refuzat plata unui bilet la ordin pe motiv ca alimentarea contului companiei cu suma necesara platii s-a facut in ziua scadentei, la ora 15.25, in afara intervalului orar stabilit de banca.

Conform bancii, alimentarea cu bani a contului din care urma sa se faca plata trebuia sa aiba loc inainte de ora 15.00 si nu pana la sfarsitul programului de lucru al agentiei, asa cum a considerat clientul.

Pe de alta parte, clientul a sustinut ca intervalul orar nu i-a fost adus la cunostinta. Intrucat banca a refuzat sa radieze raportarea lui la CIP, clientul a dat banca in judecata.

In timp ce Tribunalul respinge cererea ...

Tribunalul Brasov a considerat ca, avand in vedere faptul ca alimentarea cu bani a contului companiei s-a facut abia dupa momentul decontarii, decizia bancii de a raporta clientul la CIP a fost corecta. Prin urmare cererea companiei a fost respinsa.



“In fapt, la data de 01.07.2009 ora 15.00 societatea bancara intimata a refuzat la plata B.O. (n.r.-bilet la ordin) pentru lipsa de disponibil pentru efectuarea platii din contul societatii reclamante. Desi societatea reclamanta sustine ca la data de 01.07.2009 avea in cont suma de 20.690 lei potrivit extrasului de cont si foii de varsamant, fila 7 din dosar, depunerea in numerar a sumei de 20.690 lei s-a facut cu foaia de varsamant la ora 15.25, dupa prezentarea la plata a B.O. si refuzul de plata pentru lipsa de disponibil”, se comunica in sentinta Tribunalului Brasov.

Instanta a considerat ca suma necesara platii ar fi trebuit virata in contul clientului pana la data scadentei.

...Curtea de apel ii da dreptate clientului

Nemultumita de decizia instantei, compania a formulat un apel impotriva sentintei date de Tribunalul Brasov, considerand nefondat argumentul ca sumele de bani “necesare decontarii acestui instrument de plata trebuie sa existe in cont inainte de data scadentei”.

„Noi consideram ca „momentul scadentei”, respectiv ziua de 01.07.2009, nu poate fi interpretat ca fiind „pana la data de 01.07.2009”! De asemenea, asa cum am evidentiat in cererea introductiva, subscrisa apelanta interpreteaza dispozitiile legale in sensul ca provizia baneasca necesara, pentru a fi decontat un Bilet la Ordin, trebuie sa fie depusa la dispozitia trasului (BRD) pana la sfarsitul zilei bancare corespunzatoare zilei de scadenta – 01.07.2009 – respectiv pana la terminarea programului de lucru (ora 17.00) , si nu pana la ora 15.00! Ceea ce s-a si realizat!”, au argumentat reprezentantii firmei.

Curtea de Apel Brasov a acceptat solicitarea clientului si a obligat banca sa stearga inregistrarea la CIP a companiei respective, considerand fondate sustinerile acesteia potrivit carora nu avea cunostinta de limitarea operatiunilor bancare la o perioada determinata de timp.

„Din actele dosarului nu se face dovada luarii la cunostinta a respectivelor instructiuni bancare de catre clientii bancii”, se precizeaza in decizia Curtii de Apel Brasov.

Decizia instantei schimba modul in care BRD informeaza clientii

Contactati de Conso.ro, reprezentantii BRD au explicat faptul ca si anterior acestei decizii normele interne prevedeau obligatia personalului de a informa clientii cu privire la intervalul orar in care disponibilitatile banesti necesare platii biletelor la ordine trebuie detinute in cont.

Insa in urma sentintei instantei, banca a decis sa introduca o noua clauza in Conditiile generale bancare pentru persoane juridice si PFA, care sa clarifice asemenea situatii si sa evite neintelegerile ulterioare.

La capitolul III, lit. D1, pct 6, se precizeaza ca „Clientul trebuie sa asigure in cont disponibilul necesar pentru plata la data emiterii (in cazul cecului), respectiv la data scadentei (in cazul cambiilor si biletelor la ordin), inca de la inceputul zilei lucratoare.Conform legislatiei aplicabile cecului, cambiei si biletului la ordin si cea privind CIP, clientul raspunde pentru nedecontarea instrumentelor de debit ca urmare a lipsei totale sau partiale de disponibil ori a completarii unor mentiuni eronate, Banca avand obligatia raportarii la CIP a incidentelor de plata si informarii organelor de Politie, conform cerintelor reglementarilor aplicabile. Orele limita pentru operatiunile cu instrumente de debit sunt afisate in cadrul unitatilor Bancii”.

Astfel, clientii afla din conditiile generale de existenta orelor limita, iar la ghiseele bancii pot obtine informatii exacte legate de acestea.

Alte articole din IMM

IMM

Reguli noi pentru PFA din 2017

Regulile pentru functionarea persoanelor fizice autorizate (PFA) si a intreprinderilor individuale (II) se schimba din prima luna a anului viitor, insa entitatile de acest gen vor avea la dispozitie doi ani pentru a se conforma noilor reglementari. Acestea prevad limitarea numarului obiectelor de activitate si a angajatilor pentru aceste firme. Citeste mai mult

Propuneri CE pentru reforma sistemului bancar

Comisia Europeana a anuntat un pachet cuprinzator de reforme menite sa consolideze sistemul bancar european, astfel incat acesta sa poata sprijini in continuare economia reala. Se urmareste, in special, marirea capacitatii bancilor de a finanta IMM-urile si infrastructura, dar si o reglementare proportionala a bancilor mici. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook