Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Costul sigurantei la volan

Autor: Serban Stoica |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Un aspect de care ar trebui tinut cont in alegerea oricarei masini ar trebuie sa fie si cel legat de dotarile de siguranta. Clientii sacrifica uneori acest criteriu, fiind tentati de multe ori de caii putere sau alte optionale. Producatorii pot avea grija de soferi prin includerea airbagurilor in dotarea standard chiar din versiunea de baza.
 
Primul pas in siguranta activa a pasagerilor unui autoturism a fost facut in anul 1959 de catre un inginer suedez, Niels Bohlin, care a inventat pentru Volvo binecunoscuta centura de siguranta in trei puncte. Aceasta a fost introdusa ca echipament standard pe toate automobilele Volvo, pentru ca mai apoi sa fie adoptata la scara larga. In prezent, centurile de siguranta au ajuns sa fie impuse prin lege.
 
Un alt mijloc de siguranta activa in ceea ce priveste automobilele este airbag-ul, inventat in anul 1952 in Statele Unite de catre John Hetrick. Acesta si-a vandut inventia pentru prima oara in 1967 catre producatorul american Chrysler, urmatorea firma care a introdus aceasta dotare fiind Ford.
 
In general, airbag-ul este folositor la accidentele frontale sau semi-frontale deoarece diminueaza impactul pe care l-ar resimti conducatorul auto sau pasagerul la lovirea brusca de volan sau de bord. Activarea acestuia se face prin intermediul a diferiti senzori plasati in bara masinii sau in cadrul computerului de bord.
 
Senzorii detecteaza la un interval de ordinul milisecundelor viteza cu care a fost lovit obstacolul si tipul impactului, pentru a sti cand si in ce masura sa activeze airbag-ul pentru a proteja pasagerii.
 
Desi majoritatea cumparatorilor de masini nu cunosc acest lucru, airbag-urile functioneaza in complementaritate cu centurile de siguranta. In cazul in care centura de siguranta nu este folosita, iar masina este dotata cu airbag frontal, exista posibilitatea ca acesta sa se umfle in momentul in care pasagerul deja s-a lovit de volan sau de bord, rezultatele fiind fatale.
 
In prezent, majoritatea autoturismelor prezente pe piata din Romania ofera in varianta standard airbag-uri frontale, optional fiind disponibile insa si alte tipuri de airbag-uri cum ar fi cel lateral simplu sau cel lateral de tip cortina. Acestea incearca sa acopere si riscul unui impact lateral puternic sau situatia in care autoturismul se rastoarna, cazuri in care cele frontale nu sunt foarte folositoare.
 
Cele mai vandute marci din Romania conform buletinului statistic al APIA sunt Dacia, Skoda, Renault, Volkswagen si Ford. In ceea ce priveste standardul de siguranta pe care automobilele acestor marci il indeplinesc, diferentele sunt relativ mici. In principal, toate autoturismele includ in varianta standard airbag-ul frontal pentru sofer, daca nu chiar si pentru pasagerul din fata.
 
Dacia, producatorul autohton de autoturisme ofera in varianta standard pentru toate modele sale, respectiv Logan, Logan MCV si Logan Van, airbag-ul frontal pentru sofer. In cazul in care doreste, se poate alege optional airbag-ul fata de pasager, la un cost suplimentar de 200 euro inclusiv TVA. De asemenea, mai sunt disponibile tot ca dotare optionala si airbag-urile laterale fata, contra aceleiasi sume de 200 euro.
 
Skoda ofera insa pentru modelul Fabia in echiparea de baza standard atat airbag-uri frontale pentru sofer si pasager cat si airbag-uri laterale in fata. In conditiile in care cumparatorul doreste sa sporeasca coeficientul de siguranta al masinii, se pot alege si airbag-urile pentru cap, care se regasesc in scaunele din fata, pentru un cost suplimentar de 244 de euro cu TVA. De asemenea si pentru modelul Octavia sunt disponibile in varianta standard cele frontale si laterale fata, insa pentru airbag-urile pentru cap se percepe un pret de 327 de euro cu TVA.
 
Nu toate masinile straine au insa astfel de dotari incluse in varianta de baza. De exemplu, dotarile modelelor Chevrolet sunt limitate. Astfel, atat modelul Aveo cat si modelul Spark nu beneficiaza decat de airbag pentru sofer in varianta standard, alte tipuri nefiind prezente nici macar pe lista de optiuni.
 
Dorindu-se a fi un etalon in ceea ce priveste siguranta automobilelor, Renault isi promoveaza in ultimul timp caracteristica de masina sigura, prin rezultatele obtinute la testele Euro-NCAP. Cele 5 stele primite de modelele sale sunt o garantie a sigurantei acestora. Modelul Clio beneficiaza in varianta standard atat de airbag-uri frontale si laterale, cat si de airbag-uri pentru cap. Faptul ca nu se percepe nici un cost suplimentar subliniaza orientarea producatorului catre siguranta oricarei masini. Aceleasi dotari standard se regasesc si in cazul modelului Megane.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Noi tichete pentru Rabla

Programul Rabla Clasic 2016 a fost suplimentat cu 3.538 de tichete, in valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, exclusiv pentru persoanele fizice. Aceasta este a treia suplimentare din acest an. Totodata, termenul de inscriere si de depunere a dosarelor a fost prelungit pana la data de 10 decembrie 2016, a anuntat Ministerul Mediului. Citeste mai mult

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator. Citeste mai mult

Opinii recente

de georgiana tana

"Asemenea altor persoane am incheiat atat eu cat si sotul meu un contract cu BCR BPL de economisire-creditare . (cel cu prima ..."

Facebook