Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Ministerul Mediului cauta alta formula pentru taxa auto

Autor: Conso |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Posesorii de masini din Romania tin cu greu pasul cu schimbarile cu privire la taxa pe care trebuie sa o plateasca la inmatricularea masinii. Insa noi sperante apar la orizont. Vor putea, oare, sa isi recupereze banii platiti in contul timbrului de mediu, cea mai recenta forma a acestei taxe?

Curtea Europeana de Justitie (CJUE) a constatat, in 9 iunie 2016, ca timbrul de mediu este incompatibil, partial, cu legislatia UE.

In acest context, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor (MMAP) recunoaste ca timbrul de mediu este, de fapt, o taxa de inmatriculare si o taxa de import.

Totodata, institutia anunta ca a constituit, deja, un grup de lucru “care analizeaza eventuala modificare a legislatiei existente, in concordanta cu reglementarile nationale si europene in vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele de modificare a legislatiei, propuse si aflate in dezbatere in Parlamentul Romaniei. Dupa identificarea si implementarea solutiei optime, care sa respecte principiul „poluatorul plateste”, MMAP impreuna cu partenerii guvernamentali (MFP, ANAF, MDRAP, etc…) va stabili modalitatea prin care cetatenii isi vor putea recupera sumele platite in baza OUG 9/2013 (privind timbrul de mediu – n.r.)”.

De aici se poate trage concluzia ca banii platiti in contul acestei taxe vor putea fi recuperati. Insa nimic nu este clar.

Interpretarea Ministerului asupra hotararii CJUE

In interpretarea Ministerului Mediului, „CJUE declara ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv, cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma”.


Pe de alta parte, Ministerul atrage atentia asupra faptului ca  CJUE „se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii”.

Cu alte cuvinte, MMAP spune ca este nu este corect ca pentru masinile pentru care s-a platit o anumita taxa auto (indiferent cum s-a numit ea) sa nu se mai perceapa taxa (timbrul de mediu) cu ocazia unei noi schimbari de proprietar.

In aceasta perioada este in vigoare masura prin care platitorii vechii taxe auto isi pot recupera banii, esalonat pe cinci ani. Problema pentru acestia este ca, daca au solicitat recuperarea taxei, insa nu au incasat-o integral, la vanzarea masinii trebuie sa suporte timbrul de mediu (platit de cumparator dar, cu siguranta, inclus in pretul final).

Referitor la probabilitatea ca statul sa fie obligat sa restituie si timbrul de mediu, ministrul Finantelor Publice, Anc Dragu, a declarat ca, si in acest caz, probabil plata se va face esalonat.

CJUE: Timbrul de mediu contine ramasite din fostele taxe auto

Cazul timbrului de mediu a ajuns la  CJUE ca urmare a faptului ca un roman a cerut in instanta restituirea  timbrului de mediu, si, pentru ca cererea i-a fosr respinsa, a mers mai departe, iar Curtea de Apel Cluj a pus problema compatibilitatii timbrului de mediu cu articolul 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene si a transmis o serie de intrebari la CJUE.

La randul sau, Curtea Europeana a considerat ca timbrul de mediu include “ramasite” din fostele taxe auto aflate in vigoare in perioada 1 ianuarie 2007-15 martie 2013. Astfel, CJUE sustine ca, in anumite privinte, timbrul de mediu este incompatibil cu legislatia europeana.

Ramane de vazut care va fi decizia finala in aceasta privinta, atat din partea CJUE cat si a autoritatilopr din Romania.
 
Astfel, este dificil de estimat care va fi forma urmatoare a taxei auto pentru ca, desi pe vechile formule nu a avut castig de cauza, statul insista pe o forma de taxare a tranzactiilor cu autovehicule.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Noi tichete pentru Rabla

Programul Rabla Clasic 2016 a fost suplimentat cu 3.538 de tichete, in valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, exclusiv pentru persoanele fizice. Aceasta este a treia suplimentare din acest an. Totodata, termenul de inscriere si de depunere a dosarelor a fost prelungit pana la data de 10 decembrie 2016, a anuntat Ministerul Mediului. Citeste mai mult

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook