Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

BNR: Solutiile in cazul creditelor in franci, individuale si nediscriminatorii

Autor: Conso |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Bancile pot propune clientilor cu credite in franci elvetieni doar solutii individualizate, care sa nu fie discriminatorii fata de debitorii in alte monede si care sa nu afecteze siguranta deponentilor, conform unui set de masuri agreate joi de Banca Nationala a Romaniei si Asociatia Romana a Bancilor.

Astfel, bancile si clientii pot opta pentru mentinerea ratelor lunare in lei aferente creditelor in franci la un nivel apropiat celui din decembrie 2014, conversia creditelor la cursul zilei si/sau acordarea unui discount privind cuantumul serviciului datoriei, dar si reducerea temporara a ratei dobanzii pentru a compensa efectul aprecierii CHF.

Acestea sunt cateva dintre solutiile agreate joi intre ARB si BNR, fara a fi, insa limitative. "Pentru a rezolva aceste probleme individuale, bancile comerciale au la dispozitie o serie de solutii optionale consistente cu principiul impartirii poverii ajustarii aplicat si pe plan international. Aceste solutii care pot fi propuse clientilor includ dar nu se limiteaza la solutii individualizate care sa mentina ratele lunare in lei aferente creditelor in CHF la un nivel apropiat celui din luna decembrie 2014, conversia creditelor din CHF in lei la cursul zilei si/sau acordarea unui discount privind cuantumul serviciului datoriei, dar si reducerea temporara a ratei dobanzii la creditele în CHF pentru a compensa efectul aprecierii CHF", se precizeaza intr-un comunicat al BNR remis in urma intalnirii cu reprezentantii bancilor.

De asemenea, bancile si clientii pot apela si la prevederile Ordonantei 46/2014 privind restructurarea creditelor, cu modificarile avute in vedere.

"Solutiile sunt complementare; fiecare banca poate aplica un mix adecvat de solutii adaptat fiecarui caz individual. Ele sunt valabile si pentru creditele acordate in alte monede si pot fi optimizate de la caz la caz", se precizeaza in comunicat.

Participantii la intalnire au stabilit si o serie de principii care ar trebui sa stea la baza negocierilor intre banci si clienti. "Negocierea oricarei solutii va avea in vedere sa fie bine tintita catre persoanele care au o reala nevoie de a fi sprijinite, sa se bazeze pe o impartire rezonabila a costurilor ajustarii, sa nu afecteze stabilitatea sistemului financiar - bancar, adica sa nu creeze riscuri pentru milioane de deponenti, sa nu creeze hazard moral – adica sa nu genereze asteptari nerezonabile pe viitor (privind neplata serviciului datoriei) si sa nu discrimineze debitorii in alte monede (lei, euro, dolari)", se precizeaza in comunicatul citat.

De asemenea, negocierile dintre clienti si banci nu trebuie sa restrictioneze libera circulatie a capitalului, prevazuta in Tratatul privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.

In documentul citat se subliniaza faptul ca in criza francilor nu exista o singur? situatie general valabila care sa reclame o singura abordare general valabila si, in aceste conditii, bancile comerciale vor evalua, de la caz la caz, capacitatea de rambursare a datoriilor de catre debitori, in functie de veniturile acestora si de istoricul lor.

In plus, banca centrala atrage atentia asupra faptului ca stabilitatea  sistemului  financiar  bancar  este  esentiala pentru finantarea cresterii economice, pentru  crearea de locuri de  munca, pentru cresterea veniturilor cetatenilor si crearea conditiilor de rambursare a creditelor. "Banca Nationala subliniaza ca situatia creditarii in CHF nu reprezinta un risc sistemic (din perspectiva ponderii reduse in PIB) dar adoptarea unor masuri inadecvate poate induce un astfel de risc", se mai arata in comunicat.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Cu cat mai vand bancile creditele neperformante?

Creditele neperformante, acumulate in perioada post-criza, au afectat atat clientii cat si bancile. Insa, in timp ce clientii ajunsi in aceasta situatie pierd garantiile depuse si sunt urmariti de banca sau de societatea de recuperare pana la ultimul banut, bancile au mecanisme care le ajuta sa scape de “balastul” acumulat. Citeste mai mult

Premiera la INM: Reprezentantii consumatorilor participa la sesiunile de formare in drept bancar

Reprezentantii asociatiilor de consumatori din domeniul financiar bancar vor putea participa, in premiera, in calitate de observatori, la seminarele de formare in domeniul dreptului bancar organizate de Institutul National al Magistraturii (INM). Citeste mai mult

Opinii recente

de Silviana Chisu

"Aveam un libret de economii pus pe numele meu demult, din anii 2000. Am cerut incasarea sumei de bani anul acesta (2017). ..."

Facebook