Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

CJUE contesta rambursarea in transe a taxei auto

Autor: Conso |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Guvernul se pare ca nu are noroc cu taxa auto, indiferent cum s-a numit ea in multiplele variante in care a functionat pana in prezent. Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), dupa mai multe decizii prin care declara taxa neconforma cu principiile europene, ataca acum si procedura de rambursare in transe promovata de autoritatile romane.  

Astfel, o hotarare emisa recent de institutia europeana arata ca rambursarea esalonata a taxei auto pe durata a cinci ani, in transe de cate 20%, este neconforma cu principiile jurisprudentei europene, iar motivul invocat de guvernul roman, respectiv insuficienta fondurilor, este considerat inadmisibil. In concluzie, Curtea sustine ca restituirea trebuie sa fie integrala.

Hotararea pronuntata de CJUE pe 30 iunie 2016 reprezinta o hotarare preliminara in cauzele C-200/14 Campean si C-288/14 Ciup prin care constata ca rambursarea esalonata a taxei auto de catre guvernul Romaniei, pe motiv de insuficienta a fondurilor bugetare, incalca trei principii ale jurisprudentei europene, respectiv principiul cooperarii loiale, al echivalentei si al efectivitatii.

Decizia Curtii Europene vine dupa ce, in aprilie 2016, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis procedura de restituire a taxelor auto (taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii), dupa ce acestea au fost declarate, pe rand, neconforme de CJUE. Procedura prevede ca taxele sunt returnate pe durata a cinci ani, in cate doua transe anuale.


Pe de alta parte, legislatia privind returnarea acestor taxe prevede ca daca proprietarul decide sa vanda masina pentru care a solicitat, si i s-a aprobat, rambursarea taxei, insa inainte de a si incasa integral suma aferenta, cumparatorul va fi obligat sa plateasca timbrul de mediu.

Insa probabil si aceste prevederi vor fi modificate avand in vedere ca, pe 9 iunie, CJUE a emis o alta decizie prin care statul roman este obligat sa restituie si timbrul de mediu (taxa auto in vigoare) pentru masinile second-hand.

Guvernul nu se da batut: lucreaza la o noua taxa si la o noua procedura de rambursare a celei vechi

Ministrul Mediului, Cristiana Palmer, a declarat deja ca Guvernul lucreaza la ''o noua varianta de taxa de timbru'', iar romanii care au platit pana acum aceasta taxa o vor putea recupera pe cale administrativa.

"Lucram la o noua varianta de taxa de timbru. Avem un grup de lucru si sper ca pana in toamna, cand reintram in activitatea intensa pe domeniul acesta, sa venim cu o varianta care sper sa fie mai echitabila pentru toata lumea si inclusiv pentru principiul "poluatorul plateste", care este de fapt fundamentul unei astfel de taxe", a afirmat Palmer.

Totodata, ministrul a precizat ca se lucreaza si la o solutie pentru cei care au platit deja aceasta taxa.

"Curtea Europeana de Justi?ie a declarat ca taxa este ilegala si pana acum oamenii trebuiau sa dea statul in judecata ca sa isi recupereze banii. Anul acesta eu am introdus in mod special si am lucrat cu colegii, am facut un ordin de ministru comun ca sa dam posibilitatea ca si pe cale administrativa sa se recupereze acesti bani de catre cetateni si vom vedea ce formula vom avea in final, care sa fie modalitatea de a returna banii", a mai spus ministrul.

In concluzie, avand in vedere istoria acestei taxe, se pare ca urmeaza noi variante de taxare pentru cei care isi cumpara o masina, apoi proceduri complicate de rambursare a acestora care, de cele mai multe ori, descurajeaza potentialii beneficiari. Astfel, statul incaseaza banii integral de la cei care platesc taxa, iar apoi ii ramburseaza esalonat celor care au timp si nervi sa infrunte procedurile incalcite si birocratia stufoasa.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Soferii care au platit taxele auto, buni de plata din nou

Sistemul care urmeaza sa inlocuiasca timbrul de mediu pe piata auto pare a prinde contur. Ministerul Mediului a elaborat un proiect, care presupune introducerea unor abtibilduri (stikere) colorate, care sa faca distinctia intre autoturisme in functie de nivelul de poluare al acestora. Citeste mai mult

Sperante pentru consumatorii europeni in scandalul Dieselgate

Consumatorii europeni, afectati de scandalul Dieselgate, in care este implicat producatorul auto Volkswagen (VW) ar putea primi sprijin pentru a obtine despagubiri. Dupa mai multe interventii ale oficialilor europeni pe aceasta tema, si Agentiile nationale pentru protectia consumatorilor dau semne ca vor sa se implice. Citeste mai mult

Opinii recente

de RBLSucks Daniel

"Foarte trista experienta. Pe langa faptul ca am stat aproximativ o ora in sediul din Pipera (adresa RBL este fictiva oricum), la secretariat ..."

Facebook