Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Proceduri practice pentru recuperarea sau evitarea taxei de poluare in 2011

Autor: Marius Coltuc |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Romanii care doresc sa evite plata taxei de prima inmatriculare au parte de vesti bune. Tot mai multe instante dau dreptate proprietarilor care contesta in justitie corectitudinea acestei taxe, avand in vedere ca prin solicitarea respectivei taxe nu se respecta prioritatea dreptului comunitar european asupra dreptului national. 

In ceea ce priveste problema taxei de poluare in 2011, romanii ar trebui sa stie ca exista doua proceduri practice: fie soliciti inmatricularea masinii fara plata taxei de poluare, fie inmatriculezi masina, achiti taxa de poluare, urmand ca dupa acest demers sa se solicite restituirea taxei achitate.

Desigur ca, de cele mai multe ori, cand este vorba de o taxa mare se  solicita evitarea platii taxei de timbre. Sigurul inconvenient in acest caz este faptul ca nu se prelungesc numerele rosii pe toata perioada desfasurarii litigiului, cu exceptia catorva localitati, cum ar fi Constanta.

Documentele necesare pentru efectuarea unui astfel de demers sunt:

-    In primul caz, cel in care se doreste evitarea, sunt necesare urmatoarele documente: cartea de identitate a autoturismului, decizia de calcul a taxei de poluare, certificatul de inmatriculare tradus in limba romana, contractul de vanzare-cumparare.

-    In cel de-al doilea caz, cand s-a achitat taxa pe poluare, documentele necesare, sunt: carte de identitate a autoturismului, certificatul masinii, decizia de calcul al taxei, chitanta prin care s-a achitat taxa, contractul de vanzare-cumparare a autovehiculului.

Toate aceste documente sunt necesare pentru a se dovedi ca, in primul rand, autoturismul provine dintr-o tara membra UE si ca taxa se percepe pentru autoturisme deja inmatriculate in tara de provenienta, deci un regim fiscal discriminator, avand in vedere ca aceasta nu se percepe autovehiculelor deja inmatriculate in Romania.

Pana la momentul introducerii cererii de chemare in judecata se va efectua o plangere prealabila prin care se va solicita, fie inmatricularea masiniii fara plata taxei de poluare, fie, in cazul platii taxei de poluare, restituirea sumelor achitate.
Autoritatile sunt obligate sa va raspunda in termen de 30 de zile, iar in cazul in care nu va raspund in acest termen sau va raspund, avand o atitudine negativa la adresa dumneavoastra, introduceti cerere de chemare in judecata la Tribunalul in a carui raza teritoriala domiciliati, sectia contencios administrativ.
Actiunea este supusa unei taxe judiciare de timbru in valoare de 43 lei si se va timbra cu un timbru judiciar in valoare de 0,3 lei.

Procentul de succes este de 90%

Termenul in care un astfel de litigiu este solutionat difera de la caz la caz, poate fi solutionat in 3 luni sau 6 luni. Conform noilor modificari aduse prin Legea nr. 2 din 2010 privind mica reforma in justitie, termenele acordate ar trebui sa se diminueze din punct de vedere al duratei.

Procentele de castig al acestor litigii sunt de 90 %, ceea ce insemna ca din ce in ce mai multe instante se pronunta in mod favorabil celor care au fost obligati sa achite o taxa care nu are un suport legislativ comunitar, nerespectandu-se un important principiu comunitar si anume cel al prioritatii dreptului comunitar.

In acest context, instantele romanesti sunt obligate sa aplice normele comunitare, in mod direct, daca acestea contravin normelor interne, fara a solicita sau astepta eliminarea acestora pe cale administrativa sau a unei alte proceduri constitutionale.

In decizia Costa Enel, Curtea Europeana de Justitie defineste raportul dintre dreptul comunitar si dreptul national al statelor membre aratand ca dreptul comunitar este o ordine juridica independenta care are prioritate de aplicare, chiar si in fata dreptului national ulterior – or, in speta, taxa pe poluare a fost introdusa in legislatia interna de abia in anul 2008.

Existand acest caracter discriminatoriu evident, tot mai multe cauze ajung sa fie castigate, mai ales cand se stie cum sa fie invocata norma comunitara in apararea cetatenilor romani.

Marius Coltuc este avocat la Casa de Avocatura Marius Coltuc.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Noi tichete pentru Rabla

Programul Rabla Clasic 2016 a fost suplimentat cu 3.538 de tichete, in valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, exclusiv pentru persoanele fizice. Aceasta este a treia suplimentare din acest an. Totodata, termenul de inscriere si de depunere a dosarelor a fost prelungit pana la data de 10 decembrie 2016, a anuntat Ministerul Mediului. Citeste mai mult

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook