Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Simplificare confuza la CSALB

Autor: Conso |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor Bancare (CSALB) a anuntat simplificarea procedurilor pentru clientii care apeleaza la acest sistem pentru rezolvarea problemelor cu banca. In acelasi timp, insa, Centrul a esuat in a prezenta aceste simplificari pe intelesul celor pentru care a fost creat: clientii.

”In urma analizei dosarelor primite de Centrul SAL, a cerintelor consumatorilor, a cauzelor care constituie motivul declansarii litigiilor, Colegiul de Coordonare al CSALB a decis imbunatatirea procedurilor SAL, astfel incat acestea sa fie cat mai usor de inteles si de indeplinit de catre consumatori, comercianti si conciliatori. In acelasi timp, s-a urmarit si adaptarea procedurilor la tipologia litigiilor existente”, isi motiveaza Centrul initiativa.

Se elimina plafonul de 1.000 de lei

Una dintre putinele modificari usor de inteles pentru oricine este aceea ca la aceasta modalitate de solutionare a litigiilor cu banca va putea apela orice consumator, indiferent de suma pe care o implica litigiul. Pana acum nu erau acceptate la solutionare de catre CSALB cereri care implicau un prejudiciu mai mic de 1.000 de lei.

Si mai este clar faptul ca, de la inceperea activitatii cu clientii, in martie 2016, Centrul a primit doar 144 de cereri conforme de solutionare, din care mai putin de 20% au ajuns sa fie dezbatute de conciliatori. ”In 27 de cazuri, in care cererile au fost conforme si documentele  complete, s-au constituit dosare si au fost trimise la conciliatori. Dintre acestea, 18 sunt solutionate, iar 8 sunt in lucru. Alte 36 de cereri se afla in faza de filtru”, se mentioneaza in comunicat.

De aici incolo, insa, lucrurile se complica. Faza de Filtru, mentionata anterior, este prezentata ca fiind nou introdusa in cazul procedurii SAL finalizata cu propunerea unei solutii. ”Este faza in care dosarul este completat, ambele parti accepta sa intre in procedura, iar conciliatorul este confirmat de parti. Conciliatorului i se pune la dispozitie dosarul complet care sa-i permita analiza si pronuntarea Hotararii de Admisibilitate. Acesta este momentul in care incepe, efectiv, procedura de conciliere. Pana acum, conciliatorul se pronunta numai pe cererea consumatorului, fara a avea informatii de la comerciant”, se mentioneaza in comunicatul CSALB.

Informatia prezentata de CSALB distoneaza insa cu practica acestuia. In mai multe cazuri instrumentate la CSALB inca din urma cu cateva luni, aceasta a fost procedura urmata. In plus, ar fi fost chiar ridicol ca un conciliator sa analizeze un caz doar tinand cont de cererea consumatorului, fara a primi si punctul de vedere al bancii in legatura cu sesizarea respectiva.

Consumatorii pot fi reprezentati de asociatii doar la solutia propusa?

Mai departe, nimic nou. ”In continuare, oricare dintre parti se poate retrage din procedura in orice moment sau poate alege daca accepta sau nu solutia propusa. Implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara. Hotararea pe care conciliatorul o pronunta, ca urmare a acceptarii de catre parti a Notei de Solutionare, daca nu este atacata in termen de 15 zile, devine titlu executoriu”, se mai arata in comunicat.

Totusi, la aceasta varianta de solutionare alternativa a litigiilor, cu solutie propusa, mai apare o mentiune interesanta, si anume ca partile au dreptul sa aiba reprezentanti legali sau mandatati, iar consumatorii pot fi reprezentati si de asociatiile de consumatori. Aceasta ultima mentiune nu apare insa si in cazul procedurii cu solutie impusa. Din contra, se precizeaza foarte clar ca ”consumatorul poate fi asistat/reprezentat de un avocat al carui onorariu il suporta si, de asemenea, poate solicita ca judecata sa se faca si in lipsa.

Solutionare alternativa prin tribunal?

In plus, termenii folositi la procedura cu solutie impusa nu duc deloc cu gandul la solutionare alternativa, ci direct la instanta. Comunicatul CSALB vorbeste de ”judecata”, care are loc in cadrul unui ”Tribunal Arbitral”, precum si de constituirea unui Tribunal Special de recuzare a arbitrilor.

”In cazul Arbitrajului, partile au timp, inainte de constituirea Tribunalului Arbitral, sa decida daca raman in procedura cu solutie impusa sau aleg cealalta procedura, cu solutie propusa. (...) De asemenea, in cazul in care una dintre parti nu este de acord cu arbitrul desemnat de cealalta parte, se constituie un Tribunal Special in scopul solutionarii cererilor de recuzare a arbitrilor, format din primii trei cei mai in varsta conciliatori si doi supleanti”, se mentioneaza in comunicatul CSALB.

In plus, Centrul prezinta ca noutate faptul ca ”nu mai este obligatoriu ca toate documentele sa fie depuse pe suport hartie, ci exista acum posibilitatea ca acestea sa fie transmise pe e-mail”. Insa aceasta procedura era prevazuta de la inceput si, mai mult, in comunicatul anterior, reprezentantii Centrului se laudau ca au solutionat un caz exclusiv prin intermediul internetului.

Solutia pronuntata de Tribunalul Arbitral este obligatorie pentru parti, dar implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara.

In plus, procedura este gratuita pentru consumatori, indiferent de solutia aleasa, precizeaza CSALB.

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Noua oferta CEC Bank conduce topul creditelor ipotecare fara virare de venit

Bancile continua relaxarea in cazul creditelor ipotecare. Dupa ce majoritatea au revenit la avansuri accesibile, de la nivelurile prohibitive la care ajunsesera anul trecut, institutiile de credit coboara si dobanzile. Ofertele sunt, insa, conditionate de tot mai multi factori si, implicit, sunt tot mai greu de descifrat de catre clienti. Citeste mai mult

Doi ani de promisiuni neonorate pentru debitorii in franci

Francul elvetian se apreciaza, din nou, in fata leului, la doi ani de la explozia din 15 ianuarie 2015, si revine peste 4,2 lei/franc. Cei cu credite in franci elvetieni nu beneficiaza nici acum de sprijin de la autoritatile romane pentru reducerea poverii privind costul suportat, ca urmare a dublarii francului fata de leu. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alex Barbu

"In data de 27 decembrie 2016 am solicitat la Raiffeisen Bank reducerea limitei de credit la cardul de cumparaturi. Am procedat ..."

Facebook