Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Soferii indisciplinati vor plati prime duble la politele RCA

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Asigurari

 

Cei care provoaca accidente in trafic de la 1 ianuarie 2010, vor plati incepand cu anul urmator accidentului o prima de pana la 2 ori mai mare la polita RCA. Pe de alta parte, cei care doresc sa beneficieze de o reducere la jumatate a primei RCA trebuie sa conduca cu grija 7 ani consecutivi, fara sa provoace niciun incident.

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a emis o noua norma care reglementeaza modul de calcul a primelor aferente politelor obligatorii RCA. Noutatea consta in introducerea sistemului de bonus – malus care tine cont de daunele produse in anul anterior.

Sistemul nu se va aplica pe sofer ci pe autoturism, astfel ca in cazul in care imprumutati masina proprie unui alt sofer, iar acesta provoaca un accident, anul urmator tot proprietarul va avea de suportat o prima mai mare.

Autovehiculul nu va fi penalizat chiar si daca este ulterior vandut unei alte persoane. Norma CSA impune ca la dobandirea unui nou autotursim, stabilirea clasei de bonus-malus sa se faca tinand cont de ultima inregistrare disponibila in sistem cu privire la noul proprietar.

Cum se stabilesc penalizarile si reducerile?

In total, exista 14 trepte de reducere (bonus), de la B1 la B14 si 8 trepte de penalizari (malus) de la M1 la M8, pentru soferii care produc accidente. Soferii fara istoric sunt inscrisi in categoria B0.

Cea mai inalta treapta de bonus - B14 - aduce o reducere a tarifului RCA standard cu 50%, in timp ce clasa cea mai aspra de penalizare - M8 - presupune dublarea tarifului practicat de asigurator.

Pentru a beneficia de doua trepte de reducere, un sofer nu trebuie sa inregistreze nicio dauna timp de 1 an. Iar, pentru a beneficia de maximum de reducere posibil, soferii trebuie sa incheie 7 ani consecutivi fara niciun accident.

Reducerile castigate cu greu se pierd insa aproape imediat. Pentru o dauna in decursul unui an, soferul este dat inapoi 4 trepte, pentru 2 daune in decursul unui an se pierd 7 trepte, iar cei care provoaca trei accidente in decursul aceluiasi an sunt “retrogradati” 10 trepte pe scara impusa de norma.

Pentru aplicarea unui malus (o retrogradare) sunt luate in calcul accidentele pentru care in anul anterior a fost platita cel putin o dauna, iar proprietarului automobilului i-a fost retinuta responsabilitatea totala sau partiala.

Asigurarorii vor raporta accidentele catre o baza de date comuna

Conform normei CSA, informatiile privind politele RCA incheiate de asiguratori sunt transmise catre o baza de date unica, CEDAM, infiintata in baza unei ordonante emise in 2005. Pe viitor, asiguratorii trebuie sa actualizeze in permanenta aceasta baza de date cu informatii privind daunele inregistrate in baza politelor RCA.

Societatile de asigurari nu vor avea doar obligatia de a transmite aceste date, dar vor trebui sa si consulte informatiile cuprinse in baza de date, in momentul in care incheie o polita de asigurare RCA.

In acest fel, se va putea stabili cu exactitate valoarea reducerii sau penalizarii aplicate unui solicitant, chiar daca acesta este un client nou.

In situatia in care din motive tehnice, CEDAM nu poate fi interogata, asiguratorul poate stabili clasa de risc pe baza unei declaratii pe proprie raspundere a solicitantului.

Dezvoltarea si intretinerea bazei de date presupune plata din partea societatilor de asigurare a unui cuantum de 1% din volumul primelor de asigurare brute incasate incepand din iulie 2009, ca urmare a emiterii de polite RCA.

RCA se va emite in sistem electronic

Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, politele de asigurare RCA se vor emite in sistem electronic. Acest lucru presupune subscrierea politei RCA simultan cu inregistrarea si stocarea instantanee in sistemul informatic al asiguratorului a datelor cuprinse in polita.

In momentul in care un broker va emite o polita RCA, toate datele vor fi transmise automat catre societatea de asigurari aferenta.

Pana acum, brokerii de asigurare primeau un numar de polite in alb, pe care pe masura ce le vindeau, le trimiteau catre societatea de asigurare, fara insa o regula clar stabilita. Societatea de asigurare nu avea control asupra numarului de polite efectiv vandute de brokeri intr-un anumit interval si nici asupra sumelor incasate.

“De acum, societatea de asigurare va stii in orice moment cate polite a vandut un intermediar, ce sume a incasat si poate sa ii taie posibilitatea de a emite polite noi daca va constata o neregula”, a precizat Alexandru Pintilie, partener al Pintilie Broker de Asigurare.

El spune ca obligativitatea de a transmite datele in timp real va duce la limitarea fraudei pe care anumiti intermediari o practica.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Transportatorii vor un asigurator de stat pentru RCA

Dupa ce au obtinut plafonarea tarifelor pentru asigurarile obligatorii auto RCA, transportatorii vor si o companie cu capital de stat care sa incheie astfel de asigurari. Ei motiveaza aceasta cerere prin faptul ca plafonarea expira peste sase luni, si atunci se vor trezi, din nou, cu tarifele marite. Citeste mai mult

Tarifele maxime pentru RCA au intrat in vigoare

Tarifele maximale pentru asigurarile obligatorii auto RCA intra vineri in vigoare, pentru o perioada de sase luni. Astfel, companiile de asigurari nu vor avea voie sa practice preturi peste cele stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si aprobate de Guvern. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook