Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

BNR: Bancile au vandut credite in conditii imposibil de inteles de catre clienti

Autor: Conso |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Bancile au acordat credite, inainte de criza, in conditii greu de inteles de catre clienti, fara a pune accent pe capacitatea de rambursare a debitorului si cu aplicarea unor comisioane excesive. La toate acestea s-a adaugat si slaba pregatire a angajatilor responsabili cu creditarea, care a dus la incompleta informare a clientilor.

Toate aceste consideratii sunt cuprinse in Raportul asupra stabilitatii financiare publicat, recent, de Banca Nationala a Romaniei.

”Evolutiile pronuntat adverse ale cadrului macroeconomic au contribuit la relevarea unor aspecte mascate in perioada anterioara crizei financiare globale: practicarea unor rate ale dobanzii a caror stabilire nu putea fi inteleasa de client, acordarea de credite pentru care capacitatea de rambursare era de importanta secundara (pornind de la considerentul ca fenomenul de neplata nu este de natura sa genereze pierderi intr-un mediu in care bunurile imobiliare utilizate drept garantii pentru contractarea creditelor se aflau intr-o continua crestere a valorii de piata), practicarea de comisioane excesive, expunerea unor categorii vulnerabile la produse avand o volatilitate ridicat? a factorilor de risc”, se mentioneaza in raport.

Banca centrala a identificat, in documentul mentionat, riscul de conduita la care sunt supuse bancile, care poate duce la costuri mari pentru societate, pierderea increderii in pietele financiare si chiar la sistarea activitatii unei banci mari.

”Institutiile de credit din Romania sunt supuse riscului de conduita, ca urmare a intereselor imperfect aliniate intre manageri si actionari, respectiv ca urmare a unui control insuficient al riscului. Deficientele in ceea ce priveste gradul de pregatire a personalului implicat in activitatea de creditare a condus la o informare uneori incompleta a consumatorilor in ceea ce priveste riscurile de baza asociate produselor de creditare”, se subliniaza in raport.

Potrivit BNR, avand in vedere costurile ridicate pe care aceste riscuri le pot avea pentru societate si posibilele consecinte asupra stabilitatii financiare, pentru prevenirea riscurilor de conduita necorespunzatoare se recomanda ”adoptarea unei guvernante corporative si a unor controale interne de gestionare a riscurilor in conformitate cu modelul de afaceri al bancii, dar si la nivel de conducere executiva, prin promovarea si mentinerea unei culturi organizationale de gestionare a riscurilor ?i adoptarea unei culturi etice puternice”.

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Programul de conversie al OTP Bank se va aplica si clientilor Bancii Romanesti

Clientii Bancii Romanesti cu credite in franci elvetieni vor beneficia de programul de conversie a creditelor in CHF oferit de OTP Bank Romania clientilor proprii, in urma tranzactiei prin care OTP preia Banca Romaneasca de la Banca Nationala a Greciei. Tranzactia a fost anuntata oficial, insa valoarea acesteia nu a fost dezvaluita. Citeste mai mult

Viziunea Raiffeisen despre creditele in CHF, diferita de cea prezentata clientilor

O serie de documente interne ale Raiffeisen Bank aparute in presa in ultimele zile, cu privire la strategia de vanzare a creditelor in franci elvetieni (CHF) indica faptul ca banca a luat in calcul, tot timpul, riscul de crestere a costurilor clientilor pe parcursul derularii creditului. Insa aceste informatii nu au fost impartasite si clientilor. Citeste mai mult

Opinii recente

de Viorel Susnea

"Cei mai neseriosi. Dupa ce am aplicat pentru card avantaj, sunt sunat si chemat in Pallas Moll. Acolo dupa ce am semnat un ..."

Facebook