Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Schimbarea fondului de pensii va deveni mai usor de realizat

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Pensii

 

Participantii ar putea schimba mai usor fondul de pensii private pe viitor, potrivit unui proiect elaborat de CSSPP. Propunerea nu prevede insa un mecanism de a incuraja migrarea catre fondurile performante, astfel ca exista riscul ca unele transferuri sa fie influentate de comisionul incasat de agentul de marketing.
 
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) doreste sa faciliteze transferul participantilor de la un fond de pensii obligatorii la altul. Teoretic, masura este in interesul populatiei, deoarece va incuraja clientii sa schimbe fondurile mai putin performante cu cele mai rentabile. In acest fel, contributiile vor fi administrate mai eficient si cresc sansele de a avea o pensie privata mai mare.
 

Participantii au mai putine batai de cap

 
Potrivit noului proiect de norma elaborat de CSSPP, participantul trebuie sa depuna documentele - actul individual de aderare si formularul de cerere - doar la fondul unde se va transfera. Cererea va putea fi transmisa direct sau prin intermediul agentilor de marketing.
 
Apoi, administratorul verifica documentele si va trimite la vechiul fond documentele necesare pentru a se finaliza transferul.
 
"Noile reguli ar usura actiunile pe care un participant trebuie sa le intreprinda pentru a se transfera de la un fond la altul", afirma directorul general de la BCR Administrare Fond de Pensii, Simona Ditescu.
 
In prezent, participantul trebuie sa completeze doua seturi de documente, spune Ditescu, pe care trebuie sa le transmita la noul fond, dar si la vechiul fond, ceea ce ingreuneaza transferul.
 
"In noua varianta se subliniaza faptul ca interesul transferarii clientului este la administratorul catre care acesta doreste transferul, prin urmare, va depune toate eforturile pentru a face acest lucru posibil.  Pe de alta parte, inca exista control la administratorul de la care clientul vrea sa plece, acesta putand sa-l contacteze ca sa i se confirme identitatea si dorinta de transfer", declara Simona Ditescu.
 

Procedura nu este suficient de exacta

 
Administratorii nu sunt insa pe deplin multumiti de noua propunere a CSSPP.
Una dintre critici se refera faptul ca nu se specifica obligativitatea de a completa un numar minim de campuri in cererea de transfer.
 
"Ne putem confrunta cu cereri de transfer care nu au completat campul “data” , de exemplu, si pe care administratorul de la care clientul doreste transferul sa le refuze.  Atata vreme cat aceasta obligativitate nu va fi transpusa prin norme, administratorii de la care clientii vor dori sa se transfere vor gasi elemente care sa le faciliteze amanarea transferului", afirma Simona Ditescu.
 
Alti administratori sunt ingrijorati ca procedura este prea facila si poate genera fraude. Besim Jawad, director general la Eureko Pensii, considera ca agentii de marketing nu ar trebui implicati in procedura de transfer.

 
Trucurile agentilor de marketing

 
Exista deja semnale ca unii agentii se folosesc in interes propriu de problemele financiare cu care se confrunta grupurile financiare-mama din Europa, pentru a dezinforma participantii.
 
Pentru a convinge participantul, agentii de marketing pretind ca din cauza problemelor din tara de origine, anumite fonduri de pensii nu ar fi sigure si incurajeaza participantii sa se mute la un alt fond. "O astfel de decizie nu este in interesul participantilor", afirma Besim Jawad, care crede ca exista riscul ca acest fenomen sa ia amploare, in noile conditii propuse de CSSPP.
 
Eureko a achizitionat recent doua fonduri de pensii - Bancpost Pensii si KD Pensii - iar facilitatea conditiilor de transfer ar putea afecta direct rezultatul acestor preluari. Potrivit legii, participantii de la fondurile achizitionate au la dispozitie o perioada de 3 luni in care se pot transfera fara penalizari.
 

Reducerea barierelor poate avea consecinte nedorite

 
Asa cum arata rezultatele unui studiu FMI, facilitarea transferurilor nu este deloc o problema simplu de rezolvat. Experienta din Mexic este relevanta in acest sens. In 2000, regulile pentru transfer s-au relaxat, iar numarul transferurilor au crescut spectaculos (de la 2% dintre participanti in anul 2000 la 18% - in 2006). Din pacate, transferurile nu au avut mereu ca motiv migrarea la un fond de pensii mai performant.
 
Nivelul de educatie financiara al populatiei era foarte scazut - asa cum se intampla si la noi - astfel ca participantii nu au luat decizii rationale. Agentii de marketing erau in schimb puternic motivati si indreptau participantii spre fondul de unde incasau cel mai mare comision. In plus, in jur de 2-4% dintre transferuri au fost frauduloase.
 
Pentru a atenua efectele, autoritatile mexicane au introdus restrictii din 2007. O persoana are voie sa migreze o singura data pe an, exceptiile fiind atunci cand transferul se face la un fond mai performant.
 
Crearea unor proceduri de transfer care sa incurajeze migrarea catre fondurile performante ar fi benefica si la noi. Altfel, exista riscul ca multe dintre cererile de transfer sa fie motivate de comisionul incasat de agentul de marketing si mai putin de interesul pe termen lung al participantului.
 

Alte articole din Pensii

Pensii

Format nou pentru transmiterea petitiilor online la ASF

Clientii nemultumiti de relatia cu asiguratorul, cu administratorul pensiei private sau cu cel al investitiei pe piata de capital au la dispozitie o noua modalitate de transmitere a reclamatiilor. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a lansat, in acest scop, un nou portal electronic pentru o mai buna instrumentare a petitiilor online. Citeste mai mult

Aplicatie pentru cei care nu stiu la ce fond de pensii contribuie

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat lansarea unei aplicatii online prin care participantii la fondurile de pensii obligatorii administrate privat, Pilonul II, pot afla, in termen de maximum 10 zile, denumirea fondului la care sunt alocati. Aplicatia poate fi accesata atat de pe desktop, cat si de pe telefoane mobile. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook