Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Teraplast se asteapta la conditii dificile pe piata si in acest an

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Investitii

 

Teraplast (TRP) a obtinut in 2009 un profit net de 11,4 milioane lei, in scadere cu 41% fata de cel realizat in 2008, pe fondul unor rezultate mai slabe din activitatea operationala. Nu este de asteptat ca rezultatele companiei sa cunoasca o imbunatatire semnificativa in acest an, care se contureaza a fi unul dificil.

Cifra de afaceri neta a procesatorului de PVC, Teraplast a scazut cu numai 2%, ajungand la 190,5 milioane lei in 2009. Declinul a fost mai lent decat cel al pietei pe care activeaza compania, care a suferit scaderi de pana la 25%-35%.

In schimb, cheltuielile de exploatare s-au majorat cu 3%, din cauza:

          •  majorarii cheltuielilor cu amortizarea, aferente investitiilor puse in functiune; 
          •  costurilor cu relocarea;
          •  cresterii cheltuielilor cu omologarea de noi produse;
          •  cheltuielilor mai mari cu marfurile si cu prestatiile externe.

“Concurenta agresiva a fost un alt factor care a influentat puternic profitabilitatea companiei. Explicatia acestei situatii este data de faptul ca in 2009 cererea a fost mai redusa, iar in acest context a existat o presiune mai mare pe pretul de vanzare in piata”, se arata in raportul companiei.

Actiunile sunt evaluate destul de scump

In consecinta, profitul operational (EBITDA) a coborat de la 33,7 milioane lei in 2008 la 25,4 milioane lei in 2009.
Tot cu 40% s-a diminuat si profitul net al companiei, care a ajuns la 11,4 milioane lei. In aceste conditii, rentabilitatea capitalurilor proprii a scazut de la 13,7% in 2008 la 7,7% in 2009.

Avand in vedere ultimul pret de inchidere al actiunilor Teraplast (0,6 lei), ele sunt evaluate acum pe bursa la un indice PER (rapotul dintre pret si profitul pe actiune) mai mare de 15.  Nivelul este destul de inalt si ar putea fi justificat daca investitorii anticipeaza o majorare a profitului in perioada urmatoare.

Investitiile vor continua si in 2010

Investitiile realizate de Teraplast in 2009 s-au ridicat la 35,7 milioane lei, fiind cu 20% mai reduse decat in 2008. Proiectele au fost prioritizate, fiind amanate doar cele care nu aveau un impact major asupra parametrilor tehnico-economici ai companiei.

Teraplast a terminat in proportie de 90% relocarea capacitatilor de productie din Bistrita, la Saratel. Au fost finalizate constructia si utilarea fabricii si a depozitului de poliolefine, s-a relocat fabrica de profile (constructii si tamplarie) si a fost demarata productia de profile cu patru camere, ecologice.

Stocurile au inregistrat o crestere cu 34% in 2009, compania luand decizia sa stocheze mai multa materie prima, pe fondul unui deficit pe piata. In acest fel, s-a reusit sa se contracareze fluctuatiile de pret. In paralel, s-au majorat si stocurile de produse finite, ca urmare a dezvoltarii diviziei de vanzari. Creantele societatii s-au majorat cu peste 30%, din cauza lipsei lichiditatilor din piata.

In 2010, compania se asteapta la un mediu economic dificil, cel putin in prima parte a anului, care va afecta principalele piete pe care activeaza compania. Teraplast isi propune continuarea programul de investitii, in conditiile unui control strict la costurilor si mizeaza in special pe reluarea cererii in sectorul de infrastructura. In segmentul proiectelor rezidentiale si nonrezidentiale, nu sunt estimate evolutii mai bune decat cele de pana acum.

Alte articole din Investitii

Investitii

Posibila listare la BVB, dupa trei ani de la ultima incercare

Investitori la Bursa vor avea, din a doua jumatate a acestei luni, o noua oportunitate de investitii. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat listarea operatului de servicii de sanatate, Medlife, la bursa de la Bucuresti prin vanzarea a 8,8 milioane de actiuni. Citeste mai mult

Instrument de promovare pentru companiile listate

Bursa de Valori Bucuresti (BVB) isi diversifica modalitatile de promovare a companiilor listate in fata investitorilor. Institutia pregateste lansarea unui portal care va contine informatiile referitoare la o companie grupate in acelasi loc. In plus, acestea vor fi extinse fata de cele existente in prezent. Citeste mai mult

Opinii recente

de Delia Chi

"Putine sucursale care sa vina in ajutorul si beneficiul clientilor. De asemenea, moduri greoaie de interactiune si acces la servicii (vezi schimbarile de ..."

Facebook