Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Avocatii sfatuiesc clientii cu credite sa fie foarte atenti cu actele aditionale

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Avocatii care si-au asumat public sustinerea cauzei clientilor cu credite in derulare si si-au aratat disponibilitatea de a-i reprezenta in instanta au pus la punct mai multe sfaturi pentru acestia. Lor li se alatura si senatorul Urban, iar indemnul principal este: nu semnati actele aditionale automat in forma propusa de banca!

A mai ramas o saptamana pana cand bancile trebuie sa se asigure ca toate contractele de credit in derulare sunt conforme cu prevederile OUG 50/2010. Clientii trebuie sa stie ca ignorarea actului aditional nu este o strategie buna, pentru ca in acest caz se va considera ca actul aditional a fost acceptat tacit, avand in vedere prevederea expresa in acest sens existenta in ordonanta de urgenta.

Contactati de Conso.ro, doi avocati de top din Bucuresti, dar si senatorul Iulian Urban au formulat recomandari prin care ii sfatuiesc pe clientii cu credite in derulare ce trebuie sa faca atunci cand se vor afla in fata actelor aditionale propuse de banci.

Ochii cat cepele cand cititi actele aditionale!

In primul rand, cei trei sfatuiesc la unison imprumutatii sa nu semneze automat si fara sa citeasca cu atentie nicio hartie propusa de banca in vederea modificarii contractului de credit, conform OUG 50/2010.

Unul dintre avocatii casei de avocatura Piperea si Asociatii, Alexandru Dimitriu, atentioneaza clientii ca trebuie sa fie cu ochii in patru cand intra in posesia actelor aditionale. „Este necesara lecturarea cu multa atentie a acestor acte aditionale si, in conditiile in care prevederile acestora exced sferei de reglementare a OUG 50/2010, sfatul meu este sa nu fie semnate in forma propusa”, precizeaza Dimitriu.

Acelasi sfat vine si din partea avocatului Marius Coltuc, care si-a aratat disponibilitatea de a apara interesele consumatorilor de servicii financiare.

“Daca observati nereguli, notificati in scris creditorul ca nu sunteti de acord cu noile prevederi, pentru ca altfel banca va considera ca ati acceptat in mod tacit. Inregistrati notificarile sau trimiteti-le prin posta cu confirmare de primire”, precizeaza Coltuc.

Senatorul Urban este insa si mai transant si sfatuieste clientii sa refuze din start actele aditionale in formele propuse de banca.


 “Singura optiune sigura si viabila este notificarea scrisa a clientului catre banca ca nu este de acord cu actul aditional propus”, considera senatorul Urban.

Mai mult, acesta propune si doua modalitati prin care acest demers trebuie intreprins.

Prima varianta presupune deplasarea la sediul bancii. “Mergi la unitatea bancii unde trebuie sa semnezi actul aditional, faci notificarea si le ceri sa-ti dea un numar de inregistrare pentru aceasta notificare (ai grija sa ceri numar de inregistrare, altfel acea notificare nu exista daca ei vor); asadar, te duci la banca si depui o hartie ca nu esti de acord cu ce iti dau ei si vrei o negociere”, propune senatorul.

A doua varianta este transmiterea notificarii prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

Atentie mare la clauzele care nu au legatura cu ordonanta!


Mai mult, Coltuc trage un semnal de alarma si pentru cei care ar putea considera ca propunerea bancii nu este chiar de neglijat.

“Chiar daca vi se propune o dobanda mai mica, interesati-va de nivelul actual al dobanzilor de pe piata pentru a vedea cat de avantajoasa este oferta. In aceasta perioada, e posibil sa primiti de la banci si oferte de modificare a contractelor de credit existente care nu au legatura cu asigurarea conformitatii contractului cu dispozitiile OUG 50/2010, spre exemplu, trecerea de la dobanda variabila la dobanda fixa sau alte modificari. Nu sunteti obligati sa acceptati aceste oferte!”, afirma avocatul.

”Refuzul trebuie sa fie insotit de o motivare, prin care sa fie precizate ratiunile pentru care este refuzata semnarea actului adiţional. Totodata, trebuie precizat ca se doreste armonizarea contractului de credit cu OUG 50/2010, dar ca prevederile actului aditional (acolo unde este cazul) exced sferei de reglementare a ordonantei”, precizeaza, la randul sau, avocatul Dimitriu.

Comisioanele care nu sunt prevazute de ordonanta nu trebuie acceptate


“Refuzati comisioanele pentru unele operatiuni cu numerar pe care bancile le percep pentru plata ratelor, precum comision de plata a ratei in avans sau comision pentru plata prin intermediar si cereti bancii sa stopeze incasarea altor comisioane aferente creditului care nu sunt prevazute în OUG 50/2010”, a precizat Coltuc.

Printre comisioanele care trebuie “sa dispara” se numara si comisionul de risc, perceput de mai multe banci din piata si care, in unele cazuri, ajunge la niveluri insemnate.

Totusi, avocatii nu sfatuiesc clientii sa refuze plata ratelor sau sa plateasca mai putin decat este prevazut in graficul de rambursare, pana cand nu va exista o intelegere intre parti sau o hotarare judecatoreasca in acest sens.

“Daca nu mai platiti ratele se poate ajunge sa fiti raportati la Biroul de Credit”, atrag atentia avocatii contactati de Conso.ro.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Insolventa persoanelor fizice se amana, din nou

Aplicarea Legii insolventei persoanelor fizice, prevazuta pentru data de 1 august, se amana din nou, din cauza faptului ca nu a fost dezvoltata infrastructura necesara procedurilor prevazute de lege. Guvernul urmeaza sa aprobe un act normativ in acest sens in viitoarea sedinta. Citeste mai mult

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata. Citeste mai mult

Opinii recente

de Viorel Susnea

"Cei mai neseriosi. Dupa ce am aplicat pentru card avantaj, sunt sunat si chemat in Pallas Mall. Acolo dupa ce am semnat un ..."

Facebook