Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Datele eronate transmise la Biroul de Credit aduc amenzi bancilor

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

In cursul lunii aprilie, autoritatea pentru protectia datelor pesonale a amendat UniCredit Tiriac Bank cu 1.000 lei deoarece nu a dat curs solicitarii unui client de a-i fi sterse datele eronate transmise catre Biroul de credit. Este a doua banca amendata pe acest motiv dupa ce, in 2006, Raiffeisen Bank a platit 2.000 lei.
 
Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a efectuat o investigatie la UniCredit Tiriac Bank, in urma unei plangeri venite de la un client al bancii.
 
Acesta semnala faptul ca banca nu a dat curs solicitarii sale de stergere a raportarii eronate din baza de date a Biroului de Credit, desi ceruse acest lucru inca din decembrie 2007.
 
In urma investigatiei, ANSPDCP a concluzionat ca banca a savarsit o contraventie in cazul prelucrarii datelor personale ale clientului, deoarece nu i s-a respectat acestuia din urma dreptul de interventie. In consecinta, banca a fost amendata cu 1.000 lei.
 
"UniCredit Tiriac Bank a contestat procesul verbal de contraventie intocmit de ANSPDCP in luna aprilie 2008. Aceasta este o situatie singulara,  banca  nemainregistrand pana in prezent reclamatii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal", au declarat oficialii bancii.
 
Doar doua banci au fost amendate
 
Conform reprezentantilor ANSPDCP, in ultimii ani au fost facute investigatii la mai multe banci cu privire la raportarile eronate catre Biroul de credit. Totusi doar doua au fost amendate.
 
In afara de UniCredit Tiriac Bank, in 2006 Raiffeisen Bank a fost sanctionata cu o amenda de 2.000 lei deoarece nu a modificat, in urma cererii unui client, datele cu care il raportase in mod eronat catre Biroul de credit. Banca nu a contestat decizia autoritatii in justitie si a platit amenda.
 
In cazul celorlalte banci, fie plangerile nu au fost intemeiate, fie reclamantul s-a adresat direct la autoritate pentru a-si solutiona cererea.
 
Notificare cu 15 zile inainte de a fi raportat
 
Conform procedurii, cei care afla ca sunt inscrisi cu date gresite in baza de date a Biroului de credit trebuie sa se adreseze mai intai bancii care a facut raportarea. Daca in 15 zile nu i se va da curs solicitarii, de abia atunci se pot adresa la ANSPDCP.
 
In plus, din luna februarie 2008, bancile sunt obligate sa anunte clientii inainte de a-i raporta la Biroul de credit cu 15 zile in avans, conform Deciziei 105 din 2007 a ANSPDCP.
 
Si inainte de aparitia acestei decizii, Legea 677/2001 prevedea aceeasi obligatie,  fara insa a impune un termen minim. Dar, in destule cazuri, nu se respecta aceasta cerinta si clientii erau raportati fara a fi in prealabil anuntati de banca.
 
"In timp, am primit multe plangeri de la persoane care fie nu fusesera notificate inainte de a le fi trimise datele catre Biroul de Credit, fie fusesera raportate pentru sume minore, chiar sub 10 lei", ne-a declarat Simona Zanfir, consilier la Biroul Juridic si Comunicare din ANSPDCP.
 
Daca in cazul notificarii obligatorii, reglementarile au fost intarite prin Decizia 105, cuantumul restantei, de 10 lei, pentru care clientii bancilor sunt raportatati la Biroul de credit nu poate fi modificat de autoritate.
 
"Speram sa primim si ajutorul ANPC pentru schimbarea plafonului minim deoarece aici nu mai este vorba despre o data personala", a precizat Simona Zanfir.
 

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Insolventa persoanelor fizice se amana, din nou

Aplicarea Legii insolventei persoanelor fizice, prevazuta pentru data de 1 august, se amana din nou, din cauza faptului ca nu a fost dezvoltata infrastructura necesara procedurilor prevazute de lege. Guvernul urmeaza sa aprobe un act normativ in acest sens in viitoarea sedinta. Citeste mai mult

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Surdeanu

"Am cumparat un imobil care are facut un open space. Dupa ce Brd ne-a tinut cu vorba vreo 5 sapt, dosarul ne-a fost ..."

Facebook