Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Modalitatile de recuperare a TVA pentru bunurile achizitionate din strainatate

Autor: Bianca Vlad |

Publicat in: IMM

 

Incepand de la 1 ianuarie 2010, Comisia Europeana a hotarat schimbarea procedurii de rambursare a TVA intre statele membre, dand posibilitatea depunerii in format electronic a cererilor de rambursare la autoritatea statului de rezidenta, care va transmite ulterior solicitarea catre autoritatile statului membru de rambursare.

Sunt situatii in care companiile din Romania achizitioneaza bunuri sau servicii (de exemplu: servicii educationale - training, lucrari asupra bunurilor mobile corporale – reparatii, prelucrari, servicii hoteliere, etc) de la furnizori / prestatori stabiliti in state membre ale Uniunii Europene sau chiar din afara UE si pentru care acesti furnizori sunt obligati sa colecteze TVA din statul respectiv.

Pentru a nu reprezenta un cost pentru companiile in cauza, acestea trebuie sa-si recupereze taxa platita de la autoritatile fiscale din statul de rezidenta al furnizorului / prestatorului.

Tocmai pentru a evita astfel de costuri, este important de stiut ca legislatia europeana, implementata si in legislatia nationala, permite recuperarea TVA platita de companii in strainatate (din state membre, cat si din anumite state terte).

Tari din care se pot recupera taxele platite

Pentru a demara procesul de restituire, companiile trebuie sa urmeze procedurile specifice prevazute de legislatia in vigoare, iar in cazul recuperarii TVA din state terte trebuie sa se asigure in plus si de existenta acordurilor de reciprocitate incheiate de Romania, care la acest moment are astfel de acorduri numai cu Elvetia (pentru orice servicii si bunuri) si Turcia (aria este restransa in acest caz la anumite bunuri si servicii). 

In ceea ce priveste procedura de restituire, aceasta difera in functie de legislatia statului in care se solicita rambursarea, dar trebuie avut in vedere si statul membru in care solicitantul este stabilit. Respectiv, daca acesta este stabilit intr-un stat membru sau nu. Ca atare, o companie romaneasca poate recupera taxa platita in orice alt stat membru al Uniunii Europene si poate recupera taxa platita intr-un stat cu care Romania are semnat un acord de reciprocitate in acest sens.

Procedurile de restituire a TVA se pot dovedi greoaie in practica, functie de nivelul de birocratie al fiecarei tari, de legislatia in vigoare, de resursele financiare ale tarii respective, etc. Mai exact, majoritatea statelor membre solicita ca cererile de rambursare si documentele ce vin in sprijinul solicitarii sa fie depuse in limba lor oficiala, la un anumit sediu al autoritatilor fiscale (nu intotdeauna usor accesibil nerezidentilor), in format fizic, etc, fapt ce ingreuneaza procesul de rambursare efectiv (adica, depunerea cererilor, analiza documentelor si tranzactiilor in cauza, colaborare cu autoritatile, etc).

Mai mult decat atat, majoritatea autoritatilor fiscale solicita prezentarea de documente in original (de ex. facturile de achizitie, documentele de plata, contracte, etc) in scopul acordarii rambursarii de TVA. Acest aspect duce de cele mai multe ori la renuntarea la cererea de rambursare, deoarece companiile risca fie amenzi mari, fie riscuri de nedeductibilitate (nu numai a TVA cat si a cheluielilor cu serviciile / bunurile pentru care se solicita rambusarea), in cazul in care si autoritatile din tara de rezidenta solicita pe parcursul controalelor aceleasi documente in original.   

Comisia Europeana a simplificat procedura

Datorita nevoii resimtite atat de mediul de afaceri, cat si de autoritatile fiscale de a usura procesul de rambursare, Comisia Europeana a hotarat schimbarea procedurii de rambursare intre statele membre (nu si cea aplicabila intre state membre si terte), care va fi simplificata si modernizata incepand cu 1 ianuarie 2010, dand posibilitatea utilizarii mijloacelor tehnice moderne.

Schimbarea principala consta in faptul ca cererile de rambursare se pot depune in format electronic la autoritatea statului de rezidenta, care va transmite ulterior solicitarea catre autoritatile statului membru de rambursare. Astfel se elimina interactiunea companiei cu autoritatile dintr-un alt stat membru care poate genera costuri suplimentare, dar si probleme la nivel de comunicare.

Mai mult decat atat natura bunurilor/serviciilor cuprinse in cerere se descrie conform unor coduri prestabilite, precum: (1) combustibil, (2) inchiriere de mijloace de transport, (4) taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor, (5) cheltuieli de deplasare, de exemplu cu taxiul sau cu mijloacele de transport public, etc.

Statul membru de rambursare poate solicita totusi oricand informatii suplimentare, pe care le considera necesare solutionarii cererii aflate in analiza, cum este si in cazul procedurii actuale.

Termenul limita pentru depunerea cererii este 30 septembrie

Cat priveste termenul limita de depunere a cererii de rambursare, si acesta se va schimba de la 30 iunie a anului urmator perioadei in care taxa pentru care se solicita rambursarea a fost achitata, la 30 septembrie a aceluiasi an.

Noutatea consta in faptul ca autoritatile fiscale din statul de rezidenta al solicitantului vor analiza intr-o prima faza cererea de rambursare, aceasta fiind inaintata ulterior spre solutionare autoritatilor din statul membru de rambursare. Statul membru de rambursare va comunica solicitantului decizia de aprobare sau, dupa caz, respingere a rambursarii in termen de 4 luni de la data primirii cererii de rambursare.

Totusi, chiar daca se doreste simplificarea unor procese care in ultimii doi ani s-au dovedit destul de laborioase, autoritatile fiscale din Romania nu au implementat inca aplicatia electronica in baza careia se poate obtine rambursarea de TVA. Totusi, aceasta procedura de restituire a TVA este prezentata si in legislatia nationala cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2010.

Cat priveste companiile din Romania care se gandesc sa solicite rambursarea TVA in diverse state membre, venim cu o veste buna si le anuntam ca autoritatile fiscale din alte state membre au publicat deja cadrul legal necesar implementarii acestei proceduri de rambursare simplificata. Aceste state membre sunt: Austria, Germania, Marea Britanie, Portugalia, Malta si Grecia, urmand ca in urmatoare perioada si alte state membre sa faca acelasi lucru.

Bianca Vlad este manager in cadrul departamentului Taxe Indirecte - TVA la PricewaterhouseCoopers Romania.

Alte articole din IMM

IMM

Reguli noi pentru PFA din 2017

Regulile pentru functionarea persoanelor fizice autorizate (PFA) si a intreprinderilor individuale (II) se schimba din prima luna a anului viitor, insa entitatile de acest gen vor avea la dispozitie doi ani pentru a se conforma noilor reglementari. Acestea prevad limitarea numarului obiectelor de activitate si a angajatilor pentru aceste firme. Citeste mai mult

Propuneri CE pentru reforma sistemului bancar

Comisia Europeana a anuntat un pachet cuprinzator de reforme menite sa consolideze sistemul bancar european, astfel incat acesta sa poata sprijini in continuare economia reala. Se urmareste, in special, marirea capacitatii bancilor de a finanta IMM-urile si infrastructura, dar si o reglementare proportionala a bancilor mici. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook