Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Consumatorii se vor putea elibera de creditele foarte scumpe

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Clientii care au credite la costuri foarte mari vor putea in scurt timp sa spuna adio bancilor care le-au pus in spate rate excesive, pe motiv ca e criza financiara. Ordonanta adoptata de guvern elimina comisionul de rambursare anticipata la multe credite, astfel ca populatia va putea alege, fara nicio penalizare, imprumuturi mai ieftine.

Dobanzile variabile ajustate in functie de politica bancii au nemultumit clientii in repetate randuri. Nivelul lor a fost modificat in ultimii ani dupa mecanisme cunoscute doar de banci. Sub acoperirea clauzelor contractuale mestesugite de armatele de juristi, bancile si-au permis in multe cazuri sa puna in spatele clientilor rate mari la credite.

In toate domeniile de activitate, clientii vechi sunt tratati cu cea mai mare atentie, ei beneficiind adesea de preturi mai avantajose decat primul venit pe usa. In sectorul bancar, lucrurile stau insa diferit. Clientii care isi platesc ratele fara intarziere de ani buni de zile ajung sa suporte costuri mult mai mari decat primul solicitant de credit venit in sucursala, despre care banca nu stie nimic.

Citind contractul, unde scrie de regula ca “dobanda se stabileste in functie de conditiile pietei”, clientul nu intelege de ce pentru el se aplica alte conditii, iar dobanda platita este cu mult peste cea oferita noilor solicitanti.

Dispar barierele

Ordonanta adoptata de guvern ar putea face in sfarsit ordine in sectorul bancar, deoarece ofera clientilor posibilitatea de a schimba institutia financiara fara nicio penalizare. Comisionul de rambursare anticipata va fi eliminat la creditele cu dobanda variabila, iar la cele cu dobanda fixa, va fi limitat la maxim 1%, daca pana la scadenta finala este mai mult de 1 an, respectiv 0,5% in ultimul an al contractului de credit.

In prezent, nivelul comisioanelor ajunge si la 4-5% din suma platita in avans, astfel ca refinantarea creditului poate avea costuri foarte mari in anumite cazuri, tinand clientii captivi. Dupa publicarea ordonantei in Monitorul Oficial, bancile vor trebui ca in maxim 90 zile sa incheie acte aditionale cu clientii pentru a reduce nivelul comisioanelor.

Prin urmare, din septembrie, consumatorii vor putea schimba banca la care au credit cu alta ce ofera conditii mult mai bine. Iar, potrivit datelor BNR, multi clienti vor avea motive bune ca sa migreze.

In luna aprilie, rata medie a dobanzii la creditele de consum in lei cu dobanda variabila era de 20% pentru clientii vechi si de mai putin de 15% pentru cei noi. La creditele in euro, clientii vechi au dobanzi cu 2 puncte procentuale mai mari decat cei noi. Aceste cifre surprind doar situatia de ansamblu a sectorului bancar, insa este foarte probabil ca diferentele de costuri intre clientii vechi si cei noi sa fie mult mai mari la anumite banci.

Poate ca usurinta cu care clientii isi vor putea parasi banca va da de gandit bancherilor si ii va forta sa isi schimbe atitudinea fata de clientii vechi pe viitor. Noul cadrul legislativ ar putea reprezenta din aceasta perspectiva un punct de cotitura in relatia banca-client, avand capacitatea de atenua tensiunile acumulate in ultima vreme si de a pune bazele unui sistem bancar corect si sanatos, nu doar profitabil.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Insolventa persoanelor fizice se amana, din nou

Aplicarea Legii insolventei persoanelor fizice, prevazuta pentru data de 1 august, se amana din nou, din cauza faptului ca nu a fost dezvoltata infrastructura necesara procedurilor prevazute de lege. Guvernul urmeaza sa aprobe un act normativ in acest sens in viitoarea sedinta. Citeste mai mult

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Surdeanu

"Am cumparat un imobil care are facut un open space. Dupa ce Brd ne-a tinut cu vorba vreo 5 sapt, dosarul ne-a fost ..."

Facebook