Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Companiile vor putea face reclamatii pentru transferurile bancare

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: IMM

 

Protectia consumatorului se va extinde si in zona transferurilor bancare efectuate de catre companii, care vor putea reclama bancile daca serviciile furnizate sunt deficitare. Noul cadru legistativ urmeaza sa intre in vigoare pana in noiembrie 2009. Principala problema este ca nu s-a gasit institutia care sa se ocupe de rezolvarea plangerilor.

Directiva Serviciilor de Plati, adoptata la nivelul Uniunii Europene, constituie baza legala pentru crearea unei piete unice a platilor la nivel european. Obiectivul principal este sa permita efectuarea de transferuri bancare intre statele membre la fel de usor, sigur si eficient ca si cele nationale.

Transpunerea legislatiei europene se realizeaza in cooperare de BNR, Ministerul  Finantelor Publice, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si Departamentul de Afaceri Europene (DAE) din cadrul Guvernului si trebuie finalizata pana la 1 noiembrie 2009.

Fiecare stat membru trebuie sa adopte masurile necesare pentru a garanta ca prevederile Directivei sunt respectate, iar reclamatiile de la consumatori si sanctiunile privind serviciile de plata vor fi administrate de catre autoritati imputernicite.


In cazul persoanelor fizice, ANPC are rolul sa asigure ca drepturile lor sunt respectate. Autoritatea are un rol mai complex si supravegheaza deja modul in care se respecta totalitatea drepturilor consumatorilor de servicii financiare, nu numai cele privind platile.

"Am aparut dintr-o necesitate deoarece nu mai era nimeni care sa vrea sa se ocupe de acest domeniu (n.r. drepturile consumatorilor de servicii financiare)", a precizat Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.


Se cauta un supraveghetor!



In cazul clientilor companii, lucrurile nu sunt insa la fel de clare, cel putin in domeniul platilor, unde noua directiva impune existenta unei institutii publice care sa vegheze si la respectarea drepturilor acestora.

Autoritatile romane nu s-au hotarat pana in prezent cine va supraveghea respectarea prevederilor Directivei si cine va asigura dialogul intre banci si clientii companii.

"La mijlocul lunii mai, va fi publicat spre dezbatere publica textul actului normativ privind transpunerea Directivei in legislatia nationala. Din acesta vor lipsi anumite aspecte, daca nu reusim sa le rezolvam pana atunci, respectiv  relatia consumatorilor persoane juridice cu bancile privind platile", a precizat Rodica Lupu, consilier in cadrul DAE.


Bancile vor putea fi sanctionate



Conform Directivei, fiecare stat membru trebuie sa stabileasca regimul sanctiunilor aplicabile bancilor, in cazul incalcarii legislatiei, si de asemenea, trebuie sa garanteze ca acestea vor fi aplicate.

Mai mult, sanctiunile trebuie sa fie efective, nu doar avertismente, sa fie proportionale cu abaterea constatata si cu efect de descurajare.

Odata cu nivelul sanctiunilor, fiecare stat membru are sarcina sa stabileasca si autoritatea competenta care va supraveghea aplicarea legislatiei si sa instiinteze Comisia Europeana cu privire la acest aspect pana la 1 noiembrie 2009.

Alte articole din IMM

IMM

Schemele europene de finantare pentru IMM-uri, slab utilizate

IMM-urile din Romania au la dispozitie mai multe instrumente europene pentru dezvoltarea afacerilor, printre care si programul UE pentru competitivitatea IMM-urilor (COSME). Acestea sunt insa destul de putin utilizate in Romania. Programul, desi a fost lansat inca din 2014, pana acum doar doua banci locale si-au anuntat participarea. Citeste mai mult

Care sunt contraventiile pentru care scapi de amenda la prima abatere?

Proiectul Legii Preventiei, indelung asteptata de mediul de afaceri, a fost pus in dezbatere publica. Documentul contine si lista cu cele 333 de contraventii care nu vor mai fi sanctionate decat cu avertisment si nu cu amenda daca este vorba de prima abatere, iar in 90 de zile se remediaza. Citeste mai mult

Opinii recente

de Silviana Chisu

"Aveam un libret de economii pus pe numele meu demult, din anii 2000. Am cerut incasarea sumei de bani anul acesta (2017). ..."

Facebook