Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Directiva 17 intra in vigoare in Romania luna viitoare

Autor: Conso |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Solicitantii de imprumuturi ipotecare vor beneficia, incepand de luna viitoare, de conditii noi de creditare. Ordonanta de Urgenta a Guvernului care transpune in legislatia romaneasca Directiva 17/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial si intra in vigoare in 10 zile.

Actul normativ se aplica, in principal, creditelor nou acordate, dar sunt si prevederi care vizeaza si imprumuturile in derulare.

Ce prevederi se aplica si creditelor in derulare?

Acestea se refera in special la executarea silita a debitorilor care nu isi mai pot achita ratele la banca si la cesiunea creantelor catre o firma specializata.
   
Astfel, si pentru contractele in vigoare, actul normativ interzice cesionarea creantei catre o entitate care nu are sediul social, o sucursala sau un reprezentant in Romania.

De asemenea, recuperatorul de creante nu va avea voie sa perceapa debitorului comisioane, dobanzi si dobanzi penalizatoare, cu exceptia dobanzilor penalizatoare legale.

Debitorul nu va fi obligat sa suporte nici costuri aferente activitatii de recuperare impuse de catre entitatile de recuperare creante, cu exceptia costurilor aferente procedurilor de executare silita.

In plus, firmele specializate nu vor mai avea voie sa utilizeze tehnici care sa hartuiasca sau sa abuzeze orice persoana in legatura cu recuperarea creantelor,

Totodata, va fi interzisa utilizarea, in cadrul procesului de recuperare creante, de amenintari sau alte tehnici agresive, cu scopul de a vatama fizic ori psihic consumatorul ori rude ale acestuia ori de a-i afecta reputatia sau proprietatea,

Consumatorul nu va mai fi contactat, in cadrul procesului de recuperare creante, la locul de munca al acestuia. In plus, recuperatorul nu va avea voie sa contacteze pentru recupararea creantei alta persoana diferita de titularul de credit.

Afisarea la usa apartamentului/blocului a notificarilor/ somatiilor/adreselor in legatura cu recuperarea creantelor, cu exceptia actelor de procedura afisate la solicitarea executorului judecatoresc ori a instantei de judecata va fi, de asemenea, interzisa.

Firma de recuperare nu va mai avea voie, in plus, sa contacteze consumatorul in intervalul orar 20.00 – 09.00.

Executarea silita, la cel putin trei luni de la scadenta creditului

Dintre prevederile Ordonantei se mai aplica imprumuturilor in derulare si cele referitoare la executarea silita.

Printre cele mai importante este cea care prevede ca pe parcursul procedurii de executare silita, se interzice perceperea dobanzilor si a dobanzilor penalizatoare.

In plus, perioada dintre declararea scadentei anticipate (la cel putin 90 de zile consecitive de restanta) si declansarea executarii silite nu poate fi mai mica de 3 luni.

„La solicitarea expresa a consumatorului, creditorul reduce aceasta perioada. In cazul in care executarea silita nu este initiata in cel mult 6 luni de la data declararii scadentei anticipate, incepand cu ziua imediat urmatoare expirarii acestui termen, creditorul nu va mai percepe dobanzi penalizatoare”, se mai arata in actul normativ.
 
Norme de conduita pentru creditori

Pentru creditele nou acordate dupa intrarea in vigoare, Ordonanta prevede, printre altele, indicatii exacte cu privire la informarea clientului in legatura cu conditiile de creditare si procedura in care debitorul poate apela la conversia creditului dintr-o valuta in alta.

Insa actul normativ contine si cerinte pentru intermediarii de credite, dar si norme de conduita pentru toti creditorii.

Potrivit acestor norme, furnizorii de credite, intermediarii, entitatile de recuperare creante au obligatia ca, in momentul elaborarii produselor de credit sau al acordarii, intermedierii sau prestarii serviciilor de consiliere privind creditele „sa actioneze cu onestitate, corectitudine, transparenta si profesionalism, tinand seama de drepturile si interesele consumatorilor”.

In plus, acordarea, intermedierea sau prestarea de servicii de consiliere privind creditul „se bazeaza pe informatiile referitoare la situatia specifica a consumatorului si pe orice cerinta specifica adusa la cunostinta de catre acesta, precum si pe ipoteze rezonabile cu privire la riscurile aferente situatiei consumatorului pe durata contractului de credit sau dupa cesionarea creantelor”, se subliniaza in actul normativ.

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Cum calculam valoarea reala a unei locuinte?

Preturile locuintelor din Romania au inceput sa creasca din nou, iar cei interesati sa cumpere se afla, din nou, in fata dilemei din urma cu mai bine de 10 ani: sa astept sa isi revina preturile, sau sa cumpar acum, ca se vor scumpi si mai mult? Cum aflam care este valoarea reala a unei locuinte, comparativ cu pretul cerut de vanzator? Citeste mai mult

Prima Casa a primit banii pentru 2018

Guvernul a aprobat plafonul de 2 miliarde de lei pentru Programul Prima Casa in 2018, astfel incat bancile implicate vor putea relua finantarile in curand. Anul acesta mai vine si cu alte modificari ale programului, in afara de reducerea plafonului cu 500 de milioane de lei fata de 2017, insa mai putin importante pentru consumatori. Citeste mai mult

Opinii recente

de Marilena Grigore

"Au un credit ipotecar la aceasta banca. Primesc tot felul de informatii de la dumnealor, dar informatiile ce imi sunt necesare nu ..."

Facebook