Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

3.1 Indicatori si Oscilatori: Media Mobila

PDF Printeaza

Media Mobila - Moving Average (MA) este folosita pentru analiza continuitaţii datelor şi obţinerea informaţiilor generale despre mişcarea preţului in timp. Pentru analiza tehnica, MA este un indicator important si des utilizat. Reprezentata grafic, acesta arata tendinţa curenta a pieţei, excluzand fluctuaţiile de moment.

Acest indicator are urmatoarele caracteristici:
    • Preţul   
    • Perioada
    • Tipul
   
De exemplu, avem şirul numeric:
    a₁‚ a₂‚ a₃‚ a₄‚ a₅‚ a₆‚ a₇‚ a₈‚ a₉, a₁₀‚ a₁₁‚ a₁₂‚ a₁₃‚ a₁₄‚ a₁₅

In analiza tehnica sunt utilizate 4 preţuri: de deschidere (Open), de inchidere (Close); minim (Low) şi maxim (High) pentru o anumita perioada. Valoarea MA indica preţul folosit pe fiecare bara a graficului. Se va schimba valoarea medie a Open, Close, Low şi High? In calculul MA sunt incluse valorile:
•    Median Price = (High+Low)/2
•    Typical Price = (High+Low+Close)/3
•    Weighted Close = (High+Low+Close+Close)/4

Urmatorul parametru este perioada. Acesta este un numar ce indica perioada de timp in care vor fi analizate datele. De exemplu, daca perioada este 34, atunci marimea curenta a MA se va calcula din datele obţinute pe ultimele 34 de perioade ale graficului (ex: pentru graficul zilnic reprezinta ultimele 34 de zile).

Al treilea parametru este tipul MA. Exista mai multe modele de MA, dar vom analiza trei dintre acestea:
•    Media Mobila Simpla (Simple MA – SMA)
•    Media Mobila Exponenţiala (Exponential MA – EMA)
•    Media Mobila Liniara (Linear Weighted WMA)

Media Mobila Simpla (SMA) se calculeaza ca valoare medie aritmetica a preţului, pentru o anumita perioada de timp. Sa privim inca o data la şirul numeric si presupunem ca fiecare numar constituie preţul de inchidere a unei anumite perioade. Cum calculam SMA utilizand aceste date?  De exemplu, ne intereseaza SMA pentru preţul de inchidere a 15 perioade (acesta va fi unul din punctele prin care va trece linia mediei mobile).

Atunci:

    SMA (15, Close) =   ( а1 + а2 + а3 + а4 + а5 …. + а14 + а15)/15   

SMA este mai eficient pe graficele de lunga durata: zilnic, saptamanal sau lunar.

Media Mobila Liniara (WMA) se calculeaza din valoarea medie a datelor pentru o anumita perioada, dar spre deosebire de SMA, la acest tip de medie mobila fiecare perioada are un grad diferit de influenţa asupra  rezultatului final. Cu alte cuvinte, daca pentru SMA preţurile tuturor perioadelor sunt egale, adica avem o medie aritmetica, atunci la WMA diferite perioade se deosebesc printr-un grad diferit al ponderii in calculul valorii medii. Pentru WMA cea mai mare influenţa o are preţul ultimei perioade (datele recente), iar ponderea datelor mai vechi se micşoreaza proporţional.

Media Mobila Exponenţiala (EMA) – ca şi in cazul WMA, pentru aceasta  medie mobila cea mai mare importanţa o au datele din ultima perioada. Diferenţa consta in faptul ca influenţa primelor perioade este mult mai mare decat a celorlalte. Adica, privind inapoi in timp, ponderea preţului in rezultatul final se reduce in raport procentual mai repede decat la WMA, deci se micşoreaza exponenţial.

In graficele urmatoare observam cum scade influenţa fiecarei perioade asupra WMA şi EMA la analiza oricarui şir de preturi.

In fig. alaturata sunt prezentate toate cele trei tipuri de medii mobile, fiecare are 20 de perioade şi se calculeaza dupa preţurile de inchidere ale lumanarilor precedente. Cea mai rapida este WMA, iar cea mai lenta – Media Simpla.

Media Mobila (Moving Average) - este principalul indicator al analizei tehnice. Pe el se bazeaza un numar mare de alti indicatori, utilizaţi de majoritatea traderilor. Media mobila, intr-o forma sau alta, in calitate de semnal de intrare sau ieşire, filtru, nivel Stop Loss etc., se poate aplica in orice strategie de tranzactionare. Acest indicator este utilizat in lucrarile cunoscuţilor teoreticieni prezentati in capitolele urmatoare.


Vocea clientului

Cele mai comentate

BCR

247 Opinii

CEC Bank

214 Opinii

Foloseste cuprinsul pentru a naviga direct la sectiunea ghidului care te intereseaza. Te sfatuim sa citesti cu atentie informatiile din aceste pagini, pentru a intelege cat mai bine detaliile produsului sau serviciului.

Facebook