Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Miting pentru sustinerea Expertilor Auto Independenti

Autor: Conso |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Companiile de asigurari resping infiintarea Corpului Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR) pentru ca le este teama ca vor fi obligate sa plateasca daunele corect si la timp, a declarat presedintele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente. El a spus ca motivul respingerii nu este legat de scumpirea politelor RCA.

"In realitate, lor (societatilor de asigurari- n.r.) le este teama ca vor fi puse in situatia sa plateasca daunele in mod transparent, corect, ceea ce nu se intampla in acest moment. Polita RCA are motive sa creasca doar pentru ca asa vor asiguratorii, nu din cauza infiintarii CEETAR", a explicat Cristian Muntean, presedintele ASSAI. 

El sustine ca societatile de asigurari fac presiune asupra parlamentarilor sa nu promoveze Legea. De aceea, miercuri va fi organizat un miting de protest in fata Parlamentului pentru a determina parlamentarii care actioneaza in interesul unor institutii financiare sa aprobe infiintarea CEETAR.

Reprezentantul service-urilor a spus ca acest proiect nu este unul nociv, asa cum gresit au transmis reprezentantii companiilor de asigurari si cei ai Autoritatii de Supraveghere Financiara ci, din contra, poate genera scaderea preturilor pentru asigurarile auto si reducerea termenelor de plata a daunelor si de efectuare a reparatiilor.

Potrivit lui Muntean, scaderea preturilor politelor va fi sustinuta, odata cu infiintarea Corpului de Experti, de reducerea numarului de inspectori de dauna, angajati ai companiilor de asigurari, cu 70%, de la 1.500 cati sunt in prezent, pentru ca munca acestora poate fi preluata de 400 - 450 de experti independenti, mai spune Muntean. In plus, costurile cu deplasarea acestor inspectori, dar si cu sediile companiilor de asigurari din fiecare judet vor fi reduse si nu vor mai pune presiune pe preturile RCA.

"In Romania exista 20 de companii de asigurari autorizate RCA, care sunt obligate sa aiba centre de constatare de dauna in fiecare judet. 20 ori 40 de judete inseamna 800 de sedii. Expertii CEETAR vor avea un sediu in fiecare judet, deci sunt necesare doar 40 de sedii", a explicat presedintele ASSAI.

In plus, expertul va putea face evaluarile pentru orice societate de asigurari, ceea ce va duce la spargerea monopolului pe aceasta piata si va scuti pagubitul de a fi pus in fata unui act de adeziune, respectiv constatarea facuta de angajatul companiei de asigurari, pe care nu o poate contesta decat in instanta. Insa, un astfel de proces dureaza, de regula, peste trei ani si este foarte costisitor.

Presedintele ASSAI a mai spus ca proiectul este respins de catre companiile de asigurari pentru ca duce la scaderea profiturilor acestora, obtinute prin reducerea daunelor platite asiguratilor si prin prelungirea termenelor de plata a acestora.

"Va prezint cinci moduri prin care sunt reduse despagubirile: evaluarea incompleta a daunei auto, solutii tehnice ieftine in dauna calitatii si sigurantei rutiere, directionarea reparatiilor in unitati service care accepta conditiile financiare impuse de asigurator in detrimentul calitatii si sigurantei rutiere (caz in care contractele dintre asigurator si service sunt nocive pentru client); plata in regie proprie, caz in care suma este cu 50% - 70% mai mica decat costurile reale al reparatiei, iar daca nu se contesta in 30 de zile, se considera acceptata. In plus, noua norma RCA, care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2015, cu dedicatie, prevede acordarea unei despagubiri cu 30% - 50% mai mica, in caz de dauna totala. Si asta pentru ca evaluarea se face la pretul pietei pentru masinile considerate similare", a subliniat presedintele ASSAI. In opinia sa piata second hand din Romania prezinta disfunctionalitati care pot vicia procesul de evaluare. In plus, se poate lua in calcul o singura oferta, nu media pietei.

Reprezentantul ASSAI a dat exemple si in privinta modalitatilor folosite de companiile de asigurari pentru intarzierea platii daunelor. In primul rand, programarea pagubitului RCA cu intarziere la constatarea daunei. De asemenea, sunt cazuri in care catre pagubit nu sunt transmise documentelor necesare pentru efectuarea reparatiilor. Acestea sunt primite, uneori, cu o intarziere de 30 de zile, desi compania de asigurari este obligata sa le inmaneze pe loc. In plus, sunt cazuri in care dosarul de dauna este introdus, abuziv, in cercetari pentru 90 de zile, fara explicatii sau compensatii pentru pagubit. De asemenea, in cazul reconstatarii, care are loc in aproape 90% din cazuri, termenul se prelungeste cu doua saptamani, desi compania de asigurari trebuie sa transmita acceptul in trei zile. Mai sunt cazuri in care inspectorul de dauna rataceste documente care au fost deja inregistrate la asigurator si trebuie aduse din nou.

"Plata daunei in termen legal este o exceptie in Romania. Au loc intarzieri chiar si de 100 de zile, desi termenul legal este de 10 zile. Vorbim de o disfunctionalitate majora a intregului sistem", a explicat Cristian Muntean.

In opinia sa, infiintarea Corpului Expertilor Independenti ar rezolva o mare parte din aceste probleme.

La randul sau, Vasile Cazan, presedintele Asociatiei pentru apararea drepturilor si intereselor consumatorilor, a declarat ca pagubitul RCA din Romania este victima perfecta pentru ca nu isi cunoaste drepturile, nu este protejat de o institutie (ASF ar trebui sa aiba acest rol dar nu o face pentru ca este platita de companiile de asigurare), si nu este aparat de lege.

Prin comparatie cu piata din Romania, in Germania exista un corp al expertilor auto, care sunt intr-adevar arbitri independenti, sustine Emil Butoianu, specialist auto in Germania.

"In Germania, in cazul unui accident, nu este nevoie de prezenta unui inspector. Masina ajunge la service-ul independent pe care il alege pagubitul, pe costul asigurarii, clientul semneaza o hartie ca lasa service-ul sa se ocupe de reparatie si nu mai are nimic de facut. Primeste o masina de la service pe care o plateste asigurarea, cu care nu are niciun fel de cheltuiala suplimentara", a explicat Butoianu.

El a mai spus ca, in Germania, pagubitul are dreptul sa apeleze la un expert independent, care va fi platit de societatea de asigurare, odata cu plata service-ului, iar acesta se lupta pentru plata reparatiei, dar verifica si calitatea acesteai.

In Germania, la un parc auto de 62 de milioane de masini, exista 97 de milioane de contracte de asigurare RCA si CASCO. In Romania, la 4,5 milioane de masini, exista 4,8 milioane de contracte de asigurare. In schimb, la nivelul anului 2013, numarul de reclamatii in Germania a fost de 1.161, iar in Romania, de 13.500.

"Germania este o piata de 20 de ori mai mare si are de 12 ori mai putine reclamatii", a conchis Cristian Muntean.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Noi tichete pentru Rabla

Programul Rabla Clasic 2016 a fost suplimentat cu 3.538 de tichete, in valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, exclusiv pentru persoanele fizice. Aceasta este a treia suplimentare din acest an. Totodata, termenul de inscriere si de depunere a dosarelor a fost prelungit pana la data de 10 decembrie 2016, a anuntat Ministerul Mediului. Citeste mai mult

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook