Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

1.6 Cum calculeaza scoringul Biroul de Credit?

PDF Printeaza
La inceputul lui 2009, Biroul de credit a implementat scoringul. Acesta reprezinta un calificativ prin care se evalueza probabilitatea ca o persoana sa isi achite ratele la timp in viitor.
 
Biroul de credit a implementat modelul Fico Score, un model statistic international. Cu ajutorul sau, se acorda fiecarui client un punctaj intre 300 (slab) si 850 (foarte bun).
 
Potrivit informatiilor publicate de compania care a dezvoltat acest sistem - Fair Isaac Corporation - scorul FICO se calculeaza in functie de 5 mari categorii de informatii:
  • istoricul de plata (care are o pondere de 35% in scorul final);
  • creditele in derulare (30%);
  • durata istoricului (15%);
  • creditele noi obtinute (10%);
  • tipurile de credite utilizate (10%).
Ponderea fiecarui criteriu nu este aceeasi pentru toti clientii. De exemplu, pentru cei care nu au apelat la credite de foarte mult timp, importanta criteriilor este putin schimbata.
 
Istoricul de plata tine cont de urmatoarele informatii:
  • platile efectuate in trecut la credite;
  • numarul maxim de zile de intarziere, daca au existat restante;
  • sumele restante;
  • timpul trecut de la aparitia restantelor;
  • numarul de restante;
  • numarul de credite rambursate fara intarzieri. 
Sumele datorate sunt evaluate prin:
  • soldul creditelor existente, pe tipuri de imprumuturi (card de credit, credit nevoi personale, credit ipotecar etc.);
  • numarul de credite;
  • ponderea creditului in totalul liniei de credit aprobata de catre banca, in cazul overdraftului si cardurilor de credit.
Durata istoricului utilizeaza drept criterii:
  • timpul trecut de la deschiderea conturilor;
  • timpul trecut de cand nu s-a inregistrat activitate in conturi.
Creditele noi sunt punctate prin:
  • numarul de conturi care au fost deschise recent si tipul lor;
  • numarul de interogari la biroul de credit;
  • timpul trecut de la deschiderea ultimului cont;
  • timpul trecut de la ultima interogare;
  • restabilirea unui istoric de plata pozitiv, in urma disparitiei unor probleme din trecut.
Prin tipul de credit folosit se intelege:
  • numarul de conturi active ale clientului, defalcate pe tipuri de produse.
Scorul FICO ia in considerare toti acesti factori, astfel ca nota finala nu depinde de un singur criteriu.
 
In plus, importanta fiecarui factor depinde de informatiile inscrise in raportul de credit, informatii care determina "profilul clientului". Iar pe masura ce aceste date se modifica, clientul se incadreaza intr-un alt profil, astfel ca nu se poate spune exact cat conteaza fiecare criteriu la nivel individual.
 
Scorul tine cont atat de informatiile pozitive, cat si de cele negative. Restantele reduc scorul pentru un client, insa pe masura ce acesta isi plateste ratele la timp in perioada urmatoare, scorul FICO va tine cont de acest aspect si va creste.

Vocea clientului

Cele mai comentate

BCR

248 Opinii

CEC Bank

214 Opinii

Foloseste cuprinsul pentru a naviga direct la sectiunea ghidului care te intereseaza. Te sfatuim sa citesti cu atentie informatiile din aceste pagini, pentru a intelege cat mai bine detaliile produsului sau serviciului.

Alte ghiduri:

Facebook