Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Vocea clientului nemultumit de Prima Casa

Autor: Conso |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Creditul Prima Casa este, de departe, cel mai cautat de cativa ani incoace. Bancile l-au promovat agresiv, avand in vedere ca a reprezentat una din putinele surse sigure de castig intr-o piata a creditarii in cadere libera si sufocata de neperformante. Cu toate acestea, bancile inca isi permit sa „plimbe” clientii cu solicitari ridicole.

In multe situatii, din cauze greu de inteles si de acceptat, procedeul se prelungeste nepermis, timp in care actele depuse de client expira chiar de cateva ori, risca sa piarda avansul, si uneori chiar renunta.

La „Vocea Clientului”, doar in ultimele luni, au sosit  numeroase sesizari cu privire la modul defectuos in care au fost tratati solicitantii unui astfel de credit.

„Am solicitat un credit Prima Casa de la CEC Bank, deoarece am considerat ca este cel mai avantajos de pe piata. Am depus actele pentru un apartament dintr-o cladire noua in data de 14 nov 2014 si am primit o preaprobare. Apartamentul a fost finalizat in data de 08 mai 2015 si imediat am anuntat ofiterul de credit ca poate trimite evaluatorul. Mentionez ca dusesem toate actele pana in data de 08 mai 2015”, a scris un client al bancii.

Dupa trei saptamani, insa, clientul a fost anuntat ca apartamentul a fost subevaluat, deci nu i se va acorda toata suma solicitata, si ca factura de utilitati expira. Pana sa rezolve aceste probleme, i-a expirat si adeverinta de venit, iar cea noua „nu e buna pentru ca o cifra este ingrosata”. Clientul respectiv mai scrie ca banca i-a aprobat, intr-un final, creditul pe 30 iunie, dar urma circuitul la Fondul de Garantare, unde dosarul nu plecase inca pe data de 3 iulie.

„Sincer, am vrut sa schimb banca dupa ce platisem toate comisioanele la CEC pentru a nu pierde avansul de 5500 de euro, dar am fost asigurat de fiecare data ca demersurile sunt avansate si ca totul se va rezolva foarte repede. Saptamanile au tot trecut si astazi observ ca dosarul este de doua luni inca in banca”, mai scrie clientul.

Clientii pierd timp, bani si nervi pentru „favorul” de a plati un credit 30 de ani

Un alt client scrie, pe 23 iunie, ca asteapta de o luna aprobarea dosarului, in conditiile in care avea deja o preaprobare la semnarea precontractului de vanzare-cumparare. „Mentionez ca pe 21 iulie imi expira precontractul si pana acum nu mi s-a cerut nici macar extrasul de carte funciara al apartamentului pe care vreau sa-l achizitionez. Am sanse foarte mari sa pierd avansul plus celelalte cheltuieli”, scria clientul din Bucuresti.

Clientii bancilor reclama si lipsa de respect din partea angajatilor. „Lipsa de professionalism ne-a costat foarte mult timp si bani – refacut acte, extrase de carte funciara, prelungire contract cu dezvoltatorul. (...) Angajatii se comporta de parca ei ne fac noua o favoare acordandu-ne creditele pe 30 de ani”, spune un cititor din Bucuresti.

Sute de kilometri pentru copia unui act semnata gresit

„Am aplicat pentru credit Prima Casa la CEC Bank, Agentia nr 10, Timisoara, pentru ca aveau cea mai buna dobanda, insa procedura de lucru este invechita si total irationala pe alocuri”, scrie un alt client. Un aspect semnalat de acest client este legat de necesitatea prezentarii facturii la utilitati si o copie dupa buletinul titularului, tatal in acest caz. „Copia trebuie sa fie semnata de parinte. Am adus copia xerox semnata sub poza buletinului si ghiciti ce: mi s-a spus ca nu este ok pentru ca trebuie semnata pe verso. M-au pus sa aduc alta copie semnata "corect" pe verso. Imaginati-va ca nu e usor avand in vedere ca parintii mei locuiesc intr-un sat la 800 km distanta de Timisoara”.


Un alt client scrie, pe data de 14 iulie, ca a inceput procesul pe 7 mai si nu se finalizase inca. Intre timp, i-a expirat adeverinta de salariu de trei ori, extrasul de carte funciara de doua ori. La Fondul de Garantare totul a mers foarte bine, insa dosarul s-a ratacit, din nou, in drum spre banca. „A facut ocol curierul prin Caraibe de dureaza atat? Nu pot sa inteleg ... Sunt in situatia in care imi vor expira iar documentele.... Sunt curios care este raspunsul/scuza celor de la CEC? Ce anume imi mananca mie timpul si banii?”, scrie clientul din Bucuresti.

Banca descopera ca certificatul energetic nu este corect, dupa o luna de la primire

Solicitantul unui credit de la Raiffeisen Bank scrie, in data de 8 iulie, ca experienta cu aceata banca este una foarte neplacuta.

„Inca din luna mai 2015 incercam sa accesam creditul Prima Casa, dupa ce au solicitat o gramada de acte. In 18 iunie, cand s-a completat dosarul, banca ne-a specificat ca ne-au expirat adeverintele de venit din data de 05 iunie si ca trebuia sa ne tinem si noi evidenta. Nu era neaparat datoria dansilor sa ne anunte chiar atunci. Am adus si adeverinte noi, dosarul pleacand iar la preaprobare, unde a stat o saptamana pe motiv ca sunt foarte aglomerati in aceste zile si nu ne pot ajuta in cele 2 zile promise. Dupa o saptamana si cu cateva "interventii" din cadrul bancii ne preaproba dosarul si pleaca catre aprobarea finala. Aici, dupa alte zile, ne spun ca certificatul energetic (adus de o luna la dosar) este gresit si trebuie modificat. Le trimit in maxim 24 ore certificatul corectat si imi spun ca nu se stie cat dureaza sa plece totul la fondul de garantare, in conditiile in care imi expira extrasele de carte funciara peste 3 zile fix. Este o bataie de joc continua, le-am facut sesizare pe site de o saptamana. Pana la aceasta ora nu am primit raspuns. Este clar ca nu le pasa”, a scris clientul unei agentii din Bucuresti.

O restanta nu pune probleme la simulare, dar blocheaza creditul

Si Banca Transilvania a primit sesizari prin „Vocea Clientului” cu privire la problemele in acordarea creditelor Prima Casa.

In 12 august, un client din Barlad scrie ca de mai bine de trei luni familia lui trece prin cea mai groaznica experienta.

„Avem un dosar pentru prima casa in lei si am ajuns in stadiul in care am facut inclusiv antecontractul la notariat, am dat si avansul vanzatorului, si cu toate astea de vreo luna nu mai stim nimic de dosar, nu am nicio explicatie, consultantul la care am depus toate actele nu stie sau nu vrea sau nu il mai intereseaza pentru ca merg la el saptamanal sa il intreb de dosar si ma duce efectiv cu vorba”, scrie clientul.

El mai spune ca problema invocata de banca este legata de un card de cumparaturi emis de alta institutie de credit, la care a avut restante. Insa, in prima faza consultantul i-a facut o simulare de credit si i-a spus ca poate obtine suma solicitata chiar si tinand cont de problemele cu cardul. Asta inainte de a gasi locinta, de a semna antecontractul si de a da avansul.

Dupa aproximativ o luna de la semnarea antecontractului, consultantul bancii a avut o „revelatie”. „Ne-a zis ca au aparut niste probleme legate de acel card cu acele restante si ca sa vedem daca poate sa mai faca ceva. De o luna nu mai stim nimic... De restante s-a stiut de la inceput, de cand s-a facut simularea. De ce ne-au lasat sa ajungem in stadiul asta? Tin sa mai spun ca suntem in 12 august iar pe 1 septembrie imi expira si antecontractul, adica pierd avansul”, mai scrie clientul din Barlad.

Banca mica, probleme mari

Depre creditul Prima Casa de la Marfin Bank, un client scrie, in 23 iunie, ca deschiderea unei relatii si solicitarea unui credit  de la aceasta banca au fost printre cele mai mari greseli pe care le-a putut face vreodata.

„Patru luni de la data depunerii cererii si inca nu am finalizat toata nebunia pe care o presupune acest credit la ACEASTA banca.
Nervi intinsi la maxim, timp pretios irosit fara rost, iar despre cheltuieli suplimentare (cheltuieli cauzate de lipsa de eficienta si de profesionalism a angajatilor bancii de la cel mai mic pana la cel mai mare departament!!) nici nu mai trebuie sa dau detalii! Este o rusine faptul ca Marfin Bank este in programul Prima Casa! O rusine si o insulta la adresa celor ce aplica pentru astfel de credit!”, incheie clientul bancii.

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Presedintele nu aproba locuintele de sprijin

Presedintele Klaus Iohannis nu este de acord cu posibilitatea ca cei care nu isi mai pot plati ratele la casa sa ramana in locuinta pe post de chiriasi, in urma preluarii acesteia de catre primarie. Astfel, actul normativ care prevede aceasta posibilitate a fost trimis in Parlament spre reexaminare. Citeste mai mult

Indice imobiliar calculat de evaluatori

Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR) a lansat, recent, un indice al pietei imobiliare, pe baza informatiilor din Baza Imobiliara de Garantii (BIG). Indicele include evaluarile facute de membrii asociatiei, care reprezinta estimari ale valorilor de piata ale proprietatilor pentru garantarea imprumuturilor la banci. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook