Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Rata la banca - principala cheltuiala a romanilor cu credite

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Cea mai mare pondere a veniturilor lunare se duce pe plata ratelor, in cazul clientilor care au credite in derulare. 4,2 milioane de persoane se afla in aceasta situatie, conform BNR. Capacitatea populatiei de a-si onora obligatiile ar putea sa scada, daca dobanzile la euro continua sa creasca.

Gradul mare de indatorare ramane una dintre principalele vulnerabilitati cu care se confrunta sistemul bancar romanesc, arata raportul BNR de stabilitate financiara. Efortul financiar al clientilor pentru plata ratelor se mentine la cote semnificative.

In total, circa 4,2 milioane persoane au credite la banci sau IFN-uri. Practic, 42% din populatia activa a Romaniei are pe lista de cumparaturi plata ratei la credit.

Ratele lasa putin loc pentru consum

In majoritatea cazurilor, cei care au un credit imobiliar lasa la casieria bancii jumatate din salariu, aceasta fiind principala cheltuiala a bugetului familiei. Din acest punct de vedere, orice majorare a costurilor creditului poate aduce un nou val de restante.

Capacitatea populatiei de a-si onora datoriile a continuat sa se reduca, conform raportului BNR, iar rata de neperformanta la nivelul sistemului bancar a urcat la 7,9% in primul semestru al anului si la peste 15% in cazul IFN-urilor.

Cu cat serviciul datoriei este mai mare, cu atat este mai dificil pentru un client sa isi poata rambursa intreaga suma datorata lunar catre creditori.

Dobanzile la euro pot aduce neplaceri

Situatia este cu atat mai neplacuta cu cat riscul de inasprire a politicilor monetare pe plan international, s-ar materializa. Cresterea cu 1 punct procentual al ratei dobanzii la creditele in euro, ar duce la cresterea datoriei anuale cu 7,8% in cazul creditelor imobiliare, conform calculelor BNR.

De asemenea, creditele acordate in conditii promotionale incepand din 2007 reprezinta 40% din creditele nou acordate, o pondere “considerabila”. Majoritatea nu au considerat in stabilirea gradului de indatorare si cresterea dobanzii la finalul promotiilor, desi acest lucru era 100% previzibil.

De vina pentru inrautatirea situatiei este considerata si evolutia nefavorabila de pe piata muncii. De asemenea, si conditiile laxe in care au fost acordate creditele este vazuta de BNR ca fiind una din principalele cauze care au afectat capacitatea de rambursare a populatiei.

Restrictii pentru reducerea gradului de indatorare

Indatorarea populatiei nu este concentrata la nivelul anumitor banci, ceea ce presupune ca masurile de scadere a gradului de indatorare ar trebui luate la nivel de sistem, nu de banca.  

In ton cu analiza realizata in raportul asupra stabilitatii financiare, BNR a dat publicitatii un proiect de regulament ce are menirea de a restrictiona creditarea populatiei, in special creditarea in valuta.

Daca finantarile nu vor mai merge inspre zona de retail, atunci banca centrala incurajeaza creditarea companiilor.

“Gradul mare de indatorare a populatiei ar putea indica si faptul ca modelul actual de desfasurare a activitatii bancare trebuie sa se modifice pe termen mediu, prin canalizarea intr-o mai mare masura a activitatii spre segmentul companiilor nefinanciare din sectorul privat”, se mai precizeaza in raportul BNR.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Insolventa persoanelor fizice se amana, din nou

Aplicarea Legii insolventei persoanelor fizice, prevazuta pentru data de 1 august, se amana din nou, din cauza faptului ca nu a fost dezvoltata infrastructura necesara procedurilor prevazute de lege. Guvernul urmeaza sa aprobe un act normativ in acest sens in viitoarea sedinta. Citeste mai mult

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata. Citeste mai mult

Opinii recente

de Viorel Susnea

"Cei mai neseriosi. Dupa ce am aplicat pentru card avantaj, sunt sunat si chemat in Pallas Moll. Acolo dupa ce am semnat un ..."

Facebook