Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Bancile isi sporesc portofoliul cu carduri emise ilegal

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Carduri

 

Conturile bancare deschise fara acceptul clientului pot aduce amenzi importante bancilor. Angajatii trebuie sa stie ca firma la care lucreaza nu are voie sa intermedieze emiterea de carduri de salariu fara a avea acceptul scris al fiecarui angajat in parte.

In Romania, practica prin care fiecare companie lucreaza cu o anumita banca este atat de bine impamantenita incat atunci cand te angajezi trebuie obligatoriu sa iti deschizi un nou cont la banca respectiva, pentru virarea salariului.

In acest mod, nu putine sunt situatiile in care romanii au in portofel 4-5 carduri, de la banci diferite, ca dovada a schimbarii dese a locului de munca. Practica de a primi o data cu noul post si un nou card a devenit atat de cunoscuta incat unii proaspeti angajati se trezesc cu carduri emise fara sa fi semnat, macar simbolic, o cerere in acest sens.

Bancile trebuie sa obtina acordul clientilor

Conform legislatiei in vigoare, bancile nu au voie sa deschida conturi sau sa emita carduri fara a avea din partea viitorului client o cerere scrisa si semnata in acest sens. Acest lucru este valabil chiar si despre o companie cu peste 1.000 de angajati, carora o anumita banca trebuie sa le emita carduri de salarii.

Fiecare salariat trebuie sa semneze o cerere individuala prin care isi da acordul in vederea deschiderii unui cont bancar si emiterii unui nou card. Aceasta regula este stabilita de catre Autoritatea Nationala pentru Supravegherea Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) prin Legea nr. 677/2001.

Articolul 20 din respectivul act normativ stipuleaza ca bancile au dreptul “sa deschida un cont bancar pentru persoanele fizice sau sa furnizeze servicii bancare numai in baza acordului expres si neechivoc, exprimat in scris al persoanei in cauza”.  Iar, daca solicitarile sunt transmise de catre o companie, banca trebuie sa se asigure ca fiecare angajat a semnat cererea de deschidere.

Mai mult, chiar si dupa ce aceste carduri sunt emise, daca banca doreste sa propuna angajatilor respectivei companii noi produse nu poate trimite cereri precompletate cu datele personale.

Teoria e buna, practica ne omoara

Chiar daca legislatie exista, nu inseamna ca se si aplica. Acest lucru a fost simtit pe propria piele de domnul Iordachescu din Galati.

“In vara anului 2008, firma la care lucram, Navrom Centrul de Afaceri din Galati a deschis doua conturi pe numele meu fara sa semnez nimic, la Piraeus Bank, unde a si virat drepturile mele banesti. Am cerut explicatii bancii, privind deschiderea unui cont fara acceptul meu si mi-a raspuns ca nu mi-au folosit datele personale deoarece acestea i-au fost furnizate de firma si au intrat automat in baza de date si banii din conturi sunt la dispozitia mea oricand”, a scris d-nul Iordachescu la Vocea Clientului pe Conso.ro

Sesizati, inspectorii ANSPDCP au intreprins o actiune de control la banca in urma careia au decis aplicarea unei amenzi de 3.000 lei.

“Fapta constituie contraventie de prelucrare nelegala de date personale, prevazuta de art. 32 din Legea nr. 677/2001. In consecinta, Piraeus Bank Romania a fost sanctionata contraventional cu suma de 3.000 lei”, au precizat pentru Conso.ro reprezentantii Autoritatii.

Totodata, autoritatea a dispus si inchiderea contului si returnarea tuturor sumelor virate de catre angajator.

Ce pot face clientii care se trezesc cu un cont deschis fara voia lor?

Salariatii trebuie sa stie ca firma la care lucreaza nu are voie sa le impuna deschiderea unui nou cont, la o anumita banca, pentru virarea salariului.

Chiar daca insa acest lucru este agreat, angajatii trebuie sa semneze o cerere individuala de deschidere a contului.

In cazul in care se constata ca banca a deschis un cont sau a emis un card fara a avea acceptul scris al clientului, angajatul poate face o reclamatie catre centrala bancii in cauza iar, daca situatia nu este rezolvata pe cale amiabila, se poate face o sesizare la ANSPDCP.

In plus, daca dupa incetarea relatiilor contractuale cu o companie, nu mai utilizati cardul de salariu, este recomandabil sa il inchideti. Daca el ramane activ, banca percepe in continuare comisioane de administrare, chiar daca instrumentul nu mai este utilizat. Iar, la momentul expirarii, un nou card va fi emis automat.

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook