Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Creditul auto a ramas cu costurile mult prea sus

Autor: Ramona Iluca |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Alegerea unui credit auto in defavoarea unuia de nevoi personale aproape ca nu se mai justifica, avand in vedere ca ambele imprumuturi au costuri aproape egale. In mod normal, finantarile auto ar fi trebuit sa fie mult mai ieftine. Bancile ezita insa sa ajusteze costurile la aceste produse.

Inainte de criza financiara, bancile acordau credite auto in lei cu rate de dobanda de aproximativ 11%-12%, insa la sfarsitul lui 2008 dobanzile medii din piata au crescut semnificativ, trecand de 18%.

Din aprilie 2009, cand s-a inregistrat un nivel maxim al dobanzilor, tendinta generala a fost de scadere. In prezent, dobanzile medii la creditele auto in lei au coborat pana la aproape 14%, insa mai au de recuperat teren pentru a atinge valorile de dinainte de criza.

La euro, fluctuatiile nu au fost la fel de importante, insa diferentele fata de valorile dinainte de octombrie 2008 sunt totusi semnificative.

Rata medie a dobanzii pentru creditele auto in euro a urcat de la aproximativ 9% in septembrie 2008, la aproape 12% in mai 2009, apoi a coborat pana la 11% in prezent.



Imprumuturile in euro – mai putin atractive

O schimbare importanta aparuta in ultimele luni a fost diminuarea diferentei de costuri intre un imprumut in euro si unul in lei.

Daca in 2009, diferenta intre rata medie de dobanda pentru creditele in lei si cea pentru creditele in euro ajungea la aproape 7 puncte procentuale, in prezent aceasta nu depaseste 3 puncte procentuale.

Astfel, daca inainte clientii preferau creditele in euro datorita costului mai scazut, in prezent, diferenta s-a comprimat atat de mult incat asumarea riscului valutar nu mai aduce beneficii atat de mari.

Creditul de nevoi personale are acum aceleasi costuri

Costurile creditelor auto nu si-au revenit inca pe deplin dupa criza financiara, iar acest lucru se observa cel mai bine atunci cand le comparam cu cele de nevoi personale.

Inainte de octombrie 2008, creditele de nevoi personale in euro erau cu 5 puncte procentuale mai scumpe decat cele auto. La lei, diferenta era si mai mare, ajungand la 7 puncte procentuale.

In 2008 si 2009, diferentele s-au atenuat foarte mult, ecartul fiind de numai 3 puncte procentuale. Tendinta s-a accentuat in acest an, cand cele doua tipuri de credit au ajuns sa aiba aproape aceleasi costuri.

In aceste conditii, alegerea unui credit auto in defavoarea unuia de nevoi personale aproape ca nu se mai justifica, intrucat un credit de nevoi personale da mai multa libertate clientilor in alegerea tipului de masina, a vechimii acesteia sau chiar a sumei imprumutate. Nu in ultimul rand, procedura de lucru este mai simpla deoarece nu se mai pune gaj pe autoturism.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Primele efecte ale eliminarii timbrului de mediu

Eliminarea timbrului de mediu, de la 1 februarie, isi arata primele efecte. In ianuarie, inmatricularile de masini rulate au fost practic sistate, pentru ca cei care au cumparat astfel de vehicule au asteptat eliminarea taxei. In schimb, dupa data mentionata, Registrul Auto Roman (RAR) si serviciul inmatriculari (DRPCIV) au fost luate cu asalt. Citeste mai mult

MFP insista cu programul Prima Masina, in ciuda insuccesului

Ministerul Finantelor Publice (MFP) mentine si in 2017 programul Prima Masina, desi in cei doi ani de derulare nu s-a dovedit a fi unul de succes. Plafonul alocat pentru acest an va fi insa redus la jumatate fata de anul trecut, la 50 de milioane de lei, si finantat din banii neutilizati in 2016. Citeste mai mult

Opinii recente

de elvira buzac

"Buna ziua. In anul 2013 am incheiat un contract cu BCR, banca pentru locuinte. Timp de doi ani am primit prin posta notificari ..."

Facebook