Introducerea taxei pe poluare a facut ca masinile cumparate in leasing sa se inmatriculeze cu intarziere, din cauza deficientelor din administratia fiscala. Procedura de plata amana in cele mai multe cazuri cu o saptamana momentul in care cumparatorul poate intra in posesia masinii.
Aparitia taxei de poluare a fost insotita de o procedura de plata mai complicata a acesteia. Totul porneste de a modul de calcul, sau mai exact, de la cine face calculele.
«In prezent, responsabila pentru calculul acestei taxe este autoritatea fiscala. Inainte, responsabilitatea revenea titularilor, administratia fiscala avand doar rolul de a verifica», spune Marian Niculescu, director general adjunct la BRD Sogelease.
Legislatia defavorizeaza leasingul auto
De aici apar intarzierile si birocratia. Proprietarii trebuie sa depuna la fisc mai multe documente, in baza carora functionarii publici sa calculeze taxa datorata. Persoanele trebuie sa prezinte, in copie si original, cartea de identitate a autovehiculului, iar pentru masinile rulate din strainatate, si un document care sa ateste data primei inmatriculari si rezultatul expertizei tehnice de la RAR.
Administratia fiscala nu calculeaza insa pe loc nivelul taxei. Decizia fiscala se emite in maxim 2 zile lucratoare pentru persoanele fizice si juridice, iar pentru masinile luate in leasing – in cel mult 5 zile lucratoare.
Adriana Ahciarliu, secretar general la Asociatia de Leasing Bancar, considera ca acest lucru reprezinta o discriminare, iar termenul limita pentru companiile de leasing ar trebui sa fie tot de 2 zile lucratoare, ca in cazul oricarei persoane juridice.
Fiscul amana decizia 7 zile
In realitate, «la contractele de leasing, trec 11-12 zile pana se emite decizia, astfel ca intarzierile sunt de 7 zile in medie. In plus, termenul de 5 zile lucratoare nu include ziua in care s-a depus dosarul si ziua in care s-a emis decizia», spune Marian Niculescu.
Din acest motiv, clientii intra mai tarziu in posesia masinilor, iar unii dintre ei ajung sa reclame companiile de leasing la oficiile pentru protectia consumatorului, desi acestea nu au nici o vina.
«Au fost clienti care n-au vrut sa astepte procedura si au cerut imputernicire pentru a-si plati siguri taxele. S-a reusit uneori chiar plata in aceeasi zi», afirma Niculescu.
Trebuie spus ca nici statul nu castiga de pe urma noului mod de plata a taxei. «Din discutiile avute cu ANAF, am constatat deficiente in alocarea fondurilor. Nu au capacitatea de a strange in timp util acesti bani”, subliniaza oficialul BRD Sogelease. In plus, administratia fiscala consuma ineficient resursele alocate pentru a calcula taxa.
Taxarea masinilor la prima inmatriculare a avut un efect negativ asupra pietei de leasing, spune Adriana Ahciarliu. Conform datelor asociatiei, ponderea finantarilor pentru masini a scazut de la 76% in 2006 (cand nu era nici o taxa) la 71% in 2008.
In prezent, 94% din finantarile de leasing auto sunt contracte pentru masini noi. Iar, aceste autoturisme sunt tocmai cele pentru care taxa platita la inmatriculare este mai mare decat in trecut.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News