Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

ANPC invata clientii cu credite la ce sa fie atenti in actele aditionale

Autor: Ramona Iluca |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Pana la sfarsitul acestei saptamani, bancile trebuie sa modifice, prin intermediul actelor aditionale, toate contractele de credit in derulare in conformitate cu noile prevederi ale ordonantei privind contractele de credit. Pentru a feri clientii de surprize, ANPC ii invata pe acestia la ce sa fie atenti in actele aditionale.

Ordonanta de urgenta nr.50 din 2010 a intrat in vigoare inca din 21 iunie 2010, insa pentru a modifica toate contractele in derulare, bancile au avut la dispozitie o perioada de 3 luni.

Aceasta perioada este aproape de sfarsit iar clientii cu credite in derulare trebuie sa decida daca semneaza, accepta tacit sau contesta prevederile actelor aditionale primite de la banci.

In acest scop, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a emis o serie de sfaturi pentru clientii care au primit sau primesc in aceasta perioada actele aditionale.



Ce modificari trebuie sa cuprinda actul aditional?

ANPC sfatuieste clientii sa fie atenti la modificarile aduse de actele aditionale. Acestea nu trebuie sa cuprinda alte modificari decat cele cerute de OUG 50/2010, in cazul in care creditorul vrea sa faca si alte modificari ale contractului, trebuie sa le prezinte intr-un act aditional separat.

Astfel, cele mai importante modificari ce trebuie incluse in actele aditionale sunt cele legate de formula de calcul a ratei dobanzii variabile si de comisioane.

“Modificarile din actul aditional nu pot cuprinde majorari ale costului total al creditului. Creditorul nu are voie sa redenumeasca comisioanele pe care legea ii cere sa le elimine. Creditorul nu are voie sa schimbe tipul de dobanda (din variabila in fixa sau invers) si nici sa majoreze rata dobanzii”, explica reprezentantii ANPC intr-un comunicat.

Luati actul acasa, nu semnati pe loc!

Acesta este sfatul ANPC pentru clientii bancilor. Acestia au la dispozitie 15 zile pentru a studia actele aditionale si pentru a decide daca il semneaza sau nu. Daca in termen de 15 zile clientii nu semneaza actele, modificarile ordonantei se vor aplica oricum, considerandu-se acceptare tacita.

“In cazul in care considerati ca actul aditional transmis de creditor ca urmare a aparitiei OUG 50/2010 nu respecta prevederile acesteia ori cuprind o interpretare abuziva a acesteia, va veti adresa fie creditorului, pentru o solutionare pe cale amiabila, fie Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor, fie instantei de judecata. Actul normativ nu prevede in mod expres un termen pentru astfel de situatii, insa este recomandabil sa faceti aceste demersuri cat mai repede deoarece creditorul poate percepe abuziv anumite costuri”, recomanda reprezentantii ANPC.

ANPC sfatuieste clientii sa verifice prevederile actelor aditionale cu cele ale ordonantei, pentru a se asigura ca acestea nu impun modificari ce nu apar in ordonanta.

Pentru a contesta actele aditionale, notificati in scris banca!

Clientii care nu sunt multumiti de modificarile aduse de actele aditionale si vor sa le conteste trebuie sa trimita o notificare scrisa bancii.

“Scrieti refuzul in doua exemplare, luati numar de inregistrare pe copie. Daca nu puteti sa va prezentati la creditor, trimiteti o scrisoare cu confirmare de primire. Nu semnati actul aditional, nu faceti mentiuni, corectii, taieturi pe actul aditional. Aveti nevoie de un exemplar al actului, in forma legala emisa de creditor pentru viitoarele demersuri in instanta”, ii sfatuieste ANPC.

Pe langa datele personale si cele de identificare ale creditului, notificarea trebuie sa cuprinda precizari clare privind punctele cu care clientii nu sunt de acord.

“Creditorul nu poate sa declare scadent creditul pentru neacceptarea unei modificari la contract. Daca un angajat al creditorului va preseaza sa semnati cu amenintarea scadentarii creditului, comite un abuz”, precizeaza comunicatul ANPC.

ANPC recomanda clientilor sa incerce o rezolvare amiabila a problemei si abia apoi, daca aceasta nu are succes, sa apeleze la o sesizare catre ANPC sau contestarea conditiilor la o instanta de judecata.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Solutionarea alternativa a litigiilor, absenta de pe site-urile multor banci

Clientii nemultumiti de relatia cu banca au la indemana destul de putine mijloace pentru a-si putea face dreptate. Si acelea le raman de multe ori necunoscute, avand in vedere ca sunt insuficient promovate. Este si cazul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB), releva o analiza realizata de Conso.ro. Citeste mai mult

Pierderi din dobanzi pentru debitori si deponenti in 2017

Anul 2017 incepe cu vesti neplacute atat pentru debitorii, cat si pentru deponentii bancilor. In timp ce primii intra in noul an cu dobanzi usor mai mari, pentru imprumuturile in lei, cei din urma vor avea castigurile din dobanzi diminuate prin aplicarea contributiilor la sanatate, indiferent daca au si venituri din alte surse sau nu. Citeste mai mult

Opinii recente

de Marie-Anne Budur

"În luna septembrie anul 2015 am f?cut demersurile pentru un credit ipotecar la Garanti Bank. De?i sunt cu cardul de salariu la dân?ii ..."

Facebook