Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

ANPC ajuta clientii sa fie mai multumiti de banca lor

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Doi din cinci romani sunt nemultumiti de relatia cu banca lor, conform unui sondaj Kiwi Finance. Se invoca in special lipsa de transparenta a dobanzilor si a comisioanelor, comunicarea deficitara si calitatea slaba a serviciilor. Recentele masuri ale ANPC vor aduce insa un plus de valoare clientilor, sunt de parere reprezentantii Kiwi Finance.

Conform sondajului Kiwi Finance, 32% din respondenti sunt nemultumiti de banca lor in timp de 10% sunt foarte nemultumiti. Sondajul s-a realizat pe un esantion de peste 7500 de persoane din orase cu un numar de locuitori mai mare de 300.000 si implica o marja de eroare de +/- 3%.

Nemultumitii trebuie sa stie insa ca urmeaza sa se produca curand in bine. Pe 27 decembrie 2008 intra in vigoare ordonanta de urgenta promovata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului care aduce reglementari suplimentare in scopul unei acoperiri mai bune a paletei de drepturi pe care clientul le are in relatia cu banca.


"Costurile nu mai trebuie sa fie transferate in totalitate  in mod automat catre client. Si banca trebuie sa isi asume o parte din pierderi atunci cand este cazul", spune Mihail Meiu, director in cadrul ANPC. 

Acesta afirma ca prevederile noii ordonante nu vor mai da voie bancilor sa majoreze comisioane, taxe, tarife iar  clauzele contractuale referitoare la costuri  nu pot fi modificate pe perioada de derulare a contractului de credit decat in situatia in care si clientul este de acord.

De asemenea, rata dobanzii va trebui sa fie exprimata in functie de o formula stabilita in mod transparent si precizata clar in contract.

ANPC - scutul solicitantului de credit


Creditarea populatiei a cunoscut un boom semnificativ in ultimii ani, o data cu acordarea de credite de consum si mai ales ipotecare.

Cu toate acestea, bancile din Romania nu au adoptat nici acum un cod de etica la nivel de sistem, chiar daca majoritatea sunt detinute de institutii de credit din Europa Occidentala unde astfel de reglementari exista de ani buni.

"Pana la sfarsitul lunii martie vom avea un astfel de cod de conduita", a promis de curand Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatei Romane a bancilor.

De asemenea, in Romania inca nu a fost pus la punct nici mediatorul bancar - Ombudsman - institutie menita sa analizeze si sa solutioneze pe cale amiabila plangerile clientilor in raport cu bancile, inainte ca acestea sa ajunga la ANPC sau in instanta.

In aceasta situatie, ultima ordonanta de urgenta promovata de ANPC si contrasemnata de guvernatorul BNR reprezinta o actiune salutara, menita sa aduca mai multa transparenta in piata si sa ofere un sprijin real clientilor in relatia cu banca.

"Clientii nu se vor mai trezi cu dobanzi modificate peste noapte sau cu comisioane introduse pe parcursul derularii imprumutului si nici nu vor fi redirectionati catre conditiile generale de afaceri ale bancii", sustine directorul Meiu.

Practic, toate costurile, inclusiv cele aferente administrarii unui cont curent obligatoriu, vor fi trecute in contract iar clientului i se va oferi, inainte de a lua decizia de a se imprumuta sau nu, un exemplar al acestuia pentru a-l putea studia in detaliu.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Consumatorii de servicii financiare vor sa participe la seminarele INM pe drept bancar

Consumatorii de servici financiare din Romania solicita Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) posibilitatea de a participa la seminarele organizate de Institutul National al Magistraturii (INM) cu BNR pentru instruirea magistratilor in drept bancar. In plus, se solicita inregistrarea intalnirilor si publicarea lor pe site-ul institutiei. Citeste mai mult

ANPC castiga definitiv procesul cu Alpha Bank pe clauze abuzive

Alpha Bank a pierdut definitiv un proces pe clauze abuzive cu ANPC, dupa ce Curtea de Apel Bucuresti a respins apelul bancii. In acest conditii, institutia de credit este obligata sa elimine mai multe clauze privind dobanzile si comisioanele din contractele de credit de consum incheiate inainte de 2010. Citeste mai mult

Opinii recente

de Lidia Predescu

"Buna ziua ! Sa descriu experienta cu brd finance. . Am facut o rata la brd finance in magazinul dedeman pentru achizitionare materiale constructii. . bun totul ..."

Facebook