Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

De la Rabla la Dacie pe banii Statului

Autor: Laurentiu Diaconu |

Publicat in: Credite auto & leasing

 
De la Rabla la Dacie pe banii Statului De la Rabla la Dacie pe banii Statului

De cand guvernul german a introdus propria varianta de program Rabla, vanzarile Dacia ating niveluri record. Prima de 2500 euro de harb face modelele romanesti si mai atragatoare. In curand, Logan si Sandero vor da tonul pe strazi. Analistii sunt nemultumiti. Clientii in schimb, mai fericiti ca niciodata. Care sunt motivele? Aflati aici.

Sunt un roman stabilit in strainatate. De Paste am fost la Slujba de Inviere la Biserica romaneasca din orasul german Koln. De fiecare data cand aud vorbindu-se romaneste pe strada intorc capul instantaneu si caut pe buze miscari care denota acele cuvinte familiare. Dar imaginea stradala care ma face sa zambesc cel mai des este cea a unei Dacii. Deseori imi aduc aminte de Tanta, prima mea masina, o Dacie Break alb-galbuie din 1989 cu patru viteze, si ma gandesc ca “bunicuta” ar fi mandra de succesul pe care “nepotii” ei – Logan si Sandero – il au in prezent pe piata din Germania.

In 2008, Dacia Logan MCV (varianta break) s-a vandut neasteptat de bine. Uimitor de-a dreptul a fost faptul ca “romanul ieftin” (asa cum este numit uneori modelul in presa germana) a intrecut la vanzari modelul Volkswagen Passat in tara lui natala. Rezultatul partidei din 2008 este urmatorul: 15.577 la 14.072 de unitati comercializate. Pe forumuri, germanii vorbesc despre Dacia ca fiind noua si adevarata “masina a poporului” (trad. Volkswagen). Unii isi lauda compatriotii care “in sfarsit s-au trezit si nu mai dau bani pe masini cu preturi exagerat de mari”. Si cu toate ca dealerii Dacia nu se plangeau deloc de vanzari, guvernul german le-a dat o mana de ajutor atat de generoasa, incat agentii comerciali au ajuns sa faca ore suplimentare in mod regulat.

Multumim Berlin!


Confruntat cu efectele crizei financiare si economice, sectorul auto german si-a activat lobby-istii. Acestia au facut presiuni asupra statului pentru un pachet de masuri care sa stimuleze vanzarile de masini in Germania. Rezultatul a fost cel mai de succes program de salvare a industriei auto din intreaga lume, iar reteta nici macar nu este “made in Germany”: Programul Rabla. Dar pe nemteste!

Rabla federala este raspunzatoare de cresterea vanzarilor auto cu 40% in ultimele luni. Programul a avut efecte atat de neasteptate, incat guvernantii s-au vazut obligati sa tripleze fondurile alocate de la bugetul central de la 1,5 la 5 miliarde euro. Atat de numeroase au fost cererile depuse de clienti doritori sa-si innoiasca parcul auto personal, incat cele 600.000 de locuri prevazute initial s-au epuizat in doar cateva luni de la lansarea programului. Suplimentarea fondurilor inseamna o crestere la doua milioane de locuri potential disponibile, din care deja au fost rezervate 1,2 milioane pana in luna aprilie.

Pe scurt: eligibil este orice posesor al unei masini inmatriculate in Germania de cel putin noua ani de zile, dispus sa renunte la aceasta in favoarea depozitelor de fier vechi si sa achizitioneze un autovehicul nou cu emisii reduse de noxe. Diferenta notabila fata de varianta romaneasca a Rablei este ca guvernul nu a alocat un contingent limitat fiecarei marci.

Rabla – cel mai bun prieten al Daciei


Vanzarile Dacia au crescut dramatic de cand Berlinul scoate bani din buzunarul public. In luna febuarie, marca romaneasca se vindea atat de bine incat pe piata germana au trebuit sa fie aduse masini care nu se vindeau in Rusia pentru ca fabrica Dacia nu facea fata comenzilor. Inaintea erei Rabla, Sandero atingea vanzari de 80 de unitati saptamanal. Dupa Rabla, gurile au inceput sa se caste rand pe rand. Mai intai la sefii Renault, apoi la managerii concurentei, iar in final pe fetele analistilor din piata auto. Pentru ca Sandero a vandut 1000 de exemplare saptamanal.

Calculul e simplu. Sa scadem 2500 euro oferiti de statul german din valoarea unui model Mercedes de peste 25.000 euro. Se simte? Da, oarecum. Dar cum arata aceeasi operatiune matematica luand ca valoare de pornire pretul de 7500 euro al unui Sandero? Bingo! Care client german nu se va gandi extrem de serios la achizitionarea unei masini noi cu doar 5000 euro?! Chiar si vicepresedintele concernului Renault, Patrick Pelata, a declarat ca decizia de a stopa productia la fabrica de la Pitesti a fost luata “inainte ca noi sa stim de efectul din Germania”.

In gura presei: laude; In topul clientilor: locul 5

Diferiti analisti economici au acuzat in presa germana faptul ca programul Rabla sprijina locurile de munca din strainatate si ca nu ajuta cu nimic piata muncii autohtona (germana). Criticii considera ca guvernul de la Berlin nu s-a gandit bine la acest efect “advers” al initiativei. Problema este insa ca in interiorul Uniunii Europene, Germania nu putea face nimic in acest sens. Protectionismul nu este acceptabil pe piata comunitara. Asadar Berlinul nu poate restrictiona in vreun fel acordarea primei de casare pentru autoturismele vechi, conditionand-o de achizitia unui produs german. Asa cum Dacia are succes in Germania, marcile nemtesti profita la randul lor de Rabla frantuzeasca si asa mai departe.

Presa de specialitate are insa cuvinte de lauda la adresa gamei Logan si Sandero. Cateva exemple de evaluari extrem de pozitive gasiti la finele acestui articol. Dar nu numai jurnalistii sunt impresionati de performantele modelelor Dacia, ci mai ales clientii, acei germani care au incalcat toate tabu-urile si au decis sa-si cumpere, cu ajutorul primei de casare sau nu, un “made in Romania”. Automobil Clubul German (ADAC), o instanta de temut in Germania si intreaga Europa, a realizat, ca in fiecare an, asa numitul Studiu al satisfactiei clientilor. Marca Dacia se claseaza in 2008 pe locul al cincelea in preferintele germane, fiind surclasata, in ordine, doar de Subaru, Jaguar, Porsche si Honda.

Dacia are asadar si ceva de oferit clientilor, nu este doar un profitor nerusinat al programelor de ajustare conjuncturala lansate de guvernul german. Iar la unul din dealerii Renault din orasul Bruhl, luat cu asalt de doritorii de Dacii, managerul a fost obligat sa angajeze o studenta care sa imparta cafea oamenilor de la coada. Sa mai spuna analistii ca Rabla germana creeaza locuri de munca numai in Romania... 

Presa germana despre modelele Dacia:

AUTO BILD (11.07.2008)

Nu, nimic nu pare la Sandero ieftin sau penibil, modelul nu are un aer de masina la care s-a economisit mai peste tot. (...) La un rulaj realist de 12.000km pe an, modelul romanesc merge practic pe gratis trei ani de zile inainte de a ajunge sa aiba costurile unui Polo”.


AUTOStraßenverkehr (03.09.2008)

Dupa un test de 100.000 km, Dacia Logan atinge performante de invidiat: nu a avut defectiuni de niciun fel, este economicos, nu are costuri ridicate de intretinere si nu pierde prea mult din valoare. Adevaratul Volkswagen!”


AUTO BILD (09.01.2009)

Cautati o masina pentru evadarea din criza? Noi avem un candidat ideal: Dacia Logan MCV. (...) Usile de acces la portbagaj impresioneaza la magazinul de materiale de constructii, cele sapte locuri (dotare optionala) sunt utile la aniversarea copilului, iar la un volum maxim de incarcare de pana la 2350 de litri puteti ascunde lejer toata criza financiara si scapa de griji”.

Laurentiu Diaconu-Colintineanu este redactor la postul de radio Deutsche Welle.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Noi tichete pentru Rabla

Programul Rabla Clasic 2016 a fost suplimentat cu 3.538 de tichete, in valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, exclusiv pentru persoanele fizice. Aceasta este a treia suplimentare din acest an. Totodata, termenul de inscriere si de depunere a dosarelor a fost prelungit pana la data de 10 decembrie 2016, a anuntat Ministerul Mediului. Citeste mai mult

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator. Citeste mai mult

Opinii recente

de DORINA PARASCHIVA GEORGE

"Sunt complet nemultumita de serviciile acestei banci, singurul motiv pentru care inca sunt client al acestei banci este datorita angajatorului care lucreaza cu ..."

Facebook