Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Consiliul Concurentei va analiza impactul OUG 50 asupra creditelor in sold

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Consiliul Concurentei va continua sa monitorizeze impactul pe care OUG 50 l-a avut asupra pietei de creditare din Romania. In martie, va fi demarata o analiza a rezultatelor pe care eliminarea comisionului de rambursare anticipata le-a avut asupra mobilitatii clientilor si asupra dobanzilor platite de populatie la credite.

Inca din septembrie 2010, Consiliul Concurentei a avut in vedere realizarea unui studiu de impact pentru a identifica modul in care a fost afectata piata creditelor de implementarea OUG 50/2010.

Odata cu modificarea OUG 50/2010 prin Legea nr. 288/2010 pe final de an, singura prevedere care se aplica si clientilor cu credite in sold a ramas eliminarea (sau limitarea, dupa caz) a comisionului de rambursare anticipata.

“Dorim sa vedem daca toate asteptarile noastre au fost confirmate. In 2010 am consumat foarte multa energie pe partea de legislatie, in special pe OUG 50”, a precizat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Consiliul Concurentei a fost unul din sustinatorii principali ai implementarii OUG 50 in forma initiala si a militat pentru extinderea prevederilor directivei europene inclusiv pentru creditele aflate in sold.

Pana in prezent, Consiliul este si singura autoritate a statului care a anuntat ca va pune la punct un astfel de studiu de impact pe marginea OUG 50.

Refinantari sub monitorizare 


Eliminarea comisionului de rambursare anticipata este doar primul pas pentru cresterea gradului de mobilitate a clientilor intre banci, in vederea obtinerii unor conditii mai bune.

Refinantarea presupune si incadrarea in conditiile de eligibilitate iar, odata cu scaderea veniturilor si deprecierea garantiilor imobiliare, foarte multi clienti nu se mai califica pentru o astfel de actiune.

“Vom compara rata de mobilitate inainte de OUG 50 cu numarul de refinantari ulterioare. Nu avem inca o tinta a ceea ce ar trebui sa fie un procent optim al numarului de refinantari, comparativ cu numarul contractelor in derulare”, a mentionat Chiritoiu.

El considera insa ca institutiile de credit vor recurge la scaderea costurilor pentru clientii vechi, atata vreme cat exista riscul de a-i pierde in favoarea altor banci.

“S-a creat o presiune concurentiala asupra bancilor, care a avut drept rezultat scaderea dobanzilor oferite la credite si o ampla actiune de atragere a clientilor altor banci concurente”, considera presedintele Consiliului.

Refinantarea automata nu fost pe placul FMI


Una din problemele evidentiate de Consiliul Concurentei in vara a fost si discrepanta mare intre costurile la credite suportate de clientii vechi si cei noi.

“Ecartul mare de dobanzi intre cele doua categorii este un semn de ineficienta, un semn ca piata concurentiala nu merge bine”, declara la momentul respectiv Bogdan Chiritoiu.

In dezbaterile din Camera Deputatilor pe marginea OUG 50, problema se dorea a fi solutionata prin propunerea ca orice client sa se poata refinanta automat la aceeasi banca, fara analize suplimentare, in conditiile oferite clientilor noi.

Amendamentul a fost modificat insa, acordarea refinantarii fiind la latitudinea bancii.

“FMI nu a fost de acord cu noi pe partea de refinantare. Li s-a parut ca devine prea facila restructurarea unui credit”, a precizat Chiritoiu.

Presedintele autoritatii a reiterat insa ca nu este un semn bun faptul ca un client poate plati o dobanda de 12%, spre exemplu, iar banca nu este de acord sa ii ofere o refinantare la o dobanda de 6%, asa cum practica pentru noii clienti.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Insolventa persoanelor fizice se amana, din nou

Aplicarea Legii insolventei persoanelor fizice, prevazuta pentru data de 1 august, se amana din nou, din cauza faptului ca nu a fost dezvoltata infrastructura necesara procedurilor prevazute de lege. Guvernul urmeaza sa aprobe un act normativ in acest sens in viitoarea sedinta. Citeste mai mult

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata. Citeste mai mult

Opinii recente

de CLAUDIA ONEL

"BUNA ZIUA, AM CONTRACTAT UN CREDIT DE NEVOI PERSONALE IN EURO IN LUNA MARTIE 2017. CE CREDETI. . . O GASELNITA A BANCII. . . ASIGURARE INCLUSA ..."

Facebook