Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Consumatorii de servicii financiare au devenit mult mai protejati

Autor: Conso |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Consumatorii de produse si servicii financiare beneficiaza in prezent de o serie de drepturi care in urma cu doar cativa ani pareau de neatins. Cea mai mare parte a imbunatatirilor aduse a venit prin prisma legislatiei dezvoltat de Protectia Consumatorului. In ciuda progreselor realizate, raman inca multe aspecte ce necesita a fi reglementate.

In prezent, clientii sistemului financiar din Romania beneficiaza de o serie de drepturi ce pareau utopie in urma cu doar 4-5 ani.

De Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, celebrata pe 15 martie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a decis sa aduca in prim plan sistemul financiar si situatia consumatorilor de produse si servicii financiare.

Conso.ro a participat la eveniment, prin redactorul sef Alin Iacob, in calitate de moderator si speaker.

Multe clauzele abuzive au fost eliminate prin lege...


Comisioanele de rambursare anticipata care ajungeau si la 5% sunt astazi de maximul 1% chiar si pentru clientii vechi iar structura contractelor de credit oferite clientilor este reglementata pentru a nu mai include diverse clauze abuzive.

Pentru imbunatatirea situatiei clientilor, unul dintre cele mai importante merite il are Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

In ciuda unui personal restrans si a unei posibilitati relativ reduse de a da amenzi cu adevarat importante, care sa descurajeze incalcarea grava si repetata a legislatiei de catre institutiile financiare, prin actiunea sa, ANPC a dat consumatorilor care utilizeaza produse si servicii financiare posibilitatea de a alege.

ANPC a propus, de-a lungul timpului, mai multe acte normative care sa schimbe fundamental lucrurile si sa-i permita consumatorului sa ia deciziile financiare adecvate – OUG 174/2008, OUG 50/2010, ordinul presedintelui ANPC privind informarea consumatorilor sunt doar cateva dintre cele mai cunoscute reglementari initiate de Autoritate in beneficiul consumatorilor de produse si servicii financiare.

In plus, sunt sute de procese castigate de ANPC impotriva institutiilor financiare si in beneficiul consumatorilor si fluxul deciziilor definitive si irevocabile favorabile consumatorilor se amplifica de la zi.

...dar raman inca multe aspecte ce necesita reglementare


In ciuda acestor succese notabile repurtate de ANPC, in beneficiul consumatorilor, raman inca zone in care libertatea de alegere a consumatorilor de produse si servicii financiare este grav afectata.

Spre exemplu, comportamentul abuziv al unora dintre angajatori face ca in destule cazuri alegerea contului curent/cardului de salariu sa fie decisa de angajator, si nu de angajat. Aceasta substituire a avut uneori consecinte deosebit de grave in momentul schimbarii locului de munca, multi detinatori de card cu descoperit de cont ajungand chiar si la Biroul de Credit.

Alegerea fondului de pensii private pentru participantii noi care intra in sistem este, din pacate, datorita informarii insuficiente, lasata la mana “loteriei”, cei care decid singuri fondul de pensii obligatorii la care doresc sa adere este inca destul de redus.

In afara de problemele care tin de alegerea produsului sau serviciului financiar de catre consumatori, exista si alte aspecte extrem de importante, care nu si-au gasit inca rezolvarea.

1.    situatia clientilor-captivi carora nu li s-au aplicat sau li s-au aplicat partial sau extrem de dezavantajos prevederile OUG 50;

2.    amanarea adoptarii legii falimentului personal si a legislatiei care sa reglementeze si sa restrictioneze comportamentul abuziv al recuperatorilor de creante;

3.    lipsa unor instrumente eficiente de rezolvare alternativa a disputelor in domeniul financiar, lipsa unui Ombudsman financiar-bancar;

4.    lipsa posibilitatii de a recurge la recursul colectiv (collective redress), pentru a obtine solutii aplicabile unui numar mare de consumatori;

5.    lipsa unui plafon in ceea ce priveste rata dobanzii la credite, cu exceptia prevederii OUG 50 referitoare la persoanele cu probleme, propunere care apartine Conso.ro, dar care viza plafonarea tuturor dobanzilor penalizatoare, nu doar a celor aferente persoanelor aflate in dificultate financiara;

6.    existenta unor produse si servicii potential periculoase pentru consumatori;

7.    incurajarea implicita a unor practici nesanatoase – spre exemplu, plata sumei minime in ceea ce priveste cardul de credit si nu a sumei maxime pe care si-o permite consumatorul;

8.    lipsa competitiei si un nivel foarte ridicat al costurilor in ceea ce priveste remiterile de fonduri de la/catre romanii care lucreaza/studiaza in strainatate.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Solutionarea alternativa a litigiilor, absenta de pe site-urile multor banci

Clientii nemultumiti de relatia cu banca au la indemana destul de putine mijloace pentru a-si putea face dreptate. Si acelea le raman de multe ori necunoscute, avand in vedere ca sunt insuficient promovate. Este si cazul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB), releva o analiza realizata de Conso.ro. Citeste mai mult

Pierderi din dobanzi pentru debitori si deponenti in 2017

Anul 2017 incepe cu vesti neplacute atat pentru debitorii, cat si pentru deponentii bancilor. In timp ce primii intra in noul an cu dobanzi usor mai mari, pentru imprumuturile in lei, cei din urma vor avea castigurile din dobanzi diminuate prin aplicarea contributiilor la sanatate, indiferent daca au si venituri din alte surse sau nu. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alex Barbu

"In data de 27 decembrie 2016 am solicitat la Raiffeisen Bank reducerea limitei de credit la cardul de cumparaturi. Am procedat ..."

Facebook