Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Companiile vor putea face reclamatii pentru transferurile bancare

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: IMM

 

Protectia consumatorului se va extinde si in zona transferurilor bancare efectuate de catre companii, care vor putea reclama bancile daca serviciile furnizate sunt deficitare. Noul cadru legistativ urmeaza sa intre in vigoare pana in noiembrie 2009. Principala problema este ca nu s-a gasit institutia care sa se ocupe de rezolvarea plangerilor.

Directiva Serviciilor de Plati, adoptata la nivelul Uniunii Europene, constituie baza legala pentru crearea unei piete unice a platilor la nivel european. Obiectivul principal este sa permita efectuarea de transferuri bancare intre statele membre la fel de usor, sigur si eficient ca si cele nationale.

Transpunerea legislatiei europene se realizeaza in cooperare de BNR, Ministerul  Finantelor Publice, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si Departamentul de Afaceri Europene (DAE) din cadrul Guvernului si trebuie finalizata pana la 1 noiembrie 2009.

Fiecare stat membru trebuie sa adopte masurile necesare pentru a garanta ca prevederile Directivei sunt respectate, iar reclamatiile de la consumatori si sanctiunile privind serviciile de plata vor fi administrate de catre autoritati imputernicite.


In cazul persoanelor fizice, ANPC are rolul sa asigure ca drepturile lor sunt respectate. Autoritatea are un rol mai complex si supravegheaza deja modul in care se respecta totalitatea drepturilor consumatorilor de servicii financiare, nu numai cele privind platile.

"Am aparut dintr-o necesitate deoarece nu mai era nimeni care sa vrea sa se ocupe de acest domeniu (n.r. drepturile consumatorilor de servicii financiare)", a precizat Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.


Se cauta un supraveghetor!



In cazul clientilor companii, lucrurile nu sunt insa la fel de clare, cel putin in domeniul platilor, unde noua directiva impune existenta unei institutii publice care sa vegheze si la respectarea drepturilor acestora.

Autoritatile romane nu s-au hotarat pana in prezent cine va supraveghea respectarea prevederilor Directivei si cine va asigura dialogul intre banci si clientii companii.

"La mijlocul lunii mai, va fi publicat spre dezbatere publica textul actului normativ privind transpunerea Directivei in legislatia nationala. Din acesta vor lipsi anumite aspecte, daca nu reusim sa le rezolvam pana atunci, respectiv  relatia consumatorilor persoane juridice cu bancile privind platile", a precizat Rodica Lupu, consilier in cadrul DAE.


Bancile vor putea fi sanctionate



Conform Directivei, fiecare stat membru trebuie sa stabileasca regimul sanctiunilor aplicabile bancilor, in cazul incalcarii legislatiei, si de asemenea, trebuie sa garanteze ca acestea vor fi aplicate.

Mai mult, sanctiunile trebuie sa fie efective, nu doar avertismente, sa fie proportionale cu abaterea constatata si cu efect de descurajare.

Odata cu nivelul sanctiunilor, fiecare stat membru are sarcina sa stabileasca si autoritatea competenta care va supraveghea aplicarea legislatiei si sa instiinteze Comisia Europeana cu privire la acest aspect pana la 1 noiembrie 2009.

Alte articole din IMM

IMM

PwC incaseaza o noua amenda record pentru nereguli contabile

Marile companii de consultanta sunt, din nou, in atentia institutiilor de supraveghere. De data aceasta este vorba de PricewaterhouseCoopers (PwC), care a primit o noua amenda record in Marea Britanie, dupa ce a admis ca a savarsit abateri in auditul financiar al RSM Tenon Group, in trecut una dintre cele mai mari firme de consultanta din Regat. Citeste mai mult

Ce conditii ofera bancile firmelor din Start-Up Nation?

Bancile participante la Programul Start-Up Nation vor percepe solicitantilor de credite punte la dobanzi cu pana la 1,5 puncte procentuale mai mici decat plafonul stabilit de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, respectiv 5% pe an. Pe langa dobanda insa, clientii vor mai plati si o serie de comisioane. Citeste mai mult

Opinii recente

de Viorel Susnea

"Cei mai neseriosi. Dupa ce am aplicat pentru card avantaj, sunt sunat si chemat in Pallas Moll. Acolo dupa ce am semnat un ..."

Facebook